25-09-17

Sociale media zorgen op vakantie voor dubbel gevoel

Sociale media nemen ook in de toeristische industrie steeds meer een belangrijke positie in. Dat blijkt uit een onderzoek van het reisplatform Travelzoo. Vastgesteld werd dat 47 procent van de reizigers erkent dat sociale media een belangrijke pijler is om op vakantie meer ervaringen na te streven. Bovendien kon worden opgetekend dat 30 procent van de ondervraagden de keuze van zijn vakantiebestemming onder meer baseert over verwachtingen rond content voor sociale media die de locatie zou kunnen opleveren. Het onderzoek toont volgens Travelzoo aan dat vele reizigers zich op het kruispunt bevinden van een streven naar ontspanning en de vrees iets te zullen missen.

“Enerzijds wil de reiziger op vakantie zich digitaal loskoppelen, maar anderzijds wordt de nood gevoeld om hun vakantiebelevenissen op sociale media te delen,” betogen de onderzoekers. Uit het onderzoek bleek dat 53 procent van de ondervraagden erkent een druk te voelen om unieke of exotische vakanties te boeken, terwijl 40 procent zich aangezet waant om meer avontuurlijke bestemmingen te kiezen. Daarbij wordt opgemerkt dat avontuur steeds belangrijker wordt voor de reiziger. Vastgesteld werd immers dat 17 procent van de toeristen zich gedwongen voelt zich avontuurlijker op te stellen dan hij in werkelijkheid is, terwijl 34 procent een vakantie zonder avontuurlijke ervaring als verspilde tijd bestempelt.

Vooral jongere generaties streven naar avontuurlijke vakanties. Bij de millennials gaf 24 procent aan op zijn jongste vakantie onvoldoende avontuurlijke ervaringen te hebben kunnen opdoen. Bij Generation X loopt dat aandeel zelfs op tot 29 procent. Tegelijkertijd kan volgens de onderzoekers een streven naar een digitale loskoppeling worden opgetekend. Volgens 50 procent vormt de ontsnapping aan het digitale leven een versterkend effect van de vakantiebeleving. Daarbij wordt vooral geklaagd over een overlast van email (28 procent) en nieuws (27 procent) en een overdreven afhankelijkheid van de telefoon (22 procent).

Relaxatie en culinaire ervaringen vormen met een score van respectievelijk 56 procent en 44 procent de belangrijkste doelstellingen van de reiziger.

Lees Verder

18:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

PepsiCo en AB InBev grootste Amerikaanse sponsors

PepsiCo heeft het voorbije jaar 360 miljoen dollar uitgegeven aan sponsoring. Daarmee wierp het concern, producent van dranken en snacks, zich op tot de belangrijkste sponsor van de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een rapport van het bureau ESP Properties. Onder meer waren er sponsoringcontracten met het Amerikaanse football, basket en hockey. Anheuser-Busch InBev eindigde op de tweede plaats met een bedrag van meer dan 350 miljoen dollar, dankzij contracten onder meer met het Amerikaanse football en diverse muziekfestivals en andere grote evenementen. Op de derde plaats stond Coca-Cola met 265 miljoen dollar, gevolgd door Nike (260 miljoen dollar).

De top vijf wordt afgerond met een ex-aequo van AT&T en Adidas North America. De rest van de top tien bestaat uit Ford Motor, Toyota, Verizon en General Motors. De top tien bestond uit dezelfde namen als het jaar voordien, hoewel onderling wel een aantal onderlinge verschuivingen werden gemeld. In totaal investeerden deze het voorbije jaar meer 2,2 miljard dollar aan sponsoring. Er wordt op gewezen dat in deze groep slechts vier industriële sectoren - dranken, auto’s, sportkleding en telecommunicatie - zijn vertegenwoordigd. Ook bij de honderd grootste sponsors staat de autosector met elf merken op een eerste plaats, gevolgd door drankenproducenten en banken (negen) en verzekeraars (acht).

De onderzoekers stelden nog vast dat slechts 18 procent van de sponsors zijn budgetten het voorbije jaar heeft opgedreven, terwijl 29 procent minder heeft besteed en 53 procent een status-quo liet optekenen. Opgemerkt wordt ook dat het voorbije jaar slechts een grote verschuiving in de sportsponsoring kon worden opgetekend. Coca-Cola werd immers een officiële partner van de Major League Baseball (MLB) in de plaats van aartsrivaal PepsiCo. Daarnaast moest volgens de onderzoekers worden vastgesteld dat vooral de National Association for Stock Car Auto Racing (Nascar) het voorbije jaar een aantal grote sponsors - waaronder Kraft Heinz, Clorox, Go Daddy en Scotts - heeft verloren.

Lees Verder

18:09 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sponsoring |  Facebook |

JP Morgan Chase profiteert van aandacht sociale media

Amerikaanse consumenten die van bank willen veranderen, denken in eerste instantie aan JP Morgan Chase. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Brand Finance. De onderzoekers wijzen daarbij vooral naar de impact van chief executive Jamie Dimon, die sinds zijn aantreden ruim tien jaar geleden de bank niet alleen door de financiële crisis heeft geloodst, maar bovendien ook de activa van de instelling met meer dan 100 procent heeft opgevoerd en de winsten ruimschoots heeft verdrievoudigd. Er wordt echter ook vooral gewezen naar de aandacht voor Dimon in sociale media, waar de topman van JP Morgan Chase herhaaldelijk op de voorgrond treedt.

“Jamie Dimon heeft een duidelijke impact op het vertrouwen en de loyaliteit van de consument,” stipt Brand Finance aan. “Controversiële uitspraken over onder meer de bitcoin en de Amerikaanse president Donald Trump hebben hem op sociale media heel wat aandacht en volgelingen bezorgd. Daarmee heeft Dimon het merk van zijn bank onder de aandacht van een breder publiek gebracht. Dat geldt vooral voor de millennials, die de grootste intentie toonden om naar JP Morgan Chase over te stappen.” Op de tweede plaats eindigde Citi, een vaststelling die samenvalt met de eerste grote marketing-inspanning die de instelling de voorbije vier jaar heeft doorgevoerd.

“Citi heeft in zijn recente campagne een grotere focus gelegd op de behoeften en wensen van de consumenten, wat een duidelijke verschuiving betekent tegenover de vroegere nadruk op functionaliteit,” zegt Brand Finance. “Dat heeft de instelling een sterkere klantentrouw opgeleverd.” Anderzijds werd vastgesteld dat de US Bank in de Verenigde Staten op de trouwste klanten kan rekenen. Er kon immers worden vastgesteld dat 60,2 procent van de klanten benadrukte een overstap naar een concurrent heel onwaarschijnlijk te achten. Aan het andere eind van het spectrum bevindt zich Wells Fargo, dat geplaagd wordt door een aantal schandalen en slechts een score van 47,2 procent behaalt.

Lees Verder

17:39 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: jp morgan chase |  Facebook |

Ook centrale banken kijken naar blockchain

Vele centrale banken blijken blockchain als een beloftevolle technologie te beschouwen. Dat is de conclusie van een rapport van het Cambridge Centre for Alternative Finance bij vijfentwintig centrale banken als een onderdeel van een breder onderzoek naar de adoptie van de technologie in het bedrijfsleven. Vastgesteld werd dat 20 procent van de bestudeerde instellingen plannen koestert om binnen een periode van twee jaar activiteiten op basis van blockchain te lanceren. Binnen een tijdsverloop van tien jaar zou bijna 40 procent van de banken de technologie hebben geïntroduceerd. De interesse van de instellingen wordt vooral toegeschreven aan de opportuniteit om een eigen cryptomunt te creëren.

“De interesse in zakelijke toepassingen van blockchain en aanverwante producten heeft de voorbije jaren een opmerkelijke stijging gekend,” merken de onderzoekers op. “Er kunnen inmiddels meer dan honderd startups met meer dan tweeduizend medewerkers worden geteld en vele grote ondernemingen en openbare instellingen tonen interesse in de technologie.” Opgemerkt wordt dat inmiddels 67 procent van de centrale banken en 86 procent van de andere publieke instellingen experimenten rond blockchain opzetten. Vastgesteld werd dat 57 procent van de centrale banken activiteiten rond Ethereum viseren. Wel moet worden gemeld dat 42 procent van de centrale banken op hun projecten geen deadline kunnen plaatsen.

Uit het onderzoek bleek nog dat ongeveer 47 procent van de blockchain-startups in Noord-Amerika zijn gevestigd, gevolgd door Europa (28 procent) en Asia-Pacific (19 procent). Banken en andere financiële partijen blijken 30 procent van de initiatieven voor hun rekening te nemen, gevolgd door de overheid (13 procent), verzekeraars (12 procent) en gezondheidsdiensten (8 procent). Een immatuur stadium van ontwikkeling wordt door de meeste partijen bestempeld als een cruciale belemmering voor een bredere adoptie van de technologie. Anders wordt aangevoerd dat de startup-activiteit in de sector over een periode van drie jaar een verdrievoudiging heeft gekend.

Lees Verder

16:26 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: blockchain |  Facebook |

Afrika sterkste groeiregio voor marktonderzoek

Het traditionele marktonderzoek heeft vorig jaar wereldwijd een omzet gerealiseerd van 44,5 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 2,3 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de European Society for Opinion and Marketing Research (Esomar), waar gewag wordt gemaakt van de sterkste groei sinds het begin van dit decennium. Wanneer ook nieuwere methodologieën - zoals data-analyse - in rekening worden gebracht, zou een omzet van 71,5 miljard dollar zijn geboekt. De Verenigde Staten blijven met een omzet van 19,5 miljard dollar, dat een marktaandeel van 44 procent vertegenwoordigt, voor de sector de belangrijkste regio, gevolgd door Groot-Brittannië (15 procent) en Duitsland (6 procent).

Er wordt er wel op gewezen dat Afrika het voorbije jaar een stijging met 22,7 procent liet optekenen en daarmee de snelstgroeiende regio voor marktonderzoek is. Daarna volgt Asia-Pacific met een toename van 7,8 procent. Japan is de daarbij de belangrijkste groeipijler geworden. In grote markten zoals de Verenigde Staten en Groot-Brittannië werd daarentegen een vertragende groei opgetekend. Tegelijkertijd wordt opgemerkt dat in twee derde van de landen een verdere groei wordt verwacht. Wel wordt aangevoerd dat striktere maatregelen in onder meer de Europese Unie en de Verenigde Staten een impact zullen hebben op de toekomst van de sector.

Uit het onderzoek bleek nog dat de tien grootste onderzoeksbureaus van de wereld het voorbije jaar 47 procent van de totale markt vertegenwoordigden. De ranglijst wordt aangevoerd door Nielsen, dat een jaaromzet van ruim 6,3 miljard dollar laat optekenen. Op de tweede plaats staat QuintilesIMS met 33,3 miljard dollar inkomsten, gevolgd door Kantar (2,25 miljard dollar), Gartner (2,44 miljard dollar), Ipsos (1,78 miljard dollar). De top tien bestaat verder uit GfK Research (1,5 miljard dollar), Iri (1,03 miljard dollar), Westat (512 miljoen dollar), Dunhumby (429 miljoen dollar) en Intage (47 miljoen dollar).

In de Verenigde Staten vormden media en entertainment het belangrijkste onderzoeksdomein (25 procent), gevolgd door farmaceutica (21 procent) en consumptiegoederen (13 procent). In Groot-Brittannië wordt de lijst daarentegen aangevoerd door consumptiegoederen (30 procent), gevolgd door overheid en non-profit (14 procent) en telecommunicatie en informatica (10 procent). De sterkste groei werd wereldwijd opgetekend in online analyses en sociale mediaresearch, die een stijging met respectievelijk 8 procent en 5 procent kenden.

Lees Verder

13:09 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marktonderzoek |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

Het sociale netwerkbedrijf Facebook schrapt omstreden plannen om een nieuw soort aandelen in te voeren. Mark Zuckerberg, topman van Facebook, heeft aangegeven het voorstel in te trekken. Door de plannen zou het stemrecht van externe investeerders in het bedrijf zijn ingeperkt en zou de machtsbasis van medeoprichter en grootaandeelhouder Zuckerberg juist sterker zijn geworden, ook indien zijn belang bijna geheel zou verwateren. Zuckerberg heeft zich immers geëngageerd om het grootste deel van zijn vermogen te verkopen en de opbrengst daarvan aan caritatieve acties. Beleggers hadden echter aangekondigd het nieuwe plan van Facebook voor de rechter te zullen aanvechten.

De Amerikaanse digitale taxidienst Uber is bereid om concessies te doen om zijn licentie in Londen terug te krijgen. Dat hebben Britse media gezegd. De Londense transportautoriteit had de licentie van Uber ingetrokken omdat het bedrijf de vereiste regels onvoldoende zou doorvoeren. Tom Elvidge, verantwoordelijke van Uber in Londen, stelde graag in overleg te willen treden met het bestuur van de stad. Hij merkte daarbij op bereid te zijn om de nodige aanpassingen aan de veiligheid door te voeren en een doorlichting te maken van de arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs die voor het bedrijf werken. Uber zou in Londen per maand gemiddeld 3,5 miljoen mensen vervoeren.

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft het voorbije jaar bijna 5 miljoen euro moeten investeren om de schade van vandalisme aan treinstellen te herstellen. Dat heeft François Bellot, federaal minister van mobiliteit, gezegd. Hij wil het vandalisme aanpakken met een systeem van administratieve boetes. De schade door vandalisme is vooral het gevolg van graffiti, die de maatschappij vorig jaar bijna 3,6 miljoen euro schade hebben opgeleverd, tegenover 2,8 miljoen euro het jaar voordien. Er wordt wel sneller ingegrepen om de graffiti te verwijderen. De rest van de schade - glasbreuk of vernielingen in het interieur - vergde een herstelling van ruim 1,3 miljoen euro.

Het energiebedrijf Restore neemt in de lente volgend jaar op de bedrijvenzone Terhills op de voormalige mijnsite van Dilsen-Stokkem een elektriciteitscentrale van 18 megawatt in gebruik om de capaciteit van het netwerk van elektriciteitsverdeler Elia te stabiliseren. De centrale van Restore bestaat uit honderdveertig batterijen, door de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) voor een bedrag van 11 miljoen euro, die naargelang de behoefte van het netwerk elektriciteit kunnen opslaan of afleveren. Op dit ogenblik wordt voor de stabilisering van het elektriciteitsnet gebruik gemaakt van gascentrales. Restore realiseert met het project een Europese primeur.

De Zweedse meubelketen Ikea heeft een applicatie gelanceerd die de consument in staat stelt van augmented reality gebruik te maken. De applicatie Ikea Place biedt toegang tot de catalogus van het concern, maar biedt de consument de mogelijkheid om de designs van het bedrijf in de eigen woonkamer te projecten. Op zijn smartphone kan de consument controleren op welke manier de meubels van Ikea in zijn persoonlijke woonomgeving kunnen worden geïntegreerd. Ikea Place, die toegang biedt tot tweeduizend ontwerpen,  is in eerste instantie enkel beschikbaar voor de iPhone en de iPad van Apple. Ikea verwacht dat augmented reality een grote impact zal hebben op de detailhandel.

Twitter heeft heeft tijdens de eerste helft van dit jaar 299.649 accounts wegens terroristische propaganda gesloten. Dat b gesloten. Dat betekende een daling met 20 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De geviseerde accounts waren meestal gelinkt aan organisaties die door de internationale gemeenschap als terroristisch worden beschouwd. Een exacte reden voor de daling kon niet worden gegeven, maar heeft wellicht te maken met het feit dat het interne controlesysteem van Twitter efficiënter functioneert, waardoor ongepaste boodschappen en gebruikers sneller kunnen worden verwijderd. Twitter startte twee jaar geleden met zijn controles. Sindsdien werden al ruim 950.000 accounts opgedoekt.

Door lekken in het Vlaamse waterleidingnet gaat er elke dag 180 miljoen liter drinkwater verloren. Dat is gebleken uit een rapport van Aquaflanders, de Vlaamse vereniging van waterproducenten en rioleringsbedrijven. Geraamd wordt dat het verlies jaarlijks oploopt tot een bedrag van 280 miljoen euro, dat uiteindelijk op de waterfactuur van de consument wordt doorgerekend. Vlaanderen telt in totaal iets meer dan 62.000 km waterleidingen, verdeeld over acht drinkwatermaatschappijen. Gemiddeld zou per kilometer leiding dagelijks 2.900 liter drinkwater weglekken. Joke Schauvliege, Vlaams minister van omgeving, wijt het probleem in grote mate aan een historische achterstand.

In Kaapstad is het Zeitz Museum of Contemporary African Art geopend. Het initiatief is het eerste grote Afrikaanse museum dat zich uitsluitend op hedendaagse kunst van het continent toespitst. De collectie werd ondergebracht in een oude graansilo, die sinds meer dan vijfentwintig jaar een leegstand kende, maar door de Londense architect Thomas Heatherwick werd omgebouwd tot een museum met negen verdiepingen en een oppervlakte van bijna 10.000 vierkante meter. Het museum omvat onder meer de persoonlijke kunstcollectie van de Duitse zakenman Jochen Zeitz, gewezen topman van Puma en initiatiefnemer van het project. Het museum wordt geleid door Mark Coetzee, zakenpartner van Zeitz.

Muzikante Avril Lavigne is op het internet de meest gevaarlijke zoekactie. Dat blijkt uit een onderzoek van het online beveiligingsbedrijf McAfee. Consumenten die op het internet naar Lavigne zoeken, lopen immers 14,5 procent kans om met virussen of andere schadelijke software geconfronteerd te worden. Op de tweede plaats staat Bruno Mars met een score van 13,4 procent. Vorig jaar werd de lijst nog aangevoerd door de Amerikaanse actrice Amy Schumer. Opmerkelijk is echter dat dit jaar de top tien exclusief bestaat uit vertegenwoordigers van de muzieksector. Dat kan volgens McAfee worden verklaar door de sterke groei die de muziekindustrie heeft gekend.

Het Belgische telecombedrijf Proximus stapt mee in het startup-platform Co.Station, een bedrijvencentrum voor jonge digitale ondernemingen en dat een contact wil leggen tussen startups en potentiële investeerders en klanten. Gebruikers kunnen bij Co.Station kantoorruimte huren, ontwikkelingsadvies ontvangen of nieuwe contacten leggen. Co.Station heeft vestigingen in Gent en Brussel en kreeg eerder ook al steun van BNP Paribas Fortis, SD Works en USG People. Proximus zegt door zijn instap in Co.Station vooral een betere toegang te krijgen tot een netwerk van innovatieve bedrijven, die voor een aantal gespecialiseerde activiteiten zouden kunnen worden ingeschakeld.

Het energiebedrijf e-Peas uit Mont-Saint-Guibert, ontwikkelaar van systemen die het energieverbruik van draadloze toepassingen moeten beperken, heeft met een kapitaalronde een bedrag van 3 miljoen euro opgehaald. Met de bijkomende financiële middelen wil het bedrijf, dat drie jaar geleden werd opgericht, zijn productiefase sneller op kruissnelheid brengen. Het nieuwe kapitaal werd opgehaald bij de internationale investeerders Partech Ventures, Airbus Ventures, Semtech en JC Decaux Holding, terwijl in België ook middelen werden verzameld bij de Société Régionale d'Investissement de Wallonie (Sriw), Sopartec en The Faktory. e-Peas werd opgericht door Geoffroy Gosset en Julien De Vos.

Het Nederlandse bedrijf Fairphone, producent van duurzame smartphones, heeft met een kapitaaloperatie een bedrag van 6,5 miljoen euro opgehaald. De bijkomende middelen moeten Fairphone, dat vier jaar geleden werd opgericht, een aantal belangrijke productieverbeteringen doorvoeren. De bijkomende middelen werden opgehaald door bij het sociale investeringsfonds Pymwymic en de stichting Doen. De eerste twee generaties van de telefoons die door Fairphone op de markt werden gebracht, hebben volgens het bedrijf 135.000 klanten aangetrokken. Het bedrijf doet onder meer bij de productie van de telefoons beroep op hergebruik en duurzame materialen.

De bus Catalyst E2 van het bedrijf Proterra heeft met elektromotoren recent zonder heroplaadbeurt een afstand van 1.772 kilometer kunnen afleggen. Daarmee heeft Proterra met naar eigen zeggen een nieuw wereldrecord voor elektrisch aangedreven voertuigen laten optekenen. In mei had een Model S van Tesla zonder heroplaadbeurt nog een afstand van 1.078 kilometer afgelegd. Proterra zegt veel vertrouwen te hebben in een commerciële lancering van zijn elektrische bus, die immers per kilometer veel lagere operationele kosten zou hebben in vergelijking met conventionele sectorgenoten met verbrandingsmotoren. Volgens Proterra zal de transportmarkt als eerste volledig elektrisch rijden.

De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft in Tianjin, een havenstad op ongeveer 150 kilometer van Peking, zijn eerste Chinese assemblagecentrum voor grote vliegtuigen officieel in gebruik genomen. Airbus heeft in Tianjin al langere tijd een assemblage van het type A320 in dienst, maar daaraan wordt nu ook de afwerking van het model A330 toegevoegd. In het nieuwe centrum kunnen voortaan vliegtuigen van de reeks A330 voor Aziatische klanten worden aangekleed en beschilderd. Ook proefvluchten zullen voortaan in China worden georganiseerd. Over twee jaar moet het centrum in Tianjin maandelijks twee exemplaren van de A330 afleveren.

In Oostende staat Hotel Terminus, gelegen naar het treinstation van de Belgische kuststad, te koop. Het complex is op dit ogenblik eigendom van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), die het gebouw echter niet meer nodig heeft voor zijn openbare dienstverlening en daarom van de hand wil doen. Hotel Terminus is een vertegenwoordiger van de belle époque en werd meer dan honderd jaar geleden gebouwd. In de jaren zestig van de voorbije eeuw sloten het hotel en restaurant echter de deuren. In de eerste helft van de jaren tachtig werd het gebouw beschermd. Vorig jaar werden door monumentenbeschermers nog acties gevoerd tegen de verkrotting van het historische pand.

10:34 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

24-09-17

Amerikaanse academici wijken vaker uit naar bedrijfsleven

In de Verenigde Staten verliezen steeds meer studenten de interesse in een academische carrière. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Cornell University. De onderzoekers merken op dat vaak wordt aangevoerd dat de uitval uit de academische carrière vooral zou moeten worden gezocht bij een tekort aan beschikbare functies, maar volgens de studie moet er wellicht een andere reden worden gesuggereerd en moet de oorzaak bij de studenten zelf worden gezocht. Vele jongeren zouden immers na verloop van tijd tot de vaststelling komen dat een carrière in het bedrijfsleven meer voordelen te bieden zou hebben.

Lees Verder

 

20:33 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |