16-06-17

Online consument vraagt anonieme verpakking

Online shoppers willen desnoods een extra bedrag betalen om hun bestellingen in een merkenloze discrete verpakking geleverd te krijgen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Shorr Packaging bij duizend online consumenten in de Verenigde Staten. Daarbij werd vastgesteld dat 31 procent van de betrokkenen het voorbije jaar bij online aankopen het slachtoffer van diefstal zijn geworden. Daarbij wordt door 61 procent van de respondenten met een beschuldigende vinger gewezen naar de retailers, die volgens de consumenten onvoldoende inspanningen doen om diefstallen te vermijden. Daarbij wordt vaak opgemerkt dat uit voorzorg een anonieme en discrete verpakking zou moeten worden gebruikt.

Lees Verder

 

 

12:20 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Mobiele platform eist helft wereldwijde digitale reclame op

Mobiele apparaten zullen dit jaar meer dan de helft van de bestedingen in de digitale reclame vertegenwoordigen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Magna Global. Opgemerkt wordt dat de wereldwijde bestedingen dit jaar met 3,7 procent zullen stijgen tot 505 miljard dollar. Dat betekent een relatief sterke daling tegenover het jaar voordien, toen een toename met 5,9 procent werd opgetekend, maar dat resultaat is volgens de onderzoekers niet verrassend, aangezien dit jaar geen grote gebeurtenissen - zoals sportgebeurtenissen van wereldniveau of Amerikaanse presidentsverkiezingen - op de kalender staan.

Lees Verder

 

 

11:14 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Marketeers investeren vooral meer in email

Een meerderheid van de marketeers wil dit jaar zijn investeringen in email-activiteiten verder opvoeren. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van GetResponse bij meer dan vijfentwintighonderd digitale marketeers. Vastgesteld werd dat 58 procent van de respondenten aangeeft van plan zijn de investeringen in email-marketing op te voeren. Op de tweede plaats volgt sociale pay-per-click met een score van 50 procent. Daarentegen blijft slechts 31 procent van plan te zijn om zijn investeringen in display-reclame op te voeren. Voor 18 procent levert email-marketing ook de grootste return-on-investment op.

Lees Verder

 

 

10:08 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

China nadert ook in wetenschap absolute wereldtop

De Verenigde Staten blijven in de wetenschappelijke wereld nog altijd het sterkste land, maar China komt steeds dichterbij. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Michigan. Opgemerkt wordt dat de zware Chinese investeringen in wetenschappelijk onderzoek de voorbije twee decennia duidelijk resultaten beginnen op te leveren. Verder wordt gewezen op een duidelijke trend naar toenemende internationale samenwerking. Begin deze eeuw waren 25 procent van de belangrijkste wetenschappelijke publicaties het werk van teams uit minstens twee landen. Midden dit decennium was dat aandeel al opgelopen tot 50 procent.

Lees Verder

 

 

09:02 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

Het ecommercebedrijf Amazon koestert plannen om de zakelijke chatapplicatie Slack over te nemen. Amazon zou bereid zijn om voor de applicatie een bedrag van 9 miljard dollar te betalen. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Bloomberg gemeld. Ook een aantal andere partijen zouden interesse hebben om Slack in te lijven, maar verdere details over de identiteit van de gegadigden werden niet bekend gemaakt. Slack zou met het geciteerde bedrag de grootste overname worden uit de geschiedenis van Amazon, maar een definitieve beslissing over het bod zou nog niet zijn genomen. Slack heeft ongeveer vijf miljoen dagelijkse gebruikers.

Het Belgische modemerk Terre Bleue, eigendom van de Oost-Vlaamse familiegroep Duror, neemt een meerderheidsbelang in het modehuis Gigue. Dat hebben de bedrijven bekend gemaakt. Financiële details over de transactie werden niet meegedeeld. Door de samenwerking willen de ondernemingen naar eigen zeggen hun activiteiten op de Belgische en internationale markt te versterken. Terre Bleue neemt de winkels en het voltallige personeel van Gigue mee over. Er wordt wel opgemerkt dat beide merken naast elkaar zullen blijven bestaan. Wel zullen de twee ondernemingen samenwerken voor de aankoop en marketing en voor de verdere uitbouw van het retailnetwerk.

De Zweedse streamingdienst Spotify heeft tijdens het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 2,9 miljard euro. Dat betekende een stijging met 55 procent tegenover het jaar voordien. Er werd echter een nettoverlies geleden van 539,2 miljoen euro, tegenover een negatief resultaat van 231,4 miljoen euro het jaar voordien. De verliescijfers moeten volgens Spotify worden toegeschreven aan de hoge kosten van de schuldenlast en ongunstige wisselkoerseffecten. Het platform heeft 126 miljoen actieve gebruikers, tegenover 91 miljoen klanten het jaar voordien. De betalende variant van de dienst heeft ongeveer 50 miljoen gebruikers. Spotify beschikt over een muziekcatalogus van ongeveer dertig miljoen songs.

Griekenland krijgt opnieuw 8,5 miljard euro noodhulp om een aantal belangrijke schuldaflossingen en andere financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Dat hebben de ministers van financiën van de eurozone beslist. Dat heeft Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de eurogroep, bekend gemaakt. Griekenland moet volgende maand miljarden euro schulden terugbetalen aan de Europese Centrale Bank (ECB) en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Het risico dat Griekenland aan die verplichting niet zou kunnen voldoen, is door het akkoord geweken. De nieuwe schijf noodhulp past in het derde Griekse noodprogramma, dat twee jaar geleden voor een maximaal bedrag van 86 miljard euro werd gestart.

In de Verenigde Staten hebben de chemiegroepen Dow Chemical en Dupont van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten toestemming gekregen voor hun voorgenomen fusie. Dat is gebleken uit documenten die bij de Amerikaanse rechtbank zijn neergelegd. Daarbij is wel bepaald dat Dupont een overnemer moet vinden voor zijn pesticidendivisie, terwijl Dow een afdeling voor kunststofverpakkingen moeten afstoten. Eerder hechtte ook de Europese Unie al zijn goedkeuring aan de fusie. Het fusiebedrijf DowDuPont wordt met een marktwaarde van 130 miljard dollar na het Duitse concern BASF het grootste chemieconcern van de wereld. Er is wel een latere opsplitsing in gespecialiseerde divisies voorzien.

Het technologiebedrijf Proceedix uit Gent, ontwikkelaar van software voor de digitalisering van controles op industriële sites, heeft met een kapitaalronde een bedrag van 2 miljoen euro opgehaald bij Saffelberg Investments, het Innovation Fund en Pentacon. De bijkomende financiële middelen zullen worden gebruikt voor de verdere uitbreiding van de activiteiten op de Amerikaanse en Europese markt. Proceedix werd drie jaar geleden opgericht en richt zich vooral tot internationale en middelgrote nationale bedrijven. Door de software van Proceedix wordt het mogelijk om bij industriële inspecties digitale apparaten in te schakelen. De onderneming heeft al een verkoopkantoor in San Francisco.

Investeerder Baltisse van ondernemer Filip Balcaen heeft interesse om het zuiveringsbedrijf Desotec over te nemen. Desotec is een snelgroeiend bedrijf uit Roeselare dat zuiveringsoplossingen aanbiedt op basis van actieve kool, die onder verschillende vormen - als poeder, granulaten of pellets - wordt gebruikt voor het zuiveren van vloeistoffen en gassen. Desotec werd een zestal jaar geleden overgenomen door de groep AAC Capital Partners, die echter begin dit jaar aankondigde het zuiveringsbedrijf te willen verkopen. Naast Baltisse zou ook de Scandinavische investeerder EQT Partners van de familie Wallenberg en een tweetal aantal andere gegadigden kandidaat zijn voor Desotec.

Interieurketen Habibat sluit de deuren van zijn twee Belgische vestigingen. Aan de basis ligt een geschil tussen de Belgische franchisenemer en de Franse eigenaar Cafom. De groep heeft vestigingen in Sint-Lambrechts-Woluwe en Antwerpen. De Belgische franchisenemer stelt dat Cafom met financiële problemen wordt geconfronteerd, waardoor slechts beperkte voorraden kunnen worden besteld. Daardoor zouden de Belgische winkels al twee jaar met leveringsproblemen kampen. De problemen zouden de Belgische activiteiten belangrijke verliezen hebben opgeleverd en zouden het wederzijds vertrouwen hebben ondermijnd. De situatie was volgens de franchisenemer uiteindelijk onhoudbaar geworden.

Het Amerikaanse sportartikelenmerk Nike wil wereldwijd veertienhonderd banen schrappen. Daarmee zou het personeelsbestand met ongeveer 2 procent worden afgeslankt. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. Nike wordt geconfronteerd met sterke concurrentie van merken zoals Adidas en Under Armour. Om een oplossing aan te reiken, wil het bedrijf grotere investeringen doen in productontwikkeling. Ook zal het concern zich meer toespitsen op zijn belangrijkste groeimarkten. Daarbij verwijst Nike in de eerste plaats op de grote metropolen New York, London, Shanghai, Peking, Los Angeles, Tokio, Parijs, Berlijn, Mexico-Stad, Barcelona, Seoul en Milaan. Die gebieden moeten 80 procent van de groei aanleveren.

Luchtvaartmaatschappij British Airways zal ongeveer 80 miljoen pond verlies moeten boeken voor de computerstoring die het bedrijf tijdens het weekend na Hemelvaartsdag heeft getroffen. Dat heeft Willie Walsh, topman van het moederbedrijf International Air Group (IAG), gezegd. Het computernetwerk van de maatschappij was eind mei door een stroomstoring volledig platgelegd. Volgens Walsh moesten door het incident in totaal 726 vluchten worden geschrapt. De topman voegde eraan toe dat alles in het werk zal worden gesteld om de slachtoffers zo snel mogelijk te compenseren. Die compensaties kunnen voor vertragingen van meer dan drie uur oplopen tot 600 euro per passagier.

Het Franse mediaconcern Vivendi overweegt nog voor het einde van dit jaar een vijandig bod uit te brengen op gameproducent Ubisoft Entertainment, het bedrijf achter franchises zoals Assassin's Creed, Far Cry en Rainbow Six. Dat hebben een aantal bronnen gemeld. Vivendi bezit al een belang van 25 procent in Ubisoft, maar zou nu ook de rest van de portefeuille in handen willen krijgen. De waarde van die transactie wordt geraamd op een bedrag van 4,2 miljard euro. Er wordt wel opgemerkt dat de familiale groep Guillemot, die nog een belang van 13 procent in Ubisoft bezit, zich tegen een volledige overname door Vivendi, eigenaar van onder meer Universal en Canal Plus, zou verzetten.

De Zweedse investeringsmaatschappij Kinnevik verkoopt zijn resterende aandelen in het ecommerce-platform Rocket Internet. Kinnevik heeft nog een belang van ongeveer 6,6 procent in Rocket Internet. De participatie wordt geraamd op een bedrag van bijna 228 miljoen euro. Ook in februari had Kinnevik al een belang ter waarde van 209 miljoen euro in het ecommerce-platform van de hand gedaan. De investeringsmaatschappij stapte acht jaar geleden in Rocket Internet, maar de voorbije jaren raakte die relatie bekoeld omdat beide partijen verschillende visies over de toekomststrategie hanteerden. Twee vertegenwoordigers van Kinnevik stapten vorig jaar uit het bestuur van Rocket Internet.

De Franse groep Compagnie Générale de Géophysique (CGG), gespecialiseerd in bodemonderzoek, heeft in Frankrijk en de Verenigde Staten bescherming tegen faillissement gevraagd. Met die beslissing heeft het bedrijf naar eigen zeggen een belangrijke stap gezet om een oplossing te vinden voor de moeilijke financiële waarin de onderneming terecht was gekomen. De bescherming moet het bedrijf toestaan een grote herstructurering door te voeren. Daarvoor moet wel overeenstemming worden gesloten met de schuldeisers, waarvan de meesten al wel hun akkoord zouden hebben gegeven. Ongeveer 2 miljard dollar zou worden geschrapt. Ook zou 500 miljoen dollar nieuw kapitaal worden opgehaald.

De Franse banken BNP Paribas en Société Générale verkopen een gezamenlijk belang van 6,3 procent in beursuitbater Euronext. Dat hebben de twee financiële instellingen bekend gemaakt. De aandelen worden met een onderhandse plaatsing verkocht aan institutionele beleggers. Na de verkoop zullen BNP Paribas en Société Générale nog respectievelijk een belang van 2,2 procent en 1,5 procent behouden in de Europese beursuitbater. Er is wel afgesproken dat de banken die resterende participaties de volgend twee jaar zullen vasthouden. Dat geldt ook voor de andere refentieaandeelhouders van Euronext, die samen een belang van 23,9 procent in de beursuitbater zou aanhouden.

De Zwitserse bank Credit Suisse heeft met de uitgifte van nieuwe aandelen recent een bedrag van 4,3 miljard dollar opgehaald. De bijkomende financiële middelen moeten ervoor zorgen dat de kapitaalbuffer van de bank wordt versterkt. Daarnaast zal het geld ook worden gebruikt om de herstructurering van het bedrijf te ondersteunen en de activiteiten op het gebied van vermogensbeheer verder uit te bouwen. De aandelenemissie is een alternatief voor een eerder plan, waarbij overwogen werd om een gedeelte van de Zwitserse activiteiten van de groep in een afzonderlijke entiteit naar de beurs te brengen. De aandeelhouders konden zich echter niet vinden in de afsplitsing van de relatief winstgevende activiteit.

Meer Nieuws

08:08 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-06-17

Toerisme hoeft virtuele realiteit niet te vrezen

Toerisme hoeft niet te vrezen dat de sector met een grote concurrentie van virtuele realiteit zal worden geconfronteerd. Dat is de conclusie van een wereldwijd onderzoek van het bedrijf Italy4Real bij een duizendtal consumenten. Uit de studie bleek dat 81 procent van de ondervraagden van mening was dat virtuele realiteit nooit een volwaardig alternatief voor reële reizen zou kunnen worden. Anderzijds werd door 52 procent opgemerkt dat reisagenten mogelijk door artificiële intelligentie zouden kunnen worden vervangen, maar er werd aan toegevoegd dat gidsen en hotelpersoneel altijd een persoonlijk aspect zouden moeten behouden.

“Virtuele realiteit zou een grote impact kunnen op de reisindustrie,” betogen de onderzoekers. “Op dit ogenblik laat de technologie de consument al kennismaken met hotelkamers en vakantieverblijven. Naarmate de mogelijkheden van virtuele realiteit verder gaan, zou ook de impact op de sector nog kunnen worden versterkt. Het is dan ook de vraag of de technologie ooit in staat zal zijn zich als een alternatief voor het reizen op te werpen. Wanneer men met een virtuele bril in een nieuwe omgeving kan stappen, zou het mogelijk overbodig worden om nog langer het vliegtuig, de trein of de auto te nemen. Toch blijkt die kans heel klein.”

Weliswaar zou 46 procent geïnteresseerd zijn om in virtuele realiteit te investeren, maar anderzijds betoogt 90 procent dat de technologie afbreuk zou doen aan de typische genoegens van de traditionele vakantiebeleving. Bovendien gaf 92 procent aan dat virtuele realiteit nooit een volwaardig alternatief voor een fysiek bezoek aan een toeristische bestemming zou kunnen zijn. Onder meer wordt opgemerkt dat het onmogelijk zal zijn om de geuren, de geluiden en de sfeer van de vakantiebestemming met virtuele realiteit op te roepen. Ook zou het genoegen van de lokale voeding en dranken niet kunnen worden gedupliceerd. Tevens wordt gewezen op contacten met de lokale bevolking en nieuwe ontmoetingen.

De ondervraagden wezen wel op een aantal voordelen die virtuele realiteit in het toerisme zou kunnen bieden. Onder meer werd door 77 procent opgemerkt dat virtuele realiteit een goede optie zou kunnen zijn wanneer men fysiek niet in staat zou zijn om te reizen. Tevens wordt opgemerkt dat de technologie toelaat om op elk mogelijk ogenblik naar elke mogelijke bestemming te reizen. Bovendien wordt virtuele realiteit op langere termijn goedkoper gedacht dan een opeenvolging van verplaatsingen.

Lees Verder

16:09 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: virtuele realiteit |  Facebook |

Overdreven keuzemogelijkheid creëert vooral ontevredenheid

Een overdaad aan keuze leidt tot ontevredenheid. Dat blijkt uit de resultaten van online dating. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Wisconsin. De onderzoekers merken op dat online dating een grote bijval kent, maar door die populariteit ook met een aantal belangrijke problemen wordt geconfronteerd. Wanneer men met een quasi onuitputtelijke keuze wordt geconfronteerd, krijgt men volgens de indruk dat er nog altijd elders groener gras zal kunnen worden gevonden. Respondenten die bij online dating zes keuzes kregen, bleken sneller tevreden dan collega’s die vierentwintig alternatieven kregen aangeboden.

Lees Verder

 

15:09 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |