27-09-17

Bangkok voert internationaal toerisme aan

Azië blijft een belangrijke pijler van het internationale toerisme. Dat is de conclusie van een rapport van Mastercard, waaruit blijkt dat de tien grootste Aziatische steden het voorbije jaar gezamenlijk 91,16 miljard dollar aan toeristische ontvangsten konden melden. Europa staat op een tweede plaats met 74,74 miljard dollar, gevolgd door Noord-Amerika met 55,02 miljard dollar inkomsten. De populairste bestemming was Bangkok, waar 19,41 miljoen bezoekers werden geteld. Op de tweede plaats stond Londen met 19,06 miljoen bezoekers, gevolgd door Parijs (15,45 miljoen), Dubai (14,87 miljoen) en Singapore (13,11 miljoen).

De top tien bestond verder uit New York (12,70 miljoen), Seoul (12,39 miljoen), Kuala Lumpur (11,28 miljoen), Tokio (11,15 miljoen) en Istanboel (9,16 miljoen). Opgemerkt wordt dat Singapore voor de eerste keer in drie jaar New York achter zich kon laten. Ook Seoul kon een vooruitgang met drie plaatsen melden. “Azië omvat de helft van de tien meest bezochte steden van de wereld,” benadrukken de onderzoekers. “Het succes van de Aziatische regio als een wereldwijd centrum van toerisme moet ongetwijfeld gedeeltelijk worden toegeschreven aan een sterk intra-regionaal reizigersverkeer. Vooral Singapore en Seoul konden een sterke groei melden, dankzij een groot aantal bezoekers uit de buurlanden, vooral China.”

Opgemerkt wordt dat China inmiddels één de grootste groeipijlers van het toerisme op Aziatische topbestemmingen is geworden. Er wordt aan toegevoegd dat het toerisme voor de Aziatische regio ook in de toekomst een belangrijke factor van economische groei en ontwikkeling zal blijven. Mastercard voorspelt verder dat de tien topbestemmingen van het wereldwijd toerisme ook dit jaar een verdere groei zullen kunnen laten optekenen. New York wordt wellicht de enige uitzondering. Daar wordt een achteruitgang met 2,4 procent voorspeld.

Lees Verder

17:42 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: toerisme |  Facebook |

Shopper verontwaardigd over tegenvallende promoties

In het tijdperk van sociale media kunnen retailers zich nog minder ontevreden consumenten veroorloven. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Shoppercentric bij meer dan duizend consumenten in de Verenigde Staten. De onderzoekers stelden daarbij vast dat 73 procent van de ondervraagden te kennen gaf te willen winkelen bij bedrijven die hun vertrouwen verdienen. Tegelijkertijd moest worden vastgesteld dat 46 procent van mening was dat fabrikanten en retailers weinig inspanningen doen om de belangen van de consument op de eerste plaats te stellen. Tevens bleek dat 36 procent de banden met een merk had gebroken omdat men zich met de tegenpartij niet langer comfortabel voelde.

De onderzoekers stelden verder vast dat 58 procent van de consumenten het waarschijnlijk achtte in de toekomst een bedrijf te zullen boycotten. In de leeftijdscategorie van de vijfenvijftigplussers bleek 41 procent al tot een boycot te zijn overgegaan. In de jongeren consumentengroepen daalde dat cijfer tot 34 procent. Uit de studie bleek dat 59 procent van de respondenten zich vooral stoorde aan promoties, die uiteindelijk minder goed bleken dan was beloofd. Daarnaast gaf 58 procent te kennen zich te storen aan bedrijven die volumes en kwaliteit van hun producten verlagen, maar toch dezelfde prijs blijven aanrekenen, terwijl 55 procent wees op veranderingen die de shopper benadelen om de winstmarges op te drijven.

“Een ontevreden klant zal de winkel snel de rug toekeren, want er is een grote keuze aan alternatieven beschikbaar,” benadrukt Danielle Pinnington, managing director van Shoppercentric. “Individuele irritaties kunnen geïsoleerd misschien relatief schadeloos lijken, maar kunnen zich ook snel onder andere klanten verspreiden.” Het is volgens de onderzoekers dan ook verontrustend dat op vele punten aan de retailers slechte punten worden gegeven. Wanneer prijs en beschikbaarheid identiek zijn, kan volgens Shoppercentric dan ook de aanwezigheid of afwezigheid van een comfortabel gevoel beslissend zijn voor de klantentrouw.

Uit het onderzoek bleek dat lokale en onafhankelijke winkeliers bij de Britse consument de beste scores laten optekenen. Bij vrouwelijke klanten halen deze handelaars een score van 76 procent, tegenover 63 procent voor mannen. Bij supermarkten worden respectievelijke scores van 59 procent en 54 procent opgetekend.

Lees Verder

16:48 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail |  Facebook |

Europese vrachtwagens negeren duurzame oplossingen

Met het gebruik van technologie die vandaag al op de markt is zouden vrachtwagens hun brandstofefficiëntie gevoelig kunnen opdrijven en jaarlijks een gemiddelde besparing van 5.700 euro realiseren. Dat zegt een rapport van Transport & Environment (T&E), promotor van duurzame vervoersoplossingen. Onder meer wordt gewezen op bepaalde turbo-technologieën, die het verbruik met 3 procent zouden kunnen terugschroeven en al vijftien jaar op de markt is, maar toch slechts op 0,24 procent van alle Europese vrachtwagens is terug te vinden. Ook wordt gewag gemaakt van banden met een lage weerstand, die slechts op 1 procent van de trucks wordt gebruikt, hoewel het verbruik met 7 procent wordt verlaagd.

“Trucks besteden jaarlijks gemiddeld 32.000 euro aan brandstof, zodat een besparing van bijna 18 procent zou kunnen worden gerealiseerd,” aldus Transport & Environment. Er wordt opgemerkt dat de Europese Commissie bij zijn nieuwe richtlijnen voor de brandstofefficiëntie dan ook striktere eisen moet stellen, zodat de markt in beweging zou worden gebracht en de bedrijven zouden worden aangezet om brandstofbesparende technologieën op een meer efficiënte manier in te zetten. Daarbij wordt erop gewezen dat duurzame technologieën die gemiddeld al meer dan vijf jaar op de markt zijn, toch op slechts 15 procent van de Europese vrachtwagens kunnen worden teruggevonden.

Er wordt op gewezen dat in Noord-Amerika, China en Japan onder invloed van een striktere regelgeving wel intensiever gebruik wordt gemaakt van brandstofbesparende technologieën. “Rekening houden met de meerwaarde die kan worden geboden, is het betreurenswaardig dat in Europa zoveel innovatie onbenut blijft,” becommentarieert Stef Cornelis, verantwoordelijke duurzaam truckvervoer bij Transport & Environment, het rapport. Vrachtwagens vertegenwoordigen minder dan 5 procent van het totale Europese wegverkeer, maar zijn wel verantwoordelijk voor 25 procent van het totale volume broeikasgassen dat door de totale autovloot worden geproduceerd.

Bovendien wordt opgemerkt dat de brandstofconsumptie de voorbije twintig jaar ook niet is verbeterd. Een truck die twee jaar geleden werd gekocht verbruikt dan ook nagenoeg evenveel brandstof als een exemplaar dat in het midden van de jaren negentig op de markt werd gebracht.

Lees Verder

12:20 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: transport |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De treinactiviteiten van de Duitse groep Siemens en het Franse concern Alstom worden samengevoegd. Dat hebben de twee bedrijven bekend gemaakt. In de transactie is voorzien dat Siemens zijn treinactiviteiten bij Alstom onderbrengt. In ruil krijgt het Duitse concern een belang van 50 procent in de nieuwe joint-venture. De fusiegroep realiseert een jaaromzet van 15 miljard euro en telt ongeveer zestigduizend werknemers in meer dan zestig landen. De zetel van de joint-venture Siemens-Alstom zal in Parijs worden ingeplant. Henri Poupart-Lafarge, chief executive van Alstom, zal ook de leiding over het fusiebedrijf nemen. De voorzitter van de joint-venture zal door Siemens worden aangeduid.

Het farmabedrijf Mithra uit Luik, ontwikkelaar van hormoonbehandelingen voor vrouwen, heeft een overeenkomst ondertekend voor de verdeling van zijn anticonceptiemiddel Estelle in Brazilië. In het akkoord is voorzien dat de rechten voor een distributie van Estelle op de Braziliaanse markt de volgende twintig jaar exclusief worden toegewezen aan de lokale farmagroep Libbs. De overeenkomst levert Mithra in eerste instantie een mijlpaalbetaling van 20 miljoen euro op. Wanneer Estelle, dat op dit ogenblik zijn laatste ontwikkelingsfase doormaakt, op de markt gebracht wordt, zal de Waalse onderneming bovendien kunnen rekenen op een jaarlijkse vergoeding en royalties.

De Europese Commissie stelt een diepgaand onderzoek in naar de geplande fusie van de Italiaanse brillenfabrikant Luxottica en het Franse bedrijf Essilor, de grootste verkoper van ooglenzen ter wereld. Margrethe Vestager, Europees commissaris voor mededinging, zegt dat moet gekeken worden of de fusie een bedreiging zou kunnen vormen voor de concurrentie op de markt voor ooglenzen en brillen. Opgemerkt wordt dat de twee ondernemingen op hun respectievelijke markten elkaars activiteiten zouden kunnen ondersteunen en daardoor de concurrentie in beide sectoren zouden kunnen ondermijnen. Dat zou volgens Vestager kunnen leiden tot prijsstijgingen en een beperking van de keuze.

Het Amerikaanse ecommerce-concern Amazon overweegt een overnamebod op de Franse supermarktgroep Carrefour. Dat hebben een aantal bronnen gemeld. Amazon nam eerder ook al de Amerikaanse keten Whole Foods over. Dankzij Whole Foods kon Amazon een doorbraak doen op de Amerikaanse voedingsmarkt en met Carrefour zou eenzelfde strategie voor Europa kunnen worden gevolgd. Teven wordt erop gewezen dat Carrefour in Europa over een groot distributienetwerk beschikt dat Amazon zou toelaten om een online markt met een sterk groeipotentieel te betreden. Op dit ogenblik hebben fysieke winkels in de Europese verkoop van voedingswaren immers nog een aandeel van 95 procent.

Het Amerikaanse farmaconcern Alvogen zal zijn activiteiten in de Verenigde Staten mogelijk verkopen aan de Chinese groep Shanghai Pharma. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau gemeld. Er wordt aan toegevoegd dat Alvogen na de verkoop nog actief zou blijven in Azië en Oost-Europa. Alvogen is een verkoper van goedkope generieke geneesmiddelen en werd twee jaar geleden overgenomen door investeerder CVC Capital Partners en het Singaporese staatsinvesteringsfonds Temasek, die een bedrag van 2 miljard dollar betaalden voor een controlerend belang in de Amerikaanse concern. Alvogen ontkent echter plannen te hebben om zijn Amerikaanse activiteiten te verkopen.

Het bedrijf Benteler Automotive, producent van wielassen, zal in zijn fabriek in Gent een tachtigtal banen schrappen. De ingreep is noodzakelijk nadat het bedrijf een contract voor leveringen aan Volvo Cars Gent verloor en geen alternatief kon worden gevonden. Dat heeft de directie van Benteler tegenover de vakbonden gemeld. De vakbonden zeggen dat de aankondiging geen verrassing is. Volvo maakte begin dit jaar bekend een gedeelte van de orders te vervangen door eigen productie. Daardoor werden de contracten met vijf toeleveranciers, waaronder Benteler, stopgezet. Bij Benteler werken op dit ogenblik nog ongeveer 220 mensen. Het bedrijf blijft wel op zoek naar nieuwe opdrachten.

In Saudi-Arabië krijgen ook vrouwen voortaan het recht om een auto te besturen. De nieuwe regeling wordt in juni volgend jaar van kracht. Dat heeft Salman bin Abdoel Aziz al-Saoed, koning van Saoedi-Arabië, bekend gemaakt. Saoedi-Arabië was het laatste land ter wereld waar het vrouwen wettelijk verboden was om een auto te besturen. Het land kreeg daarvoor ook veel kritiek. Het verbod werd immers wereldwijd beschouwd als een symbool van de onderdrukking van de vrouwen in het conservatieve Arabische koninkrijk. De afschaffing van het verbod vormt bovendien een onderdeel van de inspanningen die de Saoedische overheid levert om vrouwen meer in het openbare leven te betrekken.

Bij het Amerikaanse kredietbureau Equifax heeft chief executive Richard Smith zijn functie neergelegd. Dat heeft Equifax bekend gemaakt. Smith heeft gedurende twaalf jaar Equifax geleid, maar neemt met zijn vertrek de verantwoordelijkheid voor een zwaar datalek waarmee het kredietbureau werd geconfronteerd. Eind juli werden door hackers bij Equifax de persoonlijke gegevens van 143 miljoen Amerikanen ontvreemd. De Amerikaanse justitie is inmiddels een strafrechtelijk onderzoek gestart naar het datalek. Bovendien is ook de Securities & Exchange Commission (SEC) een dossier gestart over mogelijke handel met voorkennis die met de gegevensdiefstal zou zijn gelinkt.

De technologiebedrijven Navinfo en Tencent uit China en de Government of Singapore Investment Corporation (GIC) mogen geen belang verwerven in het navigatiebedrijf Here, een voormalig onderdeel van Nokia. Dat heeft de Amerikaanse toezichthouder beslist. Een reden voor de blokkering van de transactie werd niet bekendgemaakt. De drie Aziatische groepen hadden een belang van 10 procent willen nemen in Here. Daarbij zouden aandelen worden gekocht van de bestaande aandeelhouders Audi, BMW en Daimler. Ook Intel en Pioneer zijn aandeelhouder van Here, dat wel een praktische samenwerking met Navinfo zou doorzetten en op zoek blijft naar nieuwe aandeelhouders.

De prijsvergelijker Google Shopping wordt mogelijk verzelfstandigd. Met de maatregel zou moederbedrijf Google tegemoet willen komen aan eisen van de Europese Commissie, die de prijsvergelijker ervan beticht rivalen te discrimineren. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Bloomberg gemeld. De Europese Commissie had Google in juni een recordboete van 2,42 miljard boete opgelegd omdat het bedrijf misbruik zou maken van zijn zoekmachine. Om aan de Europese bezwaren tegemoet te komen, zou Google Shopping als afzonderlijke entiteit de activiteiten verder zetten, waarbij de inkomsten van de dienst ook voor eigen activiteiten zouden worden ingezet.

De Duitse luchtvaartgroep Lufthansa investeert op korte termijn ongeveer 1 miljard euro in een vlootuitbreiding voor dochtermaatschappij Eurowings. Dat heeft Carsten Spohr, topman van Lufthansa, gemeld. Lufthansa zou de vloot van prijsvechter Eurowings met een tachtigtal vliegtuigen willen uitbreiden. Daardoor zouden bij het vliegend personeel ongeveer drieduizend extra banen kunnen worden gecreëerd. De operatie is wel afhankelijk van de uitkomst van de onderhandelingen rond de overname van de activiteiten van concurrent Air Berlin, die met een faillissement wordt geconfronteerd. Lufthansa zou onder meer Niki, dochterbedrijf van Air Berlin, willen overnemen.

De Chinese ecommerce-onderneming Alibaba neemt het logistieke bedrijf Cainiao over. De volgende vijf jaar zal de onderneming een bedrag van 100 miljard yuan of 15 miljard dollar investeren om het logistieke netwerk van Cainiao wereldwijd uit te bouwen. Alibaba had al langer een belang van 47 procent in Cainiao, maar schroeft die participatie op tot 51 procent. Met die operatie is een bedrag gemoeid van 5,3 miljard yuan. Door de investering wordt de totale waarde van Cainiao geraamd op een bedrag van ongeveer 20 miljard dollar. De transactie kadert volgens Daniel Zhang, chief executive van Alibaba, in de strategie van de Chinese ecommerce-groep om een efficiënt logistiek netwerk uit te bouwen.

Het Amerikaanse sociale netwerk Facebook dreigt in Rusland te worden geblokkeerd. Volgens de Russische toezichthouder Roskomnadzor houdt Facebook zich niet aan de nationale regelgeving rond dataopslag. Volgens die regelgeving moeten de buitenlandse internetbedrijven de gegevens van Russische gebruikers op servers binnen de landsgrenzen opslaan. Rusland probeert zijn afhankelijkheid van buitenlandse technologiebedrijven te verminderen. Om diezelfde reden werd ook Linkedin eind vorig jaar al door de Russische autoriteiten geblokkeerd. Google en Alibaba hebben zich daarentegen naar de Russische wet geschikt. Twitter heeft aan de Russische overheid uitstel gevraagd.

Brazilië handhaaft het mijnbouwverbod in een belangrijk deel van het Amazonegebied. Dat hebben woordvoerders van de Braziliaanse regering gezegd. Het besluit betekent een belangrijke overwinning voor milieuactivisten, die een verdere vernietiging van het regenwoud vreesden en fel protesteerden tegen de opheffing van het verbod. De Braziliaanse autoriteiten hadden in augustus beslist om het mijnbouwverbod op te heffen, zodat de werkgelegenheid opnieuw zou kunnen worden gestimuleerd. Dat besluit wordt nu teruggedraaid. Een gebied van ongeveer 46.000 vierkante kilometer, waar al sinds het midden van de jaren tachtig geen mijnactiviteiten mogen worden georganiseerd, blijft daardoor verboden.

De Amerikaanse sportartikelenfabrikant Nike heeft tijdens het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet gerealiseerd van 9,1 miljard dollar. Dat betekende nagenoeg een status-quo tegenover dezelfde periode vorig boekjaar. Hoofdmerk Nike kon wel een lichte groei melden, maar bij de divisie Converse moest een belangrijke terugval - vooral door een lagere verkoop in Noord-Amerika - worden opgetekend. De winst ging met 24 procent achteruit tot 950 miljoen dollar. Daarbij wordt gewezen op hogere belastingen en eenmalige kosten voor onder meer een afvloeiing van veertienhonderd werknemers die in juni van dit jaar werd aangekondigd.

10:32 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-09-17

Ook seksuele pesterijen door klanten creëren problemen

Wanneer gewag wordt gemaakt van seksuele pesterijen op de werkvloer, wordt vaak automatisch gedacht aan ontoelaatbaar gedrag door collega’s, meerderen of ondergeschikten. In werkelijkheid blijken seksuele pesterijen door klanten en consumenten frequenter te moeten worden geregistreerd en even desastreuze gevolgen te hebben voor de mentale gezondheid van het slachtoffer. Dat is de conclusie van een studie van het National Research Centre for the Working Environment in Denemarken bij meer dan zevenduizend werknemers in ruim duizend organisaties. Er moet volgens de onderzoekers door het beleid dan ook aandacht worden besteed aan beide uitingen van seksueel wangedrag.

“Eerder onderzoek toonde op langere termijn wel een verhoogd risico op ziekteverzuim bij seksuele pesterijen door collega’s, maar diezelfde datzelfde verband kon niet worden gevonden bij problemen met klanten of consumenten,” benadrukt onderzoeksleider Ida Elisabeth Huitfeldt Madsen, professor organisatiepsychologie. “De nieuwe studie toont echter aan dat ook seksueel wangedrag van klanten een negatieve impact kan hebben op de mentale gezondheid van het slachtoffer. Dat is een belangrijke vaststelling, aangezien in sommige sectoren - zoals sociaal werk of zorgverstrekking - een mentaliteit heerst dat seksueel wangedrag van consumenten tot de gewone aspecten van het werk behoort.”

“De resultaten van de nieuwe studie maken dan duidelijk dat seksuele pesterijen door klanten ongunstige gevolgen kunnen hebben en niet mogen worden onderschat of genegeerd,” betoogt professor Madsen. De onderzoekers stelden vast dat 2,4 procent van de werknemers het slachtoffer waren geworden van seksuele pesterijen door klanten, terwijl 1 procent het mikpunt zou zijn geworden van seksuele pesterijen door collega’s. Bij vrouwen bleek 4,1 procent het slachtoffer van seksuele pesterijen door klanten, tegenover 0,3 procent bij mannen. Wanneer gekeken wordt naar seksuele pesterijen door collega’s, worden 1,1 procent van de vrouwen en 0,9 procent van de mannen geviseerd.

In de zorgverstrekking blijken seksuele pesterijen door klanten tot 6,9 procent op te lopen, waarmee een significant hoger niveau wordt opgetekend dan in andere sectoren, zoals onderwijs, services en industrie.

Lees Verder

19:00 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: werkvloer |  Facebook |

Eigen percepties houdt introvert vaak weg van leiderschap

Introverten denken vaak dat zij nooit van een leiderschap zouden genieten en zijn daarom ook minder snel geneigd om voor deze functies hun kandidatuur te stellen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Queensland University of Technology (QUT) bij nagenoeg tweehonderd managementstudenten in Australië. Vooral de eigen percepties blijken volgens de onderzoekers van groot belang. Vastgesteld werd dat introverten ervan uitgingen dat ze in leiderschapssituaties bezorgd en neerslachtig zouden worden. Deze percepties betekenen volgens de onderzoekers echter niet dat introverten onmogelijk tot goede leiders zouden kunnen uitgroeien.

“In vergelijking met extraverten moet worden vastgesteld dat introverten relatief passief, bescheiden, stil en gereserveerd zijn,” benadrukt onderzoeksleider Peter O’Connor, professor management aan de Queensland University of Technology. “Er kan dan ook worden vastgesteld dat in het bedrijfsleven introverten minder leiderschapsposities bekleden dan extraverten. Er moet immers worden vastgesteld dat introverten door de traditionele promoties en selecties minder snel naar boven zullen komen. Bovendien zijn ze ook in ongestructureerde groepen minder snel geneigd als een leider naar voor te komen.”

“Vooral de percepties over de eigen gevoelens vormen een belangrijke verklaring voor de beperkte aanwezigheid van introverten in leiderschapsposities,” zegt professor O’Connor nog. “Er moest immers worden vastgesteld dat een perceptie over negatieve emoties een sterke psychologische drempel voor het leiderschap vormen. Introverten blijken vaker het leiderschap met negatieve emoties in verband te brengen dan extraverten. Bovendien kon worden vastgesteld dat introverten minder snel geneigd waren in het leiderschap positieve gevoelens - zoals opwinding of belangstelling - te vermoeden. Dit gebrek aan positieve emoties weeg echter minder zwaar door dan een overwicht aan negatieve gevoelens.”

Ondanks die percepties is het volgens O’Connor niet uitgesloten dat introverten tot goede leiders kunnen uitgroeien. Hij verwijst onder meer naar onderzoek waaruit gebleken is dat introverten in proactieve teams betere leiders zijn dan extraverten. Bovendien zouden introverten ook uitblinken in een rol van dienende leider, die vooral de waarde van de medewerkers op de voorgrond wil stillen. “In onze studie kon tevens worden opgemerkt dat bij kandidaten met lage negatieve percepties over het leiderschap introverten en extraverten even grote capaciteiten voor management-functies lieten blijken,” aldus de wetenschapper.

“Indien introverten kunnen worden aangezet om zich tegenover leiderschapssituaties met een groter vertrouwen en optimisme te positioneren, kunnen zij wellicht even vaak voor een management-functie naar voor komen als extraverten,” betoogt O’Connor. “Er moeten daarbij geen pogingen worden ondernomen om van een introvert een extrovert te maken, maar wel moeten introverten de steun krijgen om een groter vertrouwen aan te kweken in de eigen leiderschapscapaciteiten.”

Lees Verder

18:18 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: leiderschap |  Facebook |

Verenigde Staten verliezen 4,2 procent toeristen

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar hebben de Verenigde Staten in totaal 15,8 miljoen buitenlandse toeristen ontvangen. Dat betekende een daling met 4,2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een studie van Tourism Economics, onderdeel van de Amerikaanse consulent Oxford Economics. Er wordt aan toegevoegd dat de daling van het toerisme de Amerikaanse economie bijna 2,7 miljard dollar inkomsten heeft gekost. Uit het onderzoek blijkt nog dat het bezoek uit Europa met 10,1 procent achteruit ging, terwijl vanuit Mexico een daling met 7,1 procent werd gemeld. Vanuit het Midden-Oosten en Afrika werd een zwaardere achteruitgang gemeld, maar in absolute getallen blijft de impact beperkt.

“De cijfers bevestigen de vrees die door de reissector eerder al naar voor werd gebracht,” stippen de onderzoekers aan. “Er was immers gewaarschuwd dat de aanstelling van de Amerikaanse president Donald Trump een negatieve impact zou kunnen hebben op het toerisme, rekening houdend met zijn voorstellen tot een inreisverbod voor bezoekers uit een aantal moslim-landen en zijn plannen om een muur te bouwen op de grens met Mexico. Een rechtstreeks verband kan niet worden bewezen, maar wel kan een lijn worden getrokken met het verlies aan populariteit van de Verenigde Staten in het buitenland.”

Verwezen wordt naar een studie van Pew Research Center in juni van dit jaar, waaruit bleek dat in de internationale wereld nog 49 procent een positieve mening koesterde tegenover de Verenigde Staten. Op het einde van vorig jaar, op het einde van de ambtstermijn van Barack Obama was nog een score van 64 procent geregistreerd. Recent nog bleek uit een onderzoek van het Pew Research Center dat bijna 66 procent van de Mexicanen een negatieve opinie heeft over de Verenigde Staten, tegenover een score van 29 procent twee jaar geleden. In Europa werd de regering van de Amerikaanse president Donald Trump als de belangrijkste reden genoemd om een bezoek aan de Verenigde Staten te schrappen.

In Europa kon vooral een daling worden opgetekend bij Zwitserse reizigers (28 procent), gevolgd door Belgen (20 procent) en Britten (15,5 procent). Bij de Aziatische reizigers was er sprake van een stijging met 0,6 procent, vooral dankzij Zuid-Koreaanse toeristen, die een toename met meer dan 15 procent lieten melden.

Lees Verder

17:44 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: toerisme |  Facebook |