17-01-18

Welzijn manager is van nationaal economisch belang

Managers leveren jaarlijks gemiddeld vierenveertig dagen werk boven de tijd die contractueel was afgesproken. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Chartered Management Institute (CMI) bij meer dan duizend managers in Groot-Brittannië. Opgemerkt wordt dat de gemiddelde bedrijfsleider elke week één dag overwerk verzamelt. Britse managers worden contractueel verondersteld gemiddeld 37,3 uur per week te presteren. In realiteit komt de gemiddelde werkweek van de bedrijfsleider aan een totaal van 44,4 uur. Dat betekent een overwerk van 7,5 uur per week. Over een volledig jaar loopt dat op tot 43,8 dagen. Drie jaar geleden was er nog sprake van een gemiddeld overwerk van 39,6 dagen. Gewaarschuwd wordt dat deze langere werkweek geen enkele impact heeft op de productiviteit.

“Ondanks de stijging van het aantal werkuren, blijven de Britse managers beduidend minder productief in vergelijking met hun continentale tegenhangers in Frankrijk of Duitsland, waar nochtans minder lange werkweken worden geregistreerd,” benadrukt Petra Wilton, directeur strategie bij het Chartered Management Institute. “Werkgevers zouden er dan ook moeten voor zorgen dat het management op de werkvloer van een betere levenskwaliteit kan genieten, zodat de productiviteit kan worden verhoogd. Onder meer moeten managers worden aangezet de nodige rustperiodes in te lassen, terwijl ze de nodige steun moeten ervaren om met de grote druk te kunnen omgaan.

“Lange werkdagen hebben ook op het welzijn van de manager een verwoestende impact,” zeggen de onderzoekers. “Er moest immers worden vastgesteld dat één op tien managers moet erkennen het voorbije jaar tijd omwille van mentale gezondheidsredenen tijd vrij te hebben moeten nemen. Dat werkverlet heeft gemiddeld twaalf dagen in beslag genomen.” Cary Cooper, professor organisatiepsychologie aan de Manchester Business School, waarschuwt dat deze ongunstige management-cultuur een negatieve invloed heeft op het welzijn van de individuele bedrijfsleider, maar daarmee ook de nationale productiviteit ondermijnt.

Lees Verder

15:45 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: management |  Facebook |

Marketing komt vaak in afzonderlijke inbox terecht

Een belangrijk gedeelte van consumenten heeft voor online marketing-boodschappen een afzonderlijke email-account gecreëerd. Dat is één van de conclusies van een rapport van de Direct Marketing Association (DMA), waarin ook wordt aangegeven dat 99 procent van de consumenten elke dag zijn persoonlijke email controleert. Gemiddeld wordt een inbox twintig keer per gescand. Er werd tevens vastgesteld dat consumenten zelden een email-adres schrappen. Daarbij kon worden vastgesteld dat 83 procent nog altijd van zijn allereerste email-adres gebruik maakt. Bovendien blijkt dat 59 procent nooit een email-adres heeft gedeactiveerd. Gemiddeld heeft een consument twee tot drie email-adressen.

De onderzoekers stelden vast dat consumenten gemiddeld op veertien mailinglist zijn ingeschreven. Daarbij blijkt echter dat slechts twee lijsten op de werkmail zijn ingeschreven. Volgens de consumenten bestaat meer dan de helft van de binnenkomende berichten uit commerciële boodschappen. Daarbij kan ook worden vastgesteld dat 44 procent van de ondervraagden voor de ontvangst van marketing-boodschappen een afzonderlijke email heeft gecreëerd. Verder bleek dat 53 procent van de consumenten klaagt van adverteerders teveel irrelevante boodschappen te ontvangen. Ongeveer 20 procent zegt een email-adres door een massale stroom boodschappen te hebben moeten opgeven.

Skip Fidura, voorzitter van het Responsible Marketing Committee van de Direct Marketing Association, zegt te begrijpen dat email-marketeers met een complexe markt worden geconfronteerd, maar hij zegt dat toch inspanningen moeten worden gedaan om met de consument een betere en transparantere relatie op te bouwen. Vastgesteld werd bovendien dat een duidelijk privacy-beleid door 37 procent van de respondenten als een belangrijke pijler van vertrouwen wordt bestempeld. Een even grote groep wijst naar de beschikbaarheid van een platform waar de consument zijn persoonlijke voorkeuren bekend kan maken.

Lees Verder

15:14 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: email |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

Saudi-Arabië verwacht dit jaar tussen 5 miljard dollar en 7 miljard dollar te zullen investeren in hernieuwbare energieprojecten. Zonnekracht moet het speerpunt worden van het initiatief. Dat heeft Turki Mohammed Al Shehri, hoofd van het Saudische Renewable Energy Project Development Office gezegd. In totaal zullen volgens Shehri bestedingen voor acht projecten worden uitgeschreven. In totaal wordt gestreefd naar de creatie van een capaciteit van 4,125 gigawatt. Daarbij zal 3,3 gigawatt worden aangevoerd door zonnekracht, terwijl ook voor 800 megawatt windenergie is voorzien. Over vijf jaar wil Saudi-Arabië 9,5 gigawatt aan windenergie en zonnekracht hebben geïnstalleerd.

Het Brits-Nederlandse energieconcern Shell investeert in de vervanging van het verouderende boorplatfom Brent Charlie, dat olie en gas uit het veld Penguins, tussen de Shetlandeilanden en de Noorse kust, verzamelt. Het is de eerste keer in bijna dertig jaar dat Shell in nieuwe installaties in het noordelijk deel van de Noordzee investeert. Brent Charlie moet worden vervangen door een nieuw schip voor productie en opslag. Er zouden ook acht nieuwe putten worden geboord. Het Penguins-veld werd in het midden van de jaren zeventig van de voorbije eeuw ontdekt en bevindt zich op een diepte van 165 meter. Shell en ExxonMobil zijn voor de helft eigenaar van het veld, waar ruim vijftien jaar geleden met de ontwikkeling werd gestart.

Beleggers in bitcoin moeten ermee rekening houden dat zij al hun geld kunnen verliezen met investeringen in de digitale munt. Dat heeft Steven Majoor, voorzitter van de European Securities and Markets Authority (ESMA), tegenover het persbureau Bloomberg gezegd. Volgens Majoor is de waarde van de bitcoin extreem volatiel, waardoor een gebruik als valuta wordt ondermijnd. Bovendien wordt de digitale munt volgens de topman lang niet overal geaccepteerd. In november vorig jaar waarschuwde de Europese instelling particuliere beleggers nog voor emissies van nieuwe digitale munten. Majoor benadrukt dat de toezichthouder de ontwikkelingen rond cryptovaluta nauwlettend opvolgt.

De Amerikaanse bank Citigroup heeft tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 17,26 miljard dollar, tegenover 17,01 miljard dollar inkomsten dezelfde periode het jaar voordien. Er werd echter een kwartaalverlies geleden van 18,3 miljard dollar, tegenover een winst van 3,57 miljard dollar tijdens dezelfde periode het jaar voordien. Het verlies moet naar eigen zeggen worden toegeschreven aan een eenmalige afboeking van 22 miljard dollar door de recente fiscale hervormingen van de Amerikaanse regering. Over het hele jaar nam de omzet van Citigroup met 2 procent toe tot 71,4 miljard dollar. De bank boekte een jaarverlies van 6,2 miljard dollar, tegenover 14,91 miljard dollar winst het jaar voordien.

Er is een oplossing in zicht voor de realisatie van de IJzeren Rijn, de spoorwegroute die de Antwerpse haven met het Duitse Ruhrgebied moet verbinden. Dat heeft Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, gezegd. Uit een studie is volgens Weyts gebleken dat de Rhein-Ruhr-Rail Connection (3RX), die van Antwerpen naar Roermond en Venlo tot Viersen in Duitsland loopt, de beste oplossing zou zijn. Dat traject zou een investering van 770 miljoen euro volgen. De IJzeren Rijn is een historisch traject, maar werd stopgezet omdat de lijn in Nederland door een natuurgebied loopt. Op dit ogenblik volgen de treinen de Montzenroute, die langsheen Luik en Aken loopt, maar dat traject is overbelast.

De zinkgroep Nyrstar schrapt in zijn vestigingen in Balen en Overpelt 121 banen. Dat heeft de directie van Nyrstar tijdens een bijzondere ondernemingsraad bekendgemaakt. Er worden wel een tiental nieuwe functies gecreëerd. Door de operatie wordt het personeelsbestand echter met ongeveer 20 procent afgeslankt. Ook bij de onderaannemers zullen dertig van de honderd arbeidsplaatsen moeten worden geschrapt. In de vestiging van Budel in Nederland moeten eveneens zestig banen verdwijnen. De ingreep zou het gevolg zijn van een doorlichting van de zinksmelters van de groep. Daarbij was volgens Nyrstar gebleken dat de kosten moeten worden gereduceerd en de efficiëntie moet worden opgedreven.

Het Duitse vervoerbedrijf Flixbus heeft tijdens het voorbije jaar 40 miljoen reizigers naar diverse bestemmingen in Europa gebracht. Dat betekent een stijging met 33 procent tegenover het jaar voordien. Dat heeft Flixbus bekend gemaakt. Het bedrijf zegt daarbij het voorbije jaar voor de eerste keer in zijn geschiedenis winst te hebben geboekt. Ook dit jaar wordt een positief resultaat in het vooruitzicht gesteld. De groep wil naar eigen zeggen ook de volgende jaren zijn netwerk verder uitbreiden. Op dit ogenblik biedt Flixbus verbindingen aan tussen veertienhonderd bestemmingen in zesentwintig landen. In België telde Flixbus het voorbije jaar 1,3 miljoen reizigers. Dat betekende een stijging met 50 procent tegenover vorig jaar.

Uitgever Roularta neemt het merendeel van de Belgische magazines van sectorgenoot Sanoma over. Door de operatie verdwijnen bij Sanoma zesennegentig banen. Met de overname is een bedrag gemoeid van 33,7 miljoen euro. De transactie heeft betrekking op de titels  Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Feeling & Gael en verder titels als La Maison Victor, She Deals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. De Belgische magazinedivisie van Sanoma behoudt alleen nog de interieurmerken Feeling Wonen, Gael Maison en Wonen Landelijke Stijl en het marketingbureau HeadOffice. Wel wordt voor een bedrag van 1 miljoen euro de titel Ik ga Bouwen/Je vais Construire van Roularta overgenomen.

Het Duitse modehuis Hugo Boss heeft tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 735 miljoen euro. Dat vertegenwoordigt een stijging met 5 procent tegenover het jaar voordien. De groei was vooral te danken aan de hogere verkopen in de eigen winkels en sterkere online omzetten. De sterkste groei werd opgetekend in Amerika (11 procent), gevolgd door Azië (10 procent). Europa liet een status-quo optekenen. Duitsland en Frankrijk werden met een omzetdaling geconfronteerd. In de Benelux kon het modehuis een groei met 4 procent melden. Over het hele jaar kon het bedrijf een omzetgroei met 1 procent tot 2,7 miljard euro optekenen.

General Electric (GE) moet bij zijn resterende verzekeringsactiviteiten een afboeking van 6,2 miljard dollar registreren. De ingreep is nog een gevolg van activiteiten uit een periode toen het concern nog een grote financiële divisie had. General Electric had vorig jaar al aangekondigd de kapitaalreserves van zijn verzekeringsactiviteiten te zullen doorlichten. De afboeking wordt ingeschreven in het vierde kwartaal van vorig jaar. Daarnaast zal GE Capital over de volgende zeven jaar in totaal voor ongeveer 15 miljard dollar aan bijstortingen moeten doen. Sinds de kredietcrisis heeft General Electric zijn financiële divisie al gevoelig afgeslankt. Die zal alleen nog de eigen industriële activiteiten ondersteunen.

Het energieconcern British Petroleum (BP) heeft een voorziening van 1,7 miljard dollar genomen voor claims die betrekking hebben op de ramp met het boorplatform Deepwater Horizon begin dit decennium in de Golf van Mexico. Dat heeft het Britse concern bekendgemaakt. De voorziening is bedoeld voor de compensatie van ondernemers in de regio’s die door de ramp werden getroffen. Het bedrijf zegt met de voorziening de lopende dossiers rond de ramp te kunnen afgronden. Verwacht wordt dat volgend jaar nog een schadevergoeding van 3 miljard dollar zal moeten worden betaald. In totaal heeft de ramp het Britse concern al ongeveer 65 miljard dollar aan boetes, opkuis en schadeclaims gekost.

UnitedHealth, de grootste zorgverzekeraar van de Verenigde Staten, heeft tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 52,1 miljard dollar, tegenover 47,5 miljard dollar inkomsten dezelfde periode het jaar voordien. De groei is vooral te danken aan de rekrutering van nieuwe klanten. De nettowinst steeg van 1,7 miljard dollar naar 3,7 miljard dollar. Daarbij kon de zorgverzekeraar genieten van een eenmalige bate van 1,2 miljard dollar door fiscale hervormingen van de Amerikaanse regering. Over het hele jaar werd een omzet gerealiseerd van ruim 201 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. De jaarwinst steeg met 50,5 procent tot 10,6 miljard dollar.

Het biotechbedrijf Eurogentec, dochter van de Japanse groep Kaneka, investeert op zijn site in Seraing 40 miljoen euro in de bouw van nieuwe installaties. Door de operatie zal de productiecapaciteit van Eurogentec in Seraing kunnen worden verdubbeld. Door de investering zullen ook een veertigtal nieuwe banen kunnen worden gecreëerd. Eurogentec is onder meer producent van kits voor klinisch onderzoek. Door de investering zal de productiecapaciteit tot 500.000 dosissen per lot kunnen worden opgevoerd. Eurogentec werd in het midden van de jaren tachtig van de voorbije eeuw opgericht door Jean-Marie Delwart. Het bedrijf werd begin dit decennium aan Kaneka verkocht. De onderneming heeft driehonderd medewerkers.

De Chinese smartphonefabikrant Xiaomi heeft de financiële groepen Citic Securities, Goldman Sachs en Morgan Stanley de opdracht gegeven om zijn beursintroductie voor te bereiden. Dat hebben een aantal bronnen gemeld. Xiaomi zou tijdens de tweede helft van dit jaar een beursgang plannen. In de verdere voorbereiding van de operatie zou Xiaomi nog een aantal andere banken willen inschakelen. Daarbij wordt gewag gemaakt van onder meer Credit Suisse, Deutsche Bank en JP Morgan. De waarde van het bedrijf wordt geraamd op 100 miljard dollar. Daarmee zou de Chinese smartphonefabrikant één van de grotere beursgenoteerde bedrijven worden. Vier jaar geleden werd de waarde nog geraamd op 46 miljard dollar.

De Zwitserse voedingsgroep Nestlé heeft zijn Amerikaanse snoepdivisie verkocht aan het Italiaanse bedrijf Ferrero. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 2,8 miljard dollar. De verkochte portfolio vertegenwoordigt ongeveer 3 procent van de totale omzet van het Zwitserse concern. Door de verkoop krijgt Ferrero onder meer merken zoals Butterfinger en Baby Ruth in bezit. Wel benadrukt Nestlé dat het merk Toll House niet bij de transactie is betrokken. Door de operatie wordt Ferrero de derde grootste partij op de Amerikaanse snoepmarkt, die in totaal een waarde van ongeveer 8 miljard dollar vertegenwoordigt. Nestlé zegt de opbrengsten van de verkoop in andere activiteiten te zullen investeren.

08:33 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-01-18

Azië pijler van wereldwijde reclamegroei

De wereldwijde reclamebestedingen zullen dit jaar met 3,6 procent toenemen tegenover het niveau vorig jaar. Daarmee kan een versnelling worden opgetekend tegenover het jaar voordien, toen een groei met 3,1 procent werd opgetekend. Dat blijkt uit een rapport van Dentsu Aegis over de reclamesector in negenenvijftig landen. De versnelling kan volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan de stimulerende impact van een aantal grote evenementen, zoals de Olympische winterspelen in PyeongChang en de tussentijdse verkiezingen in de Verenigde Staten in de maand november. Gesteld wordt nog dat Asia-Pacific dit jaar één van de dragers van de groei zal blijken.

“Asia-Pacific kent dit jaar verschillende grote evenementen,” aldus Dentsu. “Er zijn immers ook nog de Commonwealth Games in Australië en de Asian Games in Jakarta. Er moet dan ook worden verwacht dat de Aziatische reclamesector dit jaar een recordgroei van 4,2 procent zal laten optekenen. Vorig jaar werd een stijging met 3,5 procent gemeld.” Wereldwijd zullen de wereldwijde bestedingen volgens het rapport dit jaar met 20,3 miljard dollar toenemen. Asia-Pacific zal echter 39,7 procent van die groei voor zijn rekening nemen. De onderzoekers waarschuwen wel dat er tussen de verschillende landen in de regio grote variaties in de groei zullen moeten worden gemeld.

De sterkste groei in Asia-Pacific wordt volgens het rapport opgetekend in India, waar een stijging met 12,5 procent wordt verwacht. Aan het andere eind van het spectrum bevindt zich Australië, waar de groei beperkt blijft tot 2,9 procent Volgens Dentsu wordt Australië niet alleen gekenmerkt door een mature markt, maar wordt de sector er ook geconfronteerd met reclamefraude, vragen rond de correctheid van data en een economische vertraging. Tegelijkertijd kan worden gemeld dat China een groei met 5,4 procent zal laten optekenen, nadat vorig jaar een stijging met 6 procent was opgetekend. Volgend jaar zou die groei verder terugvallen tot 5,3 procent.

Andere regio’s laten meer bescheiden cijfers optekenen. Daarbij wordt gewag gemaakt van een toename met 3,2 procent in de Verenigde Staten, 1,1 procent in Canada, 2,9 procent in Groot-Brittannië, 2,6 procent in Duitsland, 2 procent in Frankrijk, 5 procent in Brazilië en 1,6 procent in Japan. Verder wordt aangegeven dat de snelste groei zal worden opgetekend bij digitale media (12,6 procent), gevolgd door bioscoopreclame (4,6 procent), buitenreclame (2,4 procent), radio (1,3 procent) en televisie (0,5 procent). Kranten en magazines zouden daarentegen een terugval met respectievelijk 7,9 procent en 5,9 procent laten optekenen.

Mobiele reclame groeit met 23,8 procent tot 121,1 miljard dollar. Daarmee vertegenwoordigt de sector 62 procent van de totale digitale bestedingen. Desktopreclame zou daarentegen met 0,2 procent terugvallen.

Lees Verder

18:14 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

Eén op drie wereldburgers actief op sociale media

Het voorbije jaar waren wereldwijd ongeveer 2,48 miljard mensen actief op social media. Dat betekent dat de sector één op de drie wereldburgers heeft aangetrokken. Dat blijkt uit een rapport van consulent eMarketer. Tegenover het jaar voordien zou het gebruik van sociale media met 8,7 procent zijn toegenomen. Het fenomeen is vooral te danken aan een toenemend gebruik op opkomende markten in de regio’s Asia-Pacific, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika. Bovendien wordt opgemerkt dat sociale media steeds meer een mobiele activiteit zijn geworden. Facebook is wereldwijd het meest populaire sociale netwerk.

“In de digitaal geavanceerde markten in Noord-Amerika en West-Europa is het gebruik van sociale media al enkele tijd algemeen verspreid,” aldus eMarketer. “De toekomstige groei zal dan ook te danken zijn aan een grotere en verbeterde toegang tot het internet in opkomende markten. De introductie van steeds meer betaalbare smartphones is daarin een cruciale factor, net zoals de investeringen van de overheden in de aanleg van mobiele breedbandnetwerken.” Er wordt aan toegevoegd dat nieuwe online gebruikers voor hun toegang tot het internet en sociale media vooral op mobiele telefoons beroep doen.

Het voorbije jaar bleek volgens de onderzoekers 74,7 procent van de mobiele online gebruikers van zijn smartphone gebruik te maken om zich een toegang tot sociale media te verschaffen. Uit het rapport bleek verder dat vorig jaar gemiddeld meer dan 1,54 miljard mensen minstens één keer per maand op Facebook aanwezig waren. Daarmee is 62,2 procent van alle sociale netwerkgebruikers op Facebook actief. Daarmee is Facebook het meest populaire sociale netwerk van de hele wereld. Instagram kende anderzijds 594 miljoen maandelijkse gebruikers. Daarmee heeft het platform een penetratie van 24 procent in de sociale netwerksector. De hoogste penetraties worden opgetekend in Noord-Amerika en West-Europa.

Lees Verder

17:49 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

Impact sociale media op gedrag moet worden genuanceerd

In tegenstelling tot de algemene veronderstelling, blijkt het browsen op sociale netwerken zoals Facebook en Twitter vaak een kalmerende invloed te hebben. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of California. De invloed van de sociale media kan volgens de onderzoekers een grote variatie kennen, zodat uiteindelijk een genuanceerd beeld over de sector naar voor moet worden gebracht. Aangegeven wordt dat de sociale media in geen geval een uitvergroot beeld van de eigen emoties schetsen en ook geen extreme impact hebben op de emoties. Wel moet volgens de onderzoekers worden vastgesteld dat de omstandigheden van het dagelijks leven vaak in sociale media worden weerspiegeld.

“Vermoedelijk zullen weinig mensen sociale media met een rustgevende werking associëren,” betoogt onderzoeksleider Galen Panger, gedragseconoom aan de University of California. “Bij onderzoek blijkt echter dat de meeste mensen van het browsen door sociale media een kalmerende invloed ervaren. Vaak moet worden vastgesteld dat de media een relaxerende werking hebben en zelfs gevoelens van slaperigheid en verveling kunnen oproepen. Dat geldt zowel voor Facebook als Twitter.” De resultaten van het onderzoek zijn in tegenstelling met eerdere theorieën, waarbij aangegeven wordt dat sociale media emotioneel een besmettelijke invloed heeft.

“Tegelijkertijd kan worden vastgesteld dat het individu op sociale netwerken sneller geneigd is om boosheid en afkeer uit te drukken dan in het reële leven,” aldus nog Galen Panger. “Het is echter gemakkelijk om de verantwoordelijkheid helemaal op sociale media af te schuiven. Een figuur zoals Donald Trump is ongetwijfeld een prototype van online ongeremdheid. Maar ook in het reële leven toont hij zich opmerkelijk boos, rancuneus en uitzinnig. Het zou dan ook verkeerd zijn om alle schuld in de schoenen van Twitter te schuiven. Algemeen kan wellicht gewag gemaakt worden van een genuanceerd beeld over de impact van sociale media op het gedrag van de mens.”

Lees Verder

17:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

Helft nieuwsconsumenten sceptisch over politieke verslaggeving

Wereldwijd is 52 procent van de nieuwsconsumenten van mening dat media politieke onderwerpen op een accurate manier behandelen. Er moeten tussen de verschillende landen echter grote afwijkingen worden opgetekend. Dat blijkt uit een onderzoek van het Pew Research Center in achtendertig landen. Het laagste vertrouwen in de politieke verslaggeving van de media wordt opgetekend in Griekenland, waar amper 18 procent van de nieuwsconsumenten gelooft op een accurate manier geïnformeerd te worden. Ook in Spanje (33 procent), Italië (36 procent) en Polen (40 procent) blijft het vertrouwen op een laag niveau.

Het hoogste vertrouwen in de politieke verslaggeving blijkt aanwezig in de Filipijnen, waar 78 procent van mening is op een correcte manier door de media geïnformeerd te worden. Ook in Nederland (74 procent), Canada (73 procent), India en Zuid-Afrika (65 procent) wordt een hoog vertrouwen vastgesteld. In de middengroep bevinden zich landen zoals Australië en Tunesië (48 procent) en Frankrijk en de Verenigde Staten (47 procent). Uit het onderzoek bleek verder dat 75 procent van het wereldwijde publiek van mening is dat een voorkeur voor een politieke partij in de verslaggeving van nieuwsorganisaties nooit aanvaardbaar is. Dat loopt in Spanje en Griekenland echter op tot respectievelijk 89 procent en 88 procent.

Er kan in de resultaten volgens de onderzoekers echter ook worden opgetekend dat de antwoorden vaak afhankelijk zijn van de individuele standpunten van de respondent. “In twintig landen konden tussen de volgelingen van de regeringspartijen en de oppositie duidelijke afwijkingen in d visie over een correcte politieke verslaggeving worden opgetekend,” wordt er opgemerkt. “In vijf landen moest zelfs een verschil van meer dan 20 procentpunten worden geregistreerd. De grootste kloof wordt opgetekend in de Verenigde Staten, waar tussen de antwoorden van de verschillende strekkingen een kloof van 34 procentpunt wordt opgetekend, gevolgd door Israël met een verschil van 26 procentpunt.

Lees Verder

16:54 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nieuws |  Facebook |