11-05-17

Hulpvaardige werknemer kan toxische omgeving creëren

Werknemers die in de ochtend een grote hulpvaardigheid tentoonspreiden tegenover hun collega’s, later op de dag vaak met een mentale uitputting worden geconfronteerd en vooral eigen doelstellingen nastreven, waardoor uiteindelijk een toxische werkomgeving dreigt te worden gecreëerd. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Michigan State University. Eerder onderzoek had al uitgewezen dat hulp aan anderen een negatieve impact op het individu zou kunnen hebben, maar de nieuwe studie wijst ook op een schadelijke invloed - onder bepaalde omstandigheden - op de werkvloer.

Lees Verder

14:00 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Filmvoorkeuren zijn vooral een individuele keuze

De voorkeuren voor bepaalde bioscoopfilms zijn individueel bepaald en zijn niet gelinkt aan demografische karakteristieken die door de filmstudio’s worden geviseerd. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de New York University en de Rutgers University, gebaseerd op een evaluatie van ruim tweehonderd filmproducties door drieduizend kijkers. De onderzoekers zeggen dat er wel een aantal patronen kunnen worden opgetekend, maar voegen er aan toe dat in het algemeen tussen de onderscheiden demografieën weinig afwijkende visies kunnen worden opgemerkt. Bovendien kon worden vastgesteld dat het filmpubliek het in het algemeen niet eens hoeft te zijn met de professionele critici.

“Al meer dan honderd jaar proberen filmmakers strategieën te vinden om de aandacht van het publiek te trekken, in de veronderstelling dat alle kijkers op dezelfde manier zouden reageren,” geeft onderzoeksleider Pascal Wallisch, professor psychologie aan de New York University, aan. “Er is echter nooit onderzocht in welke mate het publiek eensgezind op filmproducties reageert. Wel is gekeken in welke mate de evaluaties van de critici aan het succes van de producties kunnen worden gelinkt, maar niemand heeft zich afgevraagd in hoeverre het publiek de mening van die professionele besprekingen zou delen. Het antwoord op die vragen is echter ook bijzonder ontnuchterend.”

“De studie toont aan dat er in de voorkeuren van de bioscoopbezoeker weinig wetmatigheden kunnen worden teruggevonden,” aldus professor Wallisch. “Toch konden een aantal patronen worden gevonden. Onder meer kon worden vastgesteld dat bij mannen een grotere eensgezindheid kon worden opgetekend dan bij vrouwen. Anderzijds moet worden opgemerkt dat die eensgezindheid op een bijzonder laag niveau blijft. Ook leeftijd blijkt geen impact op de evaluaties te hebben. Dat geldt evenzeer voor de impact van critici, die echter anderzijds onderling wel een sterke eensgezindheid lieten optekenen. Ook kon worden vastgesteld dat een aantal individuele figuren heel goed de bijval voor filmproducties konden ramen.”

“Wie bij een filmkeuze op een betrouwbare mening wil beroep doen, besluit best tot een bloemlezing van een reeks commentaren van andere kijkers,” zeggen de onderzoekers nog.

Lees Verder

13:05 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: film |  Facebook |

Consument voelt emotionele connectie met merk

Ruim 65 procent van de consumenten voelen een emotionele connectie met een merk of een bedrijf. Bij mannen loopt dat op tot 68 procent, tegenover 64 procent bij vrouwen. Dat is de conclusie van een enquête van het bedrijf Customer Thermometer bij duizend consumenten in de Verenigde Staten. Er wordt aan toegevoegd dat 91 procent van die connecties een positief karakter hebben. Interesse is met een score van 70 procent de meest frequente connectie, maar ook maakt 57 procent gewag van vertrouwen. Bij mannen worden emotionele banden vooral gericht op elektronica (33 procent), terwijl vrouwen vooral wijzen naar mode (12 procent).

“Er moet echter worden vastgesteld dat het belang van de emotionele connectie door de consument met een score van 42 procent relatief laag wordt ingeschat,” stippen de onderzoekers aan. “De meeste consumenten voelen geen echte noodzaak aan een emotionele band, maar toch loont het voor de bedrijven de moeite om aan een positieve connectie met de klant te werken.” Er wordt daarbij ook gewezen naar eerder onderzoek, waaruit is gebleken dat klanten met emotionele connecties bijzonder waardevol zijn. Volledig geconnecteerde klanten zouden gemiddeld 50 procent meer waardevol zijn dan een uiterst tevreden consument. Volledig geconnecteerde klanten zijn bovendien ook minder prijsgevoelig.

Uit het onderzoek bleek verder nog dat 65 procent van de respondenten aangaf een positieve band te hebben opgebouwd omdat het bedrijf heeft laten uitschijnen voor de consument zorg te vragen. Ook bleek een kwart bereid te zijn een meerprijs tot 50 procent te betalen voor een product van een merk dat hen toelaat een positieve impact te hebben. Anderzijds bleek dat 65 procent erkent teleurgesteld te zijn door een politiek standpunt van een onderneming. Ook kon worden vastgesteld dat 62 procent van de respondenten tot een boycot te zijn overgegaan van een merk dat hen politiek had ontgoocheld. Apple, Nike en Nintendo worden het vaakst genoemd als een merk waarmee de consument een affiniteit voelt.

Lees Verder

12:03 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: merk |  Facebook |

Extroverte en proactieve persoonlijkheid heeft beste carrièrekansen

Een extroverte en proactieve persoonlijkheid biedt de beste vooruitzichten op een succesvolle carrière. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Missouri. Opgemerkt wordt dat voor de uitbouw van een succesvolle carrière het gedrag van de werknemer - niet noodzakelijk de inherente persoonlijkheid - de belangrijkste factor blijkt. Dat betekent volgens de Amerikaanse wetenschappers echter ook dat een aantal specifieke richtlijnen kunnen worden gegeven voor werknemers die hoger hiërarchische ambities in het bedrijfsleven koesteren.

Lees Verder

10:09 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Oost-Europa zit vast in spiraal van lage lonen

Werknemers in Oost-Europa zitten sinds de economische crisis vast in een spiraal van lage lonen. Dat is de conclusie van een rapport van het European Trade Union Institute (Etui). Opgemerkt wordt dat de economische crisis een einde heeft gemaakt aan een periode van twee decennia loonsverhogingen in Oost-Europa. Er wordt aan toegevoegd dat de productiviteit van de industrie in onder meer Polen en Tsjechië veel hoger ligt dan in Frankrijk, maar slechts de helft van die opbrengsten werden volgens het rapport opnieuw in lonen geïnvesteerd. Door die problemen geraakt de regio volgens het rapport ook niet uit zijn afhankelijke positie.

Lees Verder

 

10:00 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De Amerikaanse kledingketen Abercrombie & Fitch (A&F) staat te koop. De aandeelhouders hebben aan de Amerikaanse investeringsbank Perella Weinberg gevraagd op zoek te gaan naar potentiële overnemers. Dat heeft het persbureau Reuters gemeld. Onder meer American Eagle Outfitters en Express worden als mogelijke overnamekandidaten naar voor geschoven. Abercrombie & Fitch was tot een tiental jaar geleden bijzonder gegeerd bij de jongere consumenten, maar heeft sindsdien veel van zijn populariteit verloren. Het concern wordt al vijftien kwartalen op rij met een omzetdaling geconfronteerd en heeft de voorbije vier jaar al verscheidene saneringen moeten doorvoeren. Dit jaar worden zestig winkels gesloten.

Het Canadese concern DHX Media verwerft een belang van 80 procent in de groep Peanuts Worldwide, die de rechten op onder meer de stripfiguren Snoopy en Charlie Brown in eigendom heeft. DHX Media, dat al eigenaar is van de rechten op de Teletubbies en Bob the Builder, neemt het belang in Peanuts over van Iconix Brand Group. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 345 miljoen euro. Het resterende belang van 20 procent in Peanuts blijft in handen van de erfgenamen van Charles Schulz, de bedenker van Snoopy. Iconix Brand Group, dat met een belangrijke schuldenlast wordt geconfronteerd zou eventueel ook voor zijn merk Strawberry Shortcake een nieuwe eigenaar zoeken.

Center Parcs wil tien vakantieparken bouwen in China. Daarmee zou de groep voor de eerste keer zijn activiteiten buiten Europa willen uitbreiden. Dat heeft Mark Haak Wegmann, topman van Center Parcs, in een interview met de krant De Telegraaf gezegd. Over twee jaar zouden in Peking en Shanghai de eerste twee Chinese parken van de groep moeten kunnen worden geopend. Center Parcs, onderdeel van de Franse groep Pierre & Vacances-Center Parcs, zou een budget van 1 miljard euro hebben gereserveerd voor de uitbreiding en renovatie van zijn portfolio. Volgens Wegmann is er een grote behoefte aan locaties voor een korte vakanties met het gezin.

Staaldraadfabrikant Bekaert heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 1,06 miljard euro. Dat betekende een stijging met 20 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Meer dan de helft van die stijging was te danken aan een organische omzetgroei, terwijl ruimschoots een kwart afkomstig was van overnames en fusies. Het resterende pakket was te danken aan positieve wisselkoerseffecten. Het bedrijf merkt op vooral te zijn blijven groeien in de autosector, de bouwindustrie en de industriële staaldraadmarkten. Minder positieve cijfers werden geregistreerd in de energiesectoren. Geografisch werd in alle markten, behalve Latijns-Amerika, een sterke groei opgetekend.

De Duitse groep SolarWorld, producent van zonnepanelen, vraagt het faillissement aan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. SolarWorld werd met een zware schuldenlast geconfronteerd en zag naar eigen zeggen geen andere mogelijkheid dan een faillissement meer te zien. Het bedrijf kampt met juridische problemen in de Verenigde Staten en met een zware prijsconcurrentie vanuit China. In maart dit jaar had de onderneming nog een zwaar bezuinigingsplan aangekondigd, waarbij onder meer vierhonderd ontslagen werden aangekondigd. Gehoopt werd toen dat die ingreep over twee jaar opnieuw tot winstgevendheid zou leiden. Mogelijk moet ook voor een aantal dochterbedrijven een faillissement worden aangevraagd.

Duitse autoriteiten onderzoeken een tweeduizendtal zogenaamde spookbedrijven in Malta. De bedrijven hebben banden met Duitsland en werden waarschijnlijk opgericht om belastingen te ontduiken. Dat heeft Norbert Walter-Borjans, minister van financiën van de deelstaat Nordrhein-Westfalen, gezegd. Het onderzoek kwam op gang na een melding van een anonieme bron, die een lijst met 70.000 bedrijven op Malta aan de autoriteiten van de deelstaat had bezorgd. Volgens Walter-Borjans staan ook filialen van een aantal grote Duitse groepen op de lijst, maar concrete namen werden niet genoemd. De bedrijven zouden op Malta, dat als een fiscaal paradijs bekend staat, postbusondernemingen hebben opgericht

Verzekeraar Ageas heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 222 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 11 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De inkomsten stegen met 14 procent tot 12,7 miljard euro. Bij de levensverzekeringen kon een groei met 16 procent tot 10,9 miljard euro worden gemeld. De andere verzekeringsactiviteiten lieten een toename met 1 procent tot 1,8 miljard euro optekenen. De Belgische activiteiten van Ageas lieten een groei met 42 procent optekenen tot 142 miljoen euro, mede dankzij winst op verkocht vastgoed en aandelen, terwijl bovendien wordt gewezen op het wegvallen van de terrorisme-voorziening. Groot-Brittannië kende een grote terugval.

Supermarktgroep Colruyt heeft een samenwerking ondertekend met het Chinese ecommerce-concern Alibaba. Door het akkoord kunnen klanten van Alibaba in de toekomst de huismerken van Colruyt, zoals Cara Pils, kopen. Voorlopig is het aanbod exclusief gericht op zakelijke klanten, maar Colruyt zou mogelijk ook een rechtstreekse verkoop op de particuliere markt in overweging nemen. Het akkoord met Alibaba heeft voorlopig betrekking op een vijftigtal producten. Alibaba had vorig jaar aangekondigd met een aantal Belgische partners te willen samenwerken. Eerder dit jaar werd ook met de Belgische modegroep JBC een samenwerkingsakkoord ondertekend.

Vliegtuigbouwer Boeing schort alle vluchten met zijn nieuwe toestel 737 MAX tijdelijk op vanwege problemen met de motoren. Dat heeft het Amerikaanse concern gemeld. Het nieuwe toestel moet een jongere en energiezuiniger versie van de Boeing B737 worden. Volgens Boeing verbruikt het nieuwe vliegtuig 20 procent minder brandstof per passagier dan typische andere lijnvliegtuigen. Het eerste exemplaar van het toestel moest normaal gezien deze maand aan de commerciële luchtvaart worden afgeleverd. Het euvel met de motoren kwam aan het licht door een melding van Boeings motorenleverancier CFM International, een joint-venture van General Electric en Safran.

De bioscoopgroep Kinepolis heeft tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 6,6 miljoen bezoekers ontvangen. Dat betekende een daling met 0,8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. In België werd een daling met 6,1 procent gemeld. De terugval moet volgens Kinepolis worden toegeschreven aan de zwakkere kwaliteit van het filmaanbod in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar, dat bovendien ook meer vakantiedagen telde. Indien ook de resultaten van de paasvakantie zouden kunnen worden meegerekend, zou een groei met 5,43 procent zijn gerealiseerd. Wel steeg de verkoop van snacks en dranken, waardoor omzet en winst een groei lieten optekenen.

Het Nederlandse financiële concern ING Groep heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van bijna 4,4 miljard euro, tegenover nagenoeg 4,09 miljard euro dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst viel echter terug van bijna 1,26 miljard euro naar ruim 1,14 miljard euro. De groei werd vooral gedragen door hogere inkomsten uit de dienstverlening aan grote bedrijven. Ralph Hamers, topman van de Nederlands groep, maakte gewag van positieve economische vooruitzichten. Hij wees er daarbij op dat in de meeste landen de huizenmarkt opnieuw een stijgende lijn vertoont. Anderzijds wees hij erop dat de lage rente een rem op de financiële resultaten blijft.

In Duitsland zou het bedrijf Toll Collect, dat al twaalf jaar de wegentol voor vrachtwagens int, zich schuldig hebben gemaakt aan een miljoenenfraude. Het Duitse gerecht vermoedt dat een aantal managers de staat hebben opgelicht. Toll Direct zou zijn kosten hebben overdreven, waardoor de onderneming jarenlang teveel geld van de staat zou hebben ontvangen. De totale omvang van de potentiële fraude is niet bekend, maar er wordt gewag gemaakt van een bedrag van minstens 3 miljoen euro. De fraude werd gemeld door een vroegere werknemer van Toll Direct. Het bedrijf, eigendom van Daimler en Deutsche Telekom, heeft aangekondigd zijn volledige medewerking te verlenen aan het onderzoek.

In Zuid-Korea wordt in oktober van dit jaar K-City, de grootste testsite voor zelfrijdende auto’s ter wereld, geopend. Dat heeft het Zuid-Koreaanse ministerie van infrastructuur en transport bekend gemaakt. K-City krijgt een oppervlakte van 36 hectare en moet een realistische benadering bieden van verschillende verkeerssituaties. Voor de aanleg van de site is een bedrag van 11 miljard won of 8,9 miljoen euro voorzien. Bedoeling is dat K-City in oktober dit jaar van start gaat. De site zou ter beschikking worden gesteld aan bedrijven die zelfrijdende auto’s willen testen. Zuid-Korea heeft al een aantal autofabrikanten en techbedrijven die werken aan autonoom rijden, waaronder Samsung, Kia en Hyundai.

De winning van gas en zout in het Waddengebied moet worden stopgezet. Alleen daardoor kan, samen met maatregelen van het klimaatakkoord van Parijs, de teloorgang van het gebied worden vermeden. Dat heeft de Waddenvereniging bekend gemaakt. Door een combinatie van een stijgende zeespiegel en een bodemdaling dreigt volgens de organisatie het Waddengebied, dat zich over een afstand van ruim 500 kilometer uitstrekt tussen Den Helder in Nederland en Esbjerg in Denemarken, zijn specifiek karakter te verliezen. De winning van gas en zout zorgt voor een bodemdaling die volgens de Waddenvereniging niet langer door de afzetting van nieuw zand niet langer kan worden gecompenseerd.

De supermarktgroep Ahold Delhaize heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 15,8 miljard euro. Dat betekende een stijging met bijna 3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De bedrijfswinst steeg met 8,1 procent tot 604 miljoen euro. In de Verenigde Staten, de belangrijkste markt van het concern, boekte Delhaize een omzetgroei met 0,1 procent tot 3,9 miljard euro, terwijl Ahold een terugval met 1,4 procent tot 5,97 miljard euro liet optekenen. In Nederland werd een stijging met 3,9 procent tot 3,3 miljard euro gemeld. In België daalde daarentegen de omzet met 1,1 procent tot 1,18 miljard euro, waarbij vooral de winkels in eigen beheer een achteruitgang noteerden.

Meer Nieuws

 

09:34 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-05-17

Mortaliteit hartfalen ligt hoogst in arme landen

De mortaliteit door hartfalen is wereldwijd omgekeerd evenredig met de rijkdom van een land. Dat is de conclusie van een onderzoek van de European Society of Cardiology (ESC). Algemeen werd een mortaliteit van 17 procent opgetekend, maar in Afrika loopt dat cijfer op tot 34 procent, gevolgd door India (23 procent). De laagste cijfers werden geregistreerd in China (7 procent), vooraf gegaan door het Midden-Oosten en Zuid-Amerika (9 procent). Opgemerkt wordt dat in westerse landen patiënten een risico van 5 procent tot 10 procent lopen binnen het jaar te overlijden. In Afrika en India wordt dat risico verdubbeld tot verdrievoudigd.

Lees Verder

19:15 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |