22-08-17

Nieuwsoverzicht

De Franse oliemaatschappij Total neemt de oliedivisie van de Deense scheepvaartgroep AP Möller-Maersk over. Met de transactie is een bedrag van bijna 7,5 miljard dollar gemoeid. De Deense groep ontvangt bij de operatie een pakket aandelen van Total ter waarde van 5 miljard dollar. Daarmee bouwt AP Möller-Maersk een belang van 3,75 procent op in Total. Daarnaast betaalt de Franse groep ook 2,5 miljard dollar voor de divisie Maersk Oil. Het Deense concern kondigde vorig jaar al aan naar mogelijkheden om zijn oliedivisie van de hand te doen. Voor Total is de operatie vooral een gelegenheid om zijn concurrentievermogen te vergroten. Vooral in de Noordzee zouden belangrijke synergieën kunnen worden verwacht.

De Chinese autobouwer Great Wall Motors (GWM) heeft interesse in het merk Jeep, onderdeel van de Italiaans-Amerikaanse constructeur Fiat-Chrysler. Dat heeft Wang Fengying, chief executive van het Chinese concern toegegeven. Een overname zou GW Motors moeten helpen de grootste suv-fabrikant van de wereld te worden. Door de inlijving van Jeep zou het bedrijf volgens Wang die doelstelling sneller kunnen bereiken. Volgens waarnemers zijn de ambities van GW Motors, de vierde grootste autofabrikant van China, rond Jeep overdreven. Geraamd wordt dat het overnamebedrag voor het Amerikaanse automerk - minstens 23 miljard dollar - boven de mogelijkheden van GW Motors zou liggen.

In de Amerikaanse staat Connecticut hebben elf particulieren klacht neergelegd tegen het concern Nestlé wegens misleidende beweringen. Opgemerkt werd dat Nestlé zijn merk Poland Spring als natuurlijk bronwater promoot, terwijl in werkelijkheid grotendeels van gewoon grondwater gebruikt zou worden gemaakt. Nestlé zou daarmee de voorschriften van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) hebben overtreden. De gedupeerden eisten een schadevergoeding van minstens 5 miljoen dollar. Nestlé zegt in een reactie echter dat de gerechtelijke klacht zonder grond is en er sprake is van een duidelijke wil om de wet te misbruiken voor persoonlijk geldgewin en bevestigt de authenticiteit van het product.

De Britse bank HSBC Holdings heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 13,2 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg met 13 procent tot 6 miljard dollar. De positieve resultaten zijn volgens HSBC Holdings, de grootste bank van Europa, te danken aan een sterkere focus op de meest rendabele markten van Azië en stijgende inkomsten uit de investeringsbank. De resultaten tonen een duidelijk herstel van de Britse bank, die ook bekend maakte voor 2 miljard dollar aandelen terug te kopen. Die operatie komt bovenop een inkoopprogramma van 3,5 miljard dollar die eerder al bekend gemaakt.

Het Amerikaanse energiebedrijf Sempra Energy heeft een akkoord om zijn sectorgenoot Energy Future Holdings over te nemen. Met de transactie is een bedrag van 18,8 miljard dollar gemoeid. Door de koop verwerft Sempra ook een meerderheidsbelang in de Amerikaanse netbeheerder Oncor, die voor 80 procent in handen in van Energy Future. Daarbij zou Sempra onder meer hebben gegarandeerd de kredietwaardigheid van Oncor te verzekeren en de volgende vijf jaar 7,5 miljard dollar in de netbeheerder te zullen investeren. Ook de investeerders Berkshire Hathaway en Elliott Management hadden eerder al interesse in Oncor laten blijken. Energy Future geniet al enkele jaren bescherming tegen zijn schuldeisers.

De spraakherkenningssoftware van Microsoft heeft bij een test een accuraatheid van meer dan 95 procent laten optekenen. Daarmee heeft het bedrijf een nieuw record kunnen laten optekenen. Dat heeft Microsoft bekend gemaakt. Tijdens een test bleken slechts 5,1 procent van de gebruikte woorden door de software verkeerd te zijn geïnterpreteerd. Er wordt aan toegevoegd dat de software met die resultaten een even goede prestatie laat optekenen als een mens. Eerder al werd door Microsoft een recordmarge van 5,9 procent fouten opgetekend. De verbeterde resultaten werden bereikt door een inschatting te maken over de inhoud van het verdere verloop van de behandelde dialoog.

De Japanse groep Sony Corporation heeft tijdens het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van 1,9 biljoen yen of 14 miljard euro gerealiseerd. Dat betekende een stijging met 15,2 procent tegenover dezelfde periode vorig boekjaar. De operationele winst nam met 180,5 procent toe tot 157,6 miljard yen. Het concern zegt onder meer geprofiteerd te hebben van een grote vraag naar zijn geheugenchips voor smartphones, muziek en spelcomputers en games. De resultaten vormen een schril contrast tegenover het vorige boekjaar, toen een zware aardbeving er onder meer voor zorgde dat de chipproductie grotendeels moest worden stilgelegd en de filmdivisie een zware afschrijving diende te registreren.

Het Amerikaanse bedrijf Herbalife, verkoper van dieetproducten, zal tegen het begin van de herfst voor 600 miljoen dollar eigen aandelen terugkopen. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. Met de operatie wil Herbalife naar eigen zeggen zijn aandeelhouders compenseren nadat gesprekken met een investeerder over een overname geen resultaten hebben opgeleverd. Wanneer het bedrijf binnen twee jaar alsnog zou worden verkocht, wordt aan de aandeelhouders nog een extra premie beloofd. Afgesproken is wel dat grootaandeelhouder Carl Icahn, die een belang van bijna 25 procent heeft in de onderneming, bij de terugkoop geen aandelen zal aanbieden. Ook de bestuurders van Herbalife zullen afzien van een verkoop van hun participatie.

De Zwitserse bedrijf Geberit, producent van sanitair, heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet van 1,47 miljard Zwitserse frank of 1,35 miljard euro gerealiseerd. Dat betekende een daling met 0,7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Wanneer echter geen rekening wordt gehouden met wisselkoerseffecten, zou autonoom een omzetgroei met 2,8 procent zijn gemeld. De winst daalde met 18 procent tot 258 miljoen Zwitserse frank. Daarbij wordt echter gewezen naar uitzonderlijke kosten voor de sluiting van twee keramiekfabrieken in Frankrijk. Wanneer die eenmalige kost niet in rekening wordt gebracht, zou nog een winstdaling met 4 procent zijn gemeld.

De plannen van het Zweedse bedrijf Spotify voor een beursgang in de Verenigde Staten, worden door de Amerikaanse Securities & Exchange Commission (SEC) van nabij gevolgd. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Bloomberg gezegd. Inmiddels zouden topbestuurders van de Zweedse streamingdienst met de Amerikaanse beursautoriteiten over de plannen hebben gesproken. Opmerkelijk is dat Spotify met de beursgang geen extra geld wil ophalen, zoals meestal het geval is. Het bedrijf zou enkel de bedoeling hebben om de bestaande aandelen aan de beurs te noteren. Dergelijke operaties zijn bijzonder zeldzaam. Spotify zou begin volgend jaar een notering willen hebben.

De Chinese luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific heeft een voorlopige overeenkomst getekend met Airbus over de aankoop van tweeëndertig nieuwe vliegtuigen van het type A321neo, die geschikt zijn voor vluchten over korte tot middellange afstanden. De toestellen zouden worden toegewezen aan dochtermaatschappij Cathay Dragon, die zijn thuisbasis Hongkong verbindt met bestemmingen in de hele Aziatische regio. Een gedeelte van de nieuwe vliegtuigen zullen worden gebruikt om oudere toestellen te vervangen, maar het is ook de bedoeling de vloot verder uit te breiden. Met de aankoop van de vliegtuigen is volgens de catalogus en bedrag van ruim 4 miljard dollar gemoeid.

Het mediabedrijf Roularta heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 228,9 miljoen euro. Dat betekende een daling met 5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst daalde met 42,6 procent tot 16,5 miljoen euro, terwijl bij de nettowinst een achteruitgang van 14,7 miljoen euro naar 1,3 miljoen euro werd gemeld. Bij de gedrukte media werd een omzetdaling van 6,4 procent tot 152,1 miljoen euro geregistreerd. Daarbij wordt gewezen op dalende inkomsten uit reclame-inkomsten en een achteruitgang van de drukopdrachten voor derden. In de audiovisuele divisie was er onder meer door dalende reclame-inkomsten een inkrimping met 2,9 procent tot 86,9 miljoen euro.

De farmagroep Johnson & Johnson (J&J) moet in de Verenigde Staten aan een 62-jarige vrouw een schadevergoeding van 417 miljoen dollar omdat het bedrijf onvoldoende gezondheidswaarschuwingen zou hebben gegeven over het gebruik van talkpoeder. De vrouw had tegen het bedrijf klacht neergelegd omdat ze door het gebruik van het poeder baarmoedershalskanker zou hebben gekregen. Een rechtbank in Los Angeles stelde de vrouw in het gelijk. In vier eerdere zaken diende Johnson & Johnson in totaal al 300 miljoen dollar claims betalen. Er worden nog klachten verwacht, maar het bedrijf heeft aangekondigd tegen de uitspraak in beroep te gaan. Er is volgens de farmagroep aangetoond dat het product absoluut veilig is.

De Amerikaanse restaurantketen McDonald's heeft beslist in India 169 vestigingen te sluiten. Daarmee wordt de aanwezigheid van McDonald’s in India met ongeveer 40 procent ingekrompen. De maatregel is volgens McDonald’s het gevolg van een aanslepend dispuut met zijn lokale partner Connaught Plaza Restaurants, die onder meer geen royalties meer zou hebben betaald. Door de beslissing van McDonald’s dreigen in India duizenden banen verloren te gaan. Wereldwijd heeft McDonald’s bijna 37.000 restaurants. Daarvan worden ongeveer 31.000 vestigingen geleid door zelfstandige franchise-nemers. Connaught Plaza overweeg juridische stappen tegen de beslissing.

De plantageholding Sipef heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 157 miljoen dollar. Dat betekende een stijging met 33,8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst liep met 164 procent op tot 32,25 miljoen dollar. Sipef merkte op geprofiteerd te kunnen hebben van hogere prijzen en toenemende volumes. Daarbij wordt opgemerkt dat de omzet van palmolie een stijging met 37,2 procent kon worden gemeld, terwijl bij de rubberproductie een groei met 27,2 procent werd geregistreerd. De productie van bananen en bloemen nam met 20,2 procent toe. De theeproductie kende een groei met 2,9 procent, waarbij de lagere volumes konden worden gecompenseerd door hogere tarieven.

09:57 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-08-17

Dans heeft veel meer aspecten dan algemeen aangenomen

Dans heeft veel meer aspecten dan algemeen wordt aangenomen. Dat blijkt uit een studie van een onderzoekers aan de University of London, de University of California en de University of the Balearic Islands in Spain. De onderzoekers merken op dat dans in het algemeen in verband wordt gebracht met ethische expressies en verleidingskunst, maar in werkelijkheid een veel grotere impact heeft op de mentale en fysieke gezondheid. Daarbij wordt gewezen op onder meer een ondersteuning van de communicatieve vaardigheden en het concentratievermogen en een versterking van de sociale cohesie.

“De dans is niet louter een aangename bezigheid,” betoogt onderzoeksleider Julia Christensen, professor psychologie aan de University of London. “De esthetische expressie en verleidingskunst vormen in realiteit slechts de kers op de taart van een brede waaier voordelen die aan de dans kunnen worden toegewezen. Tijdens het dansen gebeuren er in het lichaam belangrijke biologische processen. De diepere neurobiologische effecten - zoals de focus van lichaam en geest en de communicatie van gedachten en gevoelens - van de dans, kunnen verklaren waarom het fenomeen wereldwijd in alle culturen en de hele geschiedenis kan worden geregistreerd.”

De onderzoekers wijzen erop dat de dans een aantal belangrijke functies draagt. “In eerste instantie moet worden gewezen op de focus die het lichaam en de geest tijdens de uitvoering van de dans moeten tonen,” aldus professor Christensen. “Tevens vormt de dans een sterke basis voor emotionele ervaringen, waarbij ook beelden aan bod komen. Tevens moet worden beseft dat dans een vorm van communicatie is, terwijl het individu zich tegelijkertijd traint in het beheer van de eigen emotionele expressies. Tenslotte is dans ook een vorm van sociale cohesie, waarbij binnen een sociale groep de band kan worden versterkt en sociale problemen rond agressie of verlangens kunnen worden aangepakt.”

Er wordt aan toegevoegd dat elk van deze functies belangrijke lichamelijke processen kunnen oproepen die kunnen bijdragen tot de biopsychologische en neurocognitieve gezondheid van de dansers en hun publiek. “Velen halen uit de dans een esthetisch plezier,” verduidelijkt Julia Christensen. “Dans heeft echter ook diepere neurobiologische effecten. De dans is niet louter gekoppeld aan verleiding, maar wordt gebruikt als een regulator voor de processen die de mentale en fysieke gezondheid ondersteunen. Esthetiek en verleiding vormen door hun aangename aspecten elementen die het gebruik van de dans moeten stimuleren.”

“Dans is goed voor de mens, wat verklaart dat de activiteit in alle tijden en culturen kan worden opgemerkt,” beklemtoont Julia Christensen.

Lees Verder

18:03 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dans |  Facebook |

Multinationals hebben vaak weinig inzicht in Afrikaanse consument

Een groot aantal multinationals hebben al moeten vaststellen dat hun omzetten en winsten in de Sub-Sahara onder de verwachtingen zijn gebleven, maar dat moet vooral worden toegeschreven aan overdreven verwachtingen. Dat zegt Anna Rosenberg, directeur Afrikaanse markten bij consulent Frontier Strategy Group. Daarbij wordt opgemerkt dat de bedrijven de patronen achter de koopkracht van de Afrikaanse consument hebben onderschat, terwijl ook de impact van een aantal lokale factoren zouden zijn onderschat en onvoldoende rekening zou zijn gehouden met de evoluties die de consumentenklasse in de regio heeft doorgemaakt.

“Door overdreven aandacht te besteden aan grote economische indicatoren zoals het bruto binnenlandse product en demografische data, werd ondere meer voorbij gegaan aan de uitzonderlijke inkomensverschillen die in vele Afrikaanse landen worden geregistreerd en waar men vaak een kleine elite met een extreem bestedingsbudget van een grote populatie armen met een uiterst beperkte koopkracht moet onderscheiden,” benadrukt Anna Rosenberg. “Daarom kan beter worden gekeken naar de Consumer Class Conditions Index (CCCI), waar gekeken wordt op welke manier rijkdom door de verschillende onderdelen van de maatschappij stroomt.”

Frontier Strategy Group merkt bovendien op dat meer dan de helft van de Afrikaanse volwassenen een inkomen heeft uit informele activiteiten, die niet in de officiële statistieken kunnen worden opgenomen. “Deze informele salarissen betekenen weliswaar de dat de bestedingskracht van de bevolking in realiteit wellicht hoger ligt dan door officiële statistieken worden gesuggereerd, maar anderzijds wordt het veel moeilijker om de verschuivingen in de vraag van de consumenten te voorspellen,” aldus nog Rosenberg, die verder opmerkt dat de Afrikaanse consumptie onterecht in verband wordt gebracht met een streven naar status en een imitatie van de westerse klantengroepen.

“De Afrikaanse consument is veel minder geïnteresseerd in luxemerken,” betoogt de consulenten. “Duurzaamheid wordt bij duurdere aankopen belangrijker geacht dan glitter. Bovendien kan weliswaar worden vastgesteld dat de Afrikaanse consument meer gewend raakt aan diverse westerse producten, maar toch blijft traditie een belangrijke rol vervullen. Dat kan zich onder meer manifesteren in een voorkeur voor open markten boven shoppingcenters. Bovendien bieden stadsbewoners met hun inkomen vaak steun aan verwanten in landelijke regio’s, die daardoor dikwijls meer bestedingskracht hebben dan algemeen wordt aangenomen.

Lees Verder

17:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: multinational, afrika, consument |  Facebook |

Bijna helft werknemers vindt vergaderingen stresserend

Vergaderingen vormen voor vele werknemers een stresserend agendapunt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Direct Blinds bij ongeveer vijfentwintighonderd werknemers in Groot-Brittannië. De onderzoekers stelden vast dat 48 procent van de ondervraagden erkennen door vergaderingen gestresseerd te raken. Het probleem blijkt voor de millennials het zwaarst, want in die leeftijdsgroep - tussen achttien en vierendertig jaar - loopt het stressniveau op tot 52 procent. Er wordt vooral gevreesd om in het openbaar belachelijk gemaakt te worden, door de prestaties van collega’s overvleugeld te worden of door het management ontslagen te worden.

Uit het onderzoek bleek dat 26 procent van de Britse werknemers gemiddeld veertig minuten tijd moeten besteden aan een vergadering. Deze vergaderingen vergen volgens de onderzoekers aan de bedrijven per werknemer jaarlijks een loonkost van 4.300 pond. Er wordt aan toegevoegd dat 69 procent van de werknemers minstens één vergadering per dag op de agenda hebben staan. Opmerkelijk is dat het design van het moderne kantoor een bijdrage tot de hogere stressniveaus blijkt te hebben. Bij de ondervraagden gaf immers 27 procent toe dat het open kantoorlandschap en de glazen wanden van vergaderruimtes als een bijkomend element van stress werden ervaren.

De onderzoekers wijzen erop dat de stress bij vele werknemers niet alleen wordt geregistreerd in de aanloop naar een vergadering, maar daarentegen de hele werkdag wordt gevoeld. Niet zelden wordt die stress ook na de werkdag mee naar huis genomen. Direct Blinds, fabrikant van rolluiken en andere schermen, wees er nog op dat werknemers vaak bijzonder drastische maatregelen nemen om de vergaderstress op te vangen. Een meerderheid probeert aan de vergaderingen te ontsnappen door ziekteverlof op te nemen, maar anderen blijken een vlucht te zoeken in een grotere consumptie van alcohol en tabak. Nog anderen zorgen ervoor lichtkleurige kleding te dragen, zodat transpiratie ongemerkt blijft.

Lees Verder

16:56 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vergadering, stress |  Facebook |

Nagenoeg alle retailers investeren meer in mobiele marketing

Merken en handelaars spitsen zich bij marketing steeds meer toe op mobiele strategieën. Dat blijkt uit een rapport van consument RetailMeNot bij een tweehonderdtal marketeers. De onderzoekers kwamen daarbij tot de vaststelling dat 92 procent van de ondervraagden erkende zijn bestedingen in mobiele campagnes dit jaar te zullen uitbreiden. Door 89 procent werd tevens gewag gemaakt van bijkomende investeringen in sociale media. Anderzijds diende volgens 54 procent te worden vastgesteld dat de technologieën in mobiele marketing zo snel verlopen dat hun onderneming die evoluties onmogelijk kan bijhouden.

“De impact van mobiele marketing op de koopbeslissing van de consument,” betoogt Marissa Tarleton, marketing-directeur bij RetailMeNot. “Dat geldt voor alle kanalen. Die impact wordt immers niet alleen in mobiele transacties ervaren, maar kan ook worden opgemerkt in de winkelverkopen en de online activiteiten. Bovendien moet een duidelijk inzicht worden verworven in de concrete impact die mobiele marketing op de verkoop heeft. Aangezien nog altijd 90 procent van de retailverkopen in de fysieke winkel gebeuren, moet worden vastgesteld dat mobiele activiteiten een belangrijke impact hebben op de overstap van online naar offline activiteiten.”

Er wordt aan toegevoegd dat vele retailers voor hun mobiele activiteiten op een gespecialiseerde partner beroep doen. “Daar is een goede reden voor,” zeggen de onderzoekers nog. “Meer dan 80 procent van de retailers die gebruik hebben gemaakt van de platformen van partners om mobiele promoties te presenteren, stelden een meer dan gemiddelde return-on-investment te hebben kunnen optekenen, tegenover 66 procent vorig jaar.” Een belangrijke uitdaging blijft echter mogelijkheid om mobiele en offline ervaringen op elkaar af te stemmen. Vastgesteld werd dat 25 procent van de retailers toegeeft met deze activiteiten problemen te ervaren.

Lees Verder

16:30 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mobiel, marketing |  Facebook |

Bier groter Brits exportproduct dan chocolade

Beer is het derde belangrijkste exportproduct van de Britse voedingsindustrie geworden. Daardoor is chocolade naar de vierde plaats teruggedrongen. Dat is de conclusie van een rapport van de Britse Food and Drink Federation over de uitvoercijfers tijdens de eerste zes maanden van dit jaar. Het succes van de Britse bierexporten kan volgens de onderzoekers in belangrijke mate worden toegeschreven aan de uitvoer naar Zuid-Korea, waar een groei met 77 procent kon worden gemeld. In totaal heeft de Britse voedingssector tijdens de eerste helft van dit jaar voor 10,2 miljard pond producten uitgevoerd. Dat betekende een stijging met 8,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Daarmee wordt volgens het rapport ook het beste eerste halfjaar uit de exportgeschiedenis van de Britse voedingsindustrie opgetekend. Het belangrijkste exportproduct van de sector blijft whisky, waar een groei met 3,7 procent tot bijna 1,82 miljard pond kon worden gemeld. Op de tweede plaats staat zalm, waar een stijging met 53,7 procent tot 407,9 miljoen pond werd geregistreerd. Bier kende een groei met 18,4 procent tot tot 313,3 miljoen pond. De export van chocolade steeg met 2,9 procent tot 298,7 miljoen pond, gevolgd door kaas, waar een groei met 25,7 procent tot 291,8 miljoen dollar werd opgetekend. De top tien bestaat verder uit wijn, gin, rundvlees, varkensvlees en frisdranken.

Terwijl whisky en bier in volumes een daling van respectievelijk 1 procent en 2,2 procent dienden te boeken, kon bij gin en wijn daarentegen een stijging met respectievelijk 1,9 procent en 15,4 procent worden gemeld. De cijfers tonen volgens Miles Beale, chief executive van de Britse Wine and Spirit Trade Association (WSTA), dat de wijnexport een belangrijke meerwaarde voor de Britse economie heeft. Voorspeld wordt dat wijn op termijn - indien de huidige trends worden verder gezet - een belangrijker exportproduct kan worden dan chocolade. De sector zegt dan ook dat door de Britse overheid dringend duidelijkheid over de gevolgen van de brexit moet worden gecreëerd.

Lees Verder

15:56 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bier |  Facebook |

Genderrollen zijn vooral cultureel geboetseerd

Vrouwelijke of mannelijke karaktereigenschappen zijn niet noodzakelijk exclusief genetisch bepaald, maar kunnen ook door de omgeving worden gevormd. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Exeter, de University of Melbourne en de Tel-Aviv University. De conclusies van de studie geven volgens de onderzoekers dan ook aan dat een voldoende verandering van de culturele parameters ook in gender-gerelateerde patronen belangrijke verschuivingen kan veroorzaken. Er wordt aan toegevoegd dat er, in tegenstelling tot eerdere suggesties, geen gewag van mannelijke en vrouwelijke hersenen kan worden gemaakt.

“Het genderspecifieke gedrag hoeft niet alleen afhankelijk te zijn van genetische factoren,” zegt onderzoeksleider John Dupré, professor filosofie aan de University of Exeter. “Ook de menselijke omgeving en culturele factoren kunnen de overerving van bepaalde eigenschappen naar de volgende generaties beïnvloeden.” De conclusies gaan volgens de onderzoekers in tegen algemeen aanvaarde theorieën, waarin wordt gesuggereerd dat de evolutie van een aantal mannelijke en vrouwelijke gedragingen genetisch zijn bepaald. Onder meer wordt gewezen naar theorieën over een grotere promiscuïteit bij mannen dan bij vrouwen, de vrouwelijke voorkeur voor huishoudelijk werk of kinderzorg en de grotere agressiviteit bij mannen.

“Er kan worden gesuggereerd dat deze verschillen - indien ze al bestaan - wellicht door omgevingsfactoren en cultuur over de generaties vorm hebben gekregen,” stippen de onderzoekers aan. Gesteld wordt daarbij dat interacties tussen de genetische en hormonale componenten van het gender deze variabiliteit tussen individuen kan verklaren, maar omgevingsfactoren zouden daarbij de stabiele condities scheppen die nodig zijn om de reproductie van de eigenschappen in elke generatie. Genetische erfelijkheid blijft volgens de onderzoekers een belangrijk aspect van het gedrag, maar stabiele omgevingsfactoren zouden moeten beletten dat alternatieven kunnen worden ontwikkeld.

“Er kan worden verondersteld dat mannelijke en vrouwelijke rollen door de cultuur zijn gestimuleerd,” zeggen de onderzoekers nog. “Het gigantische menselijke leervermogen zorgt ervoor dat deze informatie aan de volgende generaties wordt doorgegeven.”

Lees Verder

15:33 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |