26-01-18

Millennial blijft bijzonder belangrijk voor bioscoop

Hoewel vaak gewezen wordt naar het veranderende mediagedrag van de jongere generaties, blijven die demografieën voor de bioscoopsector nog altijd bijzonder belangrijk. Dat blijkt uit een onderzoek van een rapport van het Amerikaanse Video Advertising Bureau. Opgemerkt wordt dat de leeftijdsgroepen tussen zes en vierendertig jaar het voorbije jaar 62,4 procent van het totale Amerikaanse bioscooppubliek vertegenwoordigde. Daarmee zijn jongeren voor de bioscoop nog belangrijker dan voor het internet, waar diezelfde demografieën in de totale gebruikersgroep slechts een aandeel van 49 procent hebben.

In het rapport wordt verder opgemerkt dat de leeftijdsgroep tussen achttien en vierentwintig twee jaar geleden gemiddeld zesenhalve keer een bezoek aan de bioscoop had gebracht. Dat betekende een stijging met 0,6 punt tegenover het jaar voordien. Nog werd vastgesteld dat in de leeftijdscategorie tussen achttien en negenenveertig 86 procent minstens één keer per jaar naar de bioscoop gaat. In de groep tussen vijfentwintig en vierendertig jaar loopt dat aandeel op tot 91 procent, tegenover 90 procent in de groep tussen achttien en vierentwintig en 83 procent in de categorie tussen vijfendertig en negenenveertig jaar.

Een eerder rapport van het Video Advertising Bureau had ook al laten uitschijnen dat televisie nog altijd bijzonder belangrijk blijft als platform om het publiek van de millennials te bereiken. Daarbij was opgemerkt dat millennials nog altijd gemiddeld drie uur per dag naar televisie kijken. Dat is wel minder dan bij het gemiddelde volwassen publiek, waar televisie nog een consumptie van vijf uur en achttien minuten kent. Daarbij werd anderzijds benadrukt dat millennials nog altijd meer tijd aan televisie besteden dan aan eten en en drinken, shopping, telefoongesprekken en de consumptie van Netflix, YouTube en Facebook samen.

Lees Verder

15:10 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bioscoop |  Facebook |

Smartphone werd vorig jaar 10 procent duurder

Gemiddeld moest voor de aankoop van een smartphone het voorbije jaar wereldwijd een bedrag van 363 dollar worden betaald. Dat betekende een stijging met 10 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeker GfK Research. In totaal werden vorig jaar wereldwijd 1,46 miljard smartphones verkocht. Dat vertegenwoordigde een stijging met 3 procent tegenover het jaar voordien. De inkomsten liepen daarentegen met 9 procent op tot 478,7 miljard dollar. Verder wordt opgemerkt dat ook in de opkomende landen de groei begint af te zwakken. Daardoor wint de vervangmarkt aan belang, wat volgens de onderzoekers de concurrentie en innovatie zal doen toenemen.

De grootste markt voor smartphones blijft China, waar vorig jaar 454,4 miljoen exemplaren werden verkocht. Dat betekende nog een stijging met 1 procent tegenover het jaar voordien. De inkomsten van de smartphone-verkopen liepen echter met 14 procent op tot 152,3 miljard dollar. Op de tweede plaats staat de opkomende Aziatische markt, waar de verkoop met 8 procent toenam tot 232,7 miljoen exemplaren. De inkomsten stegen er echter met 24 procent tot 42,7 miljard dollar. Daarna volgt Noord-Amerika met een groei van 2 procent tot 201,3 miljoen eenheden. De omzet op de Noord-Amerikaanse markt steeg met 1 procent tot 84 miljard dollar.

In het Midden-Oosten en Afrika kon een groei met 4 procent tot 176,5 miljoen exemplaren worden gemeld, maar de inkomsten daalden met 1 procent tot 41,5 miljard dollar. In West-Europa viel de verkoop daarentegen met 4 procent terug tot 125,6 miljoen eenheden, maar de inkomsten liepen nog wel met 5 procent op tot 56 miljard dollar. In  Latijns-Amerika was er sprake van een toename met 9 procent tot 115,8 miljoen exemplaren, maar de omzet kon een stijging met 19 procent tot 36,8 miljard dollar melden. In de Aziatische ontwikkelde markten werd een verkoopdaling met 6 procent tot 68,5 miljoen exemplaren geregistreerd, maar ook de inkomsten vielen met 4 procent terug tot 44,2 miljard dollar.

In Oost-Europa tenslotte liep de verkoop met 9 procent op tot 85,2 miljoen eenheden, maar de omzet kende er een stijging met 26 procent tot 21,2 miljoen dollar.

Lees Verder

14:31 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: smartphone |  Facebook |

Trump Hotels meest polariserende Amerikaans merk

De groep Trump Hotels is het meest polariserende merk van de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een enquête van het bureau Morning Consult bij meer dan driehonderdduizend Amerikaanse consumenten. Opgemerkt wordt dat ongeveer 33 procent van de republikeinse kiezers tegenover de keten een positieve houding aanneemt. Daarentegen moet bij 45 procent van het democratische electoraat een negatieve reactie worden opgetekend. Daardoor worden de percepties over de keten Trump Hotels met een kloof van 78 percent geconfronteerd. Op de tweede plaats staat Cable News Network (CNN), gevolgd door Fox News, NBC News en de New York Times.

“Al deze merknamen kunnen, op uitzondering van Fox News, op een sterke democratische steun rekenen,” benadrukken de onderzoekers. De top tien bestaat verder MSNBC, de National Football League (NFL), ABC News, CBS News en de Washington Post. Deze merken worden met een kloof tussen 40 procent en 50 procent geconfronteerd. De onderzoekers wijzen daarbij op de opvallend sterke vertegenwoordiging van mediabedrijven bij de merken die de grootste polarisering tonen. Die vaststelling is volgens Morning Consult een duidelijk bewijs van de grote verdeeldheid bij de Amerikaanse bevolking over de nieuwsmedia en het fenomeen van nepnieuws.

De aanwezigheid van de National Football League in de hogere regionen van de rangschikking moet volgens de onderzoekers wellicht worden toegeschreven aan de acties van quarterback Colin Kaepernick tegen rassendiscriminatie. Het gedrag van Kaepernick werd onder meer in tweets van president Donald Trump veroordeeld, waardoor de controverse nog verder opliep en tot een toenemende polarisering bij sportfans, volgers en verantwoordelijken, vooral nadat een aantal andere spelers en topfiguren uit het American football zich bij de actie van de quarterback hadden aangesloten.

Lees Verder

12:59 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Zweden en Finland Europese leiders in duurzame energie

Elf lidstaten van de Europese Unie hebben hun doelstellingen voor duurzame energie tegen het einde van dit decennium al bereikt. In de hele Europese Unie hebben duurzame bronnen inmiddels een aandeel van 17 procent in de totale energieproductie. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Eurostat op basis van cijfers van twee jaar geleden. Opgemerkt wordt dat het aandeel van duurzame bronnen in de Europese energiesector op twaalf jaar tijd werd verdubbeld. Het Europees parlement wil dat duurzaamheid tegen eind volgend decennium een aandeel van 35 procent uitbouwt. Eerder was gewag gemaakt van 27 procent.

Elke lidstaat hanteert voor duurzame energie eigen doelstellingen. Zweden voert echter de Europese rangschikking aan met een aandeel van 53,8 procent, gevolgd door Finland (38,7 procent) en Letland (37,2 procent). De laagste scores worden daarentegen opgetekend in Nederland, Frankrijk en Ierland. “Deze lidstaten zijn ook het verst verwijderd van de doelstellingen die ze voor zichzelf hebben gesteld.” Eigenlijk staat de slechtste prestatie op naam van Luxemburg, dat echter voor een alternatieve oplossing heeft gezorgd. Luxemburg wil tegen eind dit decennium 11 procent van zijn energie uit duurzame energie halen, maar tot nu toe kon slechts een score van 5,4 procent worden geregistreerd.

Luxemburg heeft echter van de mogelijkheid op duurzame energie-transfers gebruik gemaakt. De Europese regelgeving laat immers toe duurzame energie te kopen in een land waar een overschot is gerealiseerd. Luxemburg besliste om daarvoor aan te kloppen bij Litouwen, dat immers drie jaar geleden al zijn streefdoel van 23 procent behaalde en dan ook de kans kreeg om elk surplus te verkopen. Luxemburg zou een bedrag van 10 miljoen euro betalen om die overschotten op de eigen energierekening in te schrijven. Eurostat merkte verder op dat zeventien lidstaten ook al de doelstellingen voor interconnecties hebben bereikt.

Tegen eind dit decennium moeten de lidstaten 10 procent van hun energie door grensoverschrijdende verbindingen met buurlanden kunnen uitwisselen.

Lees Verder

11:31 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: duurzaamheid |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

Bo Young Lee is door het alternatieve taxibedrijf aangetrokken als chief diversity and inclusion officer. Young Lee werkte in een gelijkaardige functie eerder ook al bij Aon Hewitt, Ernst & Young (EY) en Marsh & McLennan. In haar nieuwe functie moet Young Lee de cultuur van de Uber veranderen en daarmee ook het imago van het bedrijf verbeteren. Nadat Uber met een aantal klachten over een seksistische cultuur binnen de onderneming was geconfronteerd, was aan Eric Holder, voormalig advocaat-generaal van de Verenigde Staten, gevraagd een onderzoek te doen. De aanstelling van een diversiteits-verantwoordelijke was één van de aanbevelingen die door Holder waren geformuleerd.

Bij de Belgische vestigingen van de Franse supermarktketen Carrefour verdwijnen maximaal 1.233 banen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. In de supermarkten worden 1.053 banen geschrapt. Op de hoofdzetel in Evere moeten nog eens 180 arbeidsplaatsen verdwijnen. De twee verlieslatende hypermarkten in Genk en Luik worden gesloten. Het bedrijf heeft aangegeven de sociale gevolgen voor de getroffen personeelsleden zoveel mogelijk te willen beperken. Carrefour benadrukte daarbij ook voorstellen voor alternatieven te willen onderzoeken. De reorganisatie is volgens het concern echter noodzakelijk om de kosten te drukken en investeringen in digitale toepassingen, biologische producten en huismerken toe te laten.

De Amerikaanse autobouwer Ford heeft tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar een omzet van 41,3 miljard dollar gerealiseerd. Dat betekende een stijging met 7 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Er werd een nettowinst opgetekend van 2,4 miljard dollar, tegenover een verlies van 800 miljoen dollar het vierde kwartaal het jaar voordien. Dat verlies was echter te wijten aan eenmalige afschrijving. Over het hele jaar werd een omzet geboekt van 156,8 miljard dollar. Dat was een stijging met 3 procent tegenover het jaar voordien. De nettowinst steeg met 65 procent tot 7,6 miljard dollar. De wereldwijde verkoop bleef nagenoeg status-quo op 6,6 miljoen exemplaren.

Het technologiebedrijf Showpad uit Gent, ontwikkelaar van een digitaal platform voor sales en marketing, heeft bij investeerder Insight Venture Partners een kapitaal van 25 miljoen dollar opgehaald. Venture Partners had ook bijna twee jaar geleden aan een eerdere kapitaalronde bij Showpad deelgenomen. Toen werd een bedrag van 50 miljoen dollar geïnvesteerd. PieterJan Bouten, chief executive van Showpad, wijst erop dat het bedrijf een uitstekend jaar achter de rug heeft, waarin een sterke groei kon worden gerealiseerd en ook belangrijke klanten worden aangetrokken. Ook werd in Chicago de eerste Noord-Amerikaanse zetel van de onderneming geopend. De nieuwe middelen moeten de verdere groei financieren.

In Brazilië is de straf van voormalig president Luiz Inacio Lula da Silva bevestigd door het hof van beroep. Da Silva kreeg een gevangenisstraf van negenenhalf jaar. Hij werd beschuldigd van fraude en omkoping. Volgens de aanklagers zou Lula voor 1 miljoen euro steekpenningen hebben aangenomen van een grote Braziliaanse bouwonderneming voor de toewijzing van lucratieve overheidscontracten. Door de bevestiging van de straf lijkt de politiek voor Lula definitief tot het verleden te behoren. Hij had eerder te kennen gegeven zich bij de Braziliaanse presidentsverkiezingen in oktober opnieuw kandidaat te willen stellen. Dat lijkt door de veroordeling echter onmogelijk te worden.

Maaltijdleverancier Deliveroo is door de federale overheid erkend als deelplatform. Daardoor zullen de fietskoeriers van het bedrijf gebruik kunnen maken van het fiscaal gunstregime dat voor de deeleconomie kan worden toegepast. Arbeidskrachten die op een deelplatform tot 5.100 euro verdient, hoeft op die verdiensten geen belastingen of sociale bijdragen te betalen. De erkenning biedt Deliveroo een gedeeltelijke uitweg voor de problemen over het statuut van zijn fietskoeriers. De maaltijdleverancier had immers beslist dat vanaf begin februari alleen nog zou worden gewerkt met zelfstandigen die per opdracht worden betaald. Voordien was er sprake van een werknemersstatuut met een uurloon.

Het Amerikaanse technologiebedrijf Texas Instruments heeft tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 3,75 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 10 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Volgens Rich Templeton, chief executive van Texas Instruments, bleek vooral vanuit de industriële sector en de autobouw een sterke vraag. Uiteindelijk werd een kwartaalwinst geboekt van 344 miljoen dollar. Dat betekende een daling met 67 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Die achteruitgang moet volgens het bedrijf echter worden toegeschreven aan de fiscale hervormingen die in de Verenigde Staten werden doorgevoerd.

De fintech-onderneming Sofi uit San Francisco heeft Anthony Noto als chief executive aangetrokken. Noto werd door Sofi weggehaald bij het sociale netwerkbedrijf Twitter, waar hij vijf jaar aan de slag is geweest. Noto had eerst als in opdracht van Goldman Sachs de beursgang van Twitter begeleid en werd door het sociale netwerkbedrijf korte tijd nadien als financieel directeur aangetrokken. Later werd hij tot chief operating officer aangesteld. Noto wordt bij Sofi de opvolger van Mike Cagney, die moest opstappen nadat het bedrijf met een aantal schandalen in verband was gebracht. Sofi legt zich onder meer toe op financieel advies en studentenleningen. De waarde van de onderneming wordt op meer dan 4 miljard dollar geschat.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Continental heeft tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 9,4 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 4,3 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. De nettowinst liep van 397 miljoen dollar naar 580 miljoen dollar op. Over het hele jaar werd een omzetgroei met 3,2 procent tot 37,7 miljard dollar gemeld. De jaarwinst daalde echter van 2,3 miljard dollar naar 2,1 miljard dollar. Die achteruitgang wordt toegeschreven aan hogere kosten voor personeel en brandstof. De maatschappij maakte verder bekend zijn capaciteit te zullen uitbreiden. Tot het einde van dit decennium wordt telkens een stijging met 4 procent tot 6 procent verwacht.

De strubbelingen in Catalonië heeft ook de Franse milieugroep Suez getroffen. Dat heeft Jean-Louis Chaussade, chief executive van Suez, gezegd. Suez is in Spanje eigenaar van het waterbedrijf Aguas de Barcelona (Agbar). Door de politieke problemen in Catalonië is er volgens Suez ook onzekerheid gerezen over de uitvoering van een aantal werken voor de waterinfrastructuur in de regio. Ook geplande tariefverhogingen zouden mogelijk moeten worden verdaagd. Daardoor moeten besparingen worden doorgevoerd, waardoor ook een aantal banen zullen worden geschrapt. Ook maakte de Franse groep bekend dat twee belangrijke contracten in India en Marokko worden stopgezet.

De Amerikaanse supermarktketen Kroger onderzoekt een mogelijke samenwerking met de Chinese ecommerce-groep Alibaba. Dat hebben een aantal bronnen tegenover de Amerikaanse krant New York Post gemeld. Topkaders van Kroger zouden volgens de bronnen in China al met de leiding van Alibaba hebben gesproken. Kroger zou met de samenwerking volgens de bronnen mogelijk reageren op de inlijving van supermarktketen Whole Foods door de Amerikaanse webwinkel Amazon. Die overname zou ook Kroger aanzetten om zijn activiteiten op de digitale markt te versterken, zodat het concern zijn concurrentiepositie tegenover Amazon zou kunnen verdedigen. De gesprekken met Alibaba verkeren in een vroege fase.

De Amerikaanse groep Whirlpool, fabrikant van huishoudelijke apparaten, heeft tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 5,7 miljard dollar, tegenover 5,66 miljard dollar inkomsten dezelfde periode het jaar voordien. In Noord-Amerika werd een lichte daling opgetekend, maar wereldwijd moest een achteruitgang met 4,4 procent worden gemeld. Het bedrijf diende echter een nettoverlies van 268 miljoen dollar te boeken, nadat tijdens het vierde kwartaal van het jaar voordien nog een winst van 180 miljoen dollar was gerealiseerd. Dat verlies was echter het gevolg van een afboeking van 420 miljoen dollar door de fiscale hervorming die de Amerikaanse regering heeft doorgevoerd.

De Amerikaanse farmagroep Johnson & Johnson (J&J) heeft niet langer interesse in een overname van de divisie consumentengezondheid van sectorgenoot Pfizer. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Reuters gemeld. Door die beslissing blijven alleen GlaxoSmithKline (GSK) en Reckitt Benckiser als kandidaat-overnemer over. Tegen begin februari moet op de divisie, die onder meer de merken Advil en Chapstick omvat, een bod worden gedaan. Pfizer zou een bedrag van 20 miljard dollar willen ontvangen voor de verkoop van de activiteiten? Johnson & Johnson werd gezien als een sterke kandidaat, aangezien het concern zijn productaanbod wil uitbreiden en daarvoor de slagkracht heeft.

De informaticagroep Econocom heeft tijdens het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 2,98 miljard euro. Dat betekende een stijging met 17,5 procent tegenover het jaar voordien. Wanneer naar de autonome omzet wordt gekeken, kon een groei met 11,2 procent worden gemeld. Het bedrijf merkt op dat in alle divisies het voorbije jaar een sterke groei kon worden gemeld. Tevens wordt gewag van substantiële investeringen. Ondanks die inspanningen kon volgens Econocom ook een sterke financiële basis worden behouden. Daardoor zullen naar eigen zeggen verdere overnames en investeringen mogelijk blijven. Over vijf jaar wil Econocom een omzet van 4 miljard euro hebben bereikt.

De technologiegroep Amos uit Luik wordt betrokken bij de constructie van de Giant Magellan Telescope (GMT) in het Andesgebergte in Chili. De megatelescoop moet over vijf jaar in gebruik genomen kunnen worden. Amos zal instaan voor het ontwerp van de actieve cellen die de zeven spiegels - met een diameter van 8,4 meter - ondersteunen. Amos kreeg ook de opdracht voor de ontwikkeling van een roterende cilinder van 9 meter in het hart van de telescoop die de optische instrumenten draagt. De Giant Magellan Telescope wordt geïnstalleerd in het observatorium Las Campinas in de Chileense Atacama-woestijn, op een hoogte van ruim tweeduizend meter.

08:08 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-01-18

Kosten slechte data vaak over het hoofd gezien

Bedrijven maken vaak de fout om de kost van slechte data niet in rekening te brengen. Dat blijkt uit een studie van Impact Radius en Harvard Business Review bij nagenoeg tweehonderd ondernemingen. Vastgesteld werd dat slechts 17 procent van de ondervraagde ondernemingen de kost van slechte data invoeren wanneer de return-on-investment wordt berekend. Slechts 6 procent van de bedrijven gaf aan met een sterk geavanceerde datastrategie te werken, terwijl 34 procent van een gemiddelde kwaliteit gewag maakt. Nog eens 21 procent geeft toe dat de strategie te wensen overlaat. Een groep van 8 procent erkent dat de prestaties terzake absoluut onvoldoende zijn.

De onderzoekers stelden anderzijds vast dat slechts 31 procent van de ondervraagden beweert met geavanceerde datastrategieën te werken. “Nochtans blijkt een dergelijk beleid de onderneming twee keer meer kans op een jaarlijkse omzetgroei van meer dan 30 procent te bieden,” wordt er opgemerkt. Door de sterkere basis kunnen bedrijven naar eigen zeggen gemakkelijker klanten aantrekken en behouden, maar ook op een groter pakket van het budget van de klant te kunnen rekenen. Anderzijds bleek dat 55 procent van de marketeers problemen ervaren met het grote volume beschikbare data, waardoor het moeilijker zou worden een efficiënte strategie te ontwikkelen.

Ook wijst 33 procent op een gebrek aan de gepaste analyse-instrumenten, terwijl 32 procent van zijn beklag maakt over onvolledige data. “Het onderzoek toont alvast aan dat grote datavolumes niet altijd een positief gegeven is,” zeggen de onderzoekers. “Belangrijk is dat de beschikbare data van hoge kwaliteit zijn. Wanneer echter op een correcte manier van kwalitatieve data gebruik gemaakt wordt, kan een betere klantendienst worden gegarandeerd. Dat zal leiden tot een grotere klantentrouw en een hogere omzet. Daardoor kan deze strategie de totale waarde van de consument voor de onderneming sterk verhogen.”

Lees Verder

20:13 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: data |  Facebook |

Ook millennial kiest voor overnachting in een hotel

Hoewel millennials vaak als liefhebbers van de deeleconomie worden bestempeld, blijkt een meerderheid op zijn toeristische bestemming toch de voorkeur aan een hotel te vertonen boven overnachtingsmogelijkheden die op platformen zoals Airbnb worden aangeboden. Dat blijkt uit een onderzoek van de groep Resonance Consultancy en Insights West bij ruim vijftienhonderd Amerikaanse reizigers tussen twintig en zesendertig jaar. Weliswaar geeft 52 procent aan voor overnachtingen geregeld of occasioneel gebruik te maken van alternatieve diensten, maar slechts bij 23 procent geniet deze formule ook de voorkeur.

“Millennials wordt in de marketing-campagnes van Airbnb veelvuldig naar voor geschoven, maar lijken in realiteit op hun reizen toch nog altijd een voorkeur te vertonen voor de traditionele overnachtingen,” aldus Chris Fair, voorzitter van Resonance Consultancy. Vastgesteld werd dat 53 procent van de ondervraagden op reis mogelijk in een hotel zou overnachten. Vrienden en familie staan op de tweede plaats met 42 procent, gevolgd door een vakantiepark (41 procent), een luxehotel (35 procent) en een camping (33 procent). Daarna volgen een vakantiewoning (32 procent), een cruiseschip (29 procent), bed & breakfast (23 procent), een vakantieflat (23 procent) en een budgethotel (21 procent).

De onderzoekers wijzen er nog op dat 10 procent van de Amerikaanse millennials te kennen geeft in de toekomst meer te willen reizen. Daarmee vormt deze groep de enige demografie waar een toename in de reisintenties kan worden opgemerkt. Er wordt aan toegevoegd dat de millennials bij de planning van hun reisbestemmingen ook vaker uitkijken naar een unieke beleving en naar vrijwilligerswerk. In de loop van de volgende vierentwintig jaar zegt ook één op drie Amerikaanse millennials een buitenlandse reis te willen ondernemen. Amerikaanse millennials zouden volgens ramingen dit jaar aan reizen ongeveer 200 miljard dollar besteden.

Lees Verder

19:57 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: millennials |  Facebook |