16-09-17

Ook verschillende merkenvoorkeuren kan wegen op relatie

Ook een verschil in merkenvoorkeur kan op de kwaliteit van een relatie wegen. Deze meningsverschillen kunnen op de relatie een grotere impact hebben dan gemeenschappelijke belangen of persoonlijke eigenschappen. Dat is de conclusie van een studie van wetenschappers aan de Duke University.

Lees Verder

18:01 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Plezier en geluk zijn niet altijd synoniemen

Men hoeft niet altijd plezier te zoeken om zich gelukkig te kunnen voelen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Hebrew University of Jerusalem bij meer dan tweeduizend respondenten in de Verenigde Staten, Brazilië, China, Duitsland, Ghana, Israël, Polen en Singapore.

Lees Verder

17:35 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Eén op vijf overlijdens te wijten aan dieetproblemen

Wereldwijd moet één op vijf overlijdens worden toegeschreven aan voedselproblemen. Dat is de conclusie van een onderzoek onder leiding van wetenschappers aan de University of Washington.

Lees Verder

17:00 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De Frans-Japanse autogroep Renault-Nissan wil over vijf jaar een productieniveau van veertien miljoen exemplaren, met een gecombineerde omzet van 240 miljard euro, hebben bereikt. Dat blijkt uit een strategisch plan dat Carlos Ghosn, chief executive van Renault-Nissan, heeft voorgesteld. Uit het plan blijkt nog dat de autogroep, die ook het merk Mitsubishi omvat, over vijf jaar een portfolio met twaalf elektrische en veertig zelfrijdende modellen op de markt wil hebben. Tevens wordt gewag gemaakt van een verdubbeling van de jaarlijkse synergieën tot een bedrag van 10 miljard euro, onder meer met gemeenschappelijke platformen voor motoren en aandrijflijnen. Ook overnames zijn niet uitgesloten.

De Amerikaanse investeerder Kohlberg Kravis Roberts (KKR) mag parking-uitbater Q-Park overnmen. Dat heeft de Europese Commissie beslist. In juni hadden de aandeelhouders van Q-Park al ingestemd met het bod van 3 miljard euro dat de Amerikaanse groep op de parking-uitbater had uitgebracht. Q-Park werd gecontroleerd door de Nederlandse familiegroep Ruijters en ING Bank en is uitbater van duizenden parkeergelegenheden in tien Europese landen. Q-Park boekte vorig jaar een omzet van 825 miljoen euro en realiseerde een winst van ruim 85 miljoen euro. Ook na de overname blijft de Belg Frank De Moor topman van het parkeerbedrijf.

De Amerikaanse technologieholding Alphabet, moederconcern van onder meer Google, overweegt een investering van 1 miljard dollar in het alternatieve taxibedrijf Lyft. Dat hebben bronnen tegen de persbureaus Reuters en Bloomberg gemeld. Lyft en Waymo, dochter van Alphabet, maakten in mei dit jaar al een samenwerking rond de ontwikkeling van zelfrijdende wagens bekend. Over die samenwerking zijn tot nu toe weinig details naar buiten gekomen. Met een mogelijke investering van Alphabet kan Lyft zijn concurrentiemarkt op de taximarkt versterken. Alphabet investeerder ook al in Uber, de grote concurrent van Lyft, maar die relatie is door betichtingen van bedrijfsspionage tegen Waymo bekoeld.

Bij een beursgang van het Finse bedrijf Rovio, ontwikkelaar van onder meer het smartphonegame Angry Birds, wil hoofdaandeelhouder Trema International zijn participatie in de onderneming halveren. Trema heeft op dit ogenblik nog een belang van 69 procent in Rovio, maar zou bij een beursgang nog slechts een participatie van 36,6 procent willen overhouden. Bij een eerste prijsindicatie wordt de waarde van Rovio geraamd op een bedrag tussen 802 miljoen euro en 896 miljoen euro. Eerder was nog gewag gemaakt van een waarde van 1,7 miljard euro. Rovio boekte tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet van 153 miljoen euro, waarvan 118 miljoen euro inkomsten uit games.

De groep Tessenderlo Chemie heeft in de buurt van de Franse stad Rouen een nieuwe fabriek voor de productie van de vloeibare meststof Thio-Sul in gebruik genomen. De fabriek vormt een cruciale pijler die voor Tessenderlo Chemie op langere termijn opnieuw een sterke groei en hogere rendabiliteit moet kunnen bezorgen. Dankzij de productie in Rouen kan Tessenderlo Chemie de directe afstand tot zijn Europese klanten gevoelig inkorten. Tot nu toe had Kerley, onderdeel van Tessenderlo Chemie, uitsluitend een fabriek in de Verenigde Staten, waardoor de verkoop op de Europese markt door hoge logistieke kosten dreigde te worden afgeremd. Ook in Illinois bouwt de groep een nieuwe mestfabriek.

De Amerikaanse groep People against Dirty, producent van wasmiddelen, wordt door zijn sectorgenoot SC Johnson overgenomen. Financiële details over de transactie werden niet bekendgemaakt. Door de transactie krijgt ook het Belgische bedrijf Ecover een nieuwe eigenaar. Ecover werd op het einde van de jaren zeventig opgericht als fabrikant van fosfaatvrije wasmiddelen, maar smolt vijf jaar geleden met zijn Amerikaanse sectorgenoot Method samen tot People against Dirty. Fisk Johnson, chief executive van SC Johnson, benadrukt dat de merken Ecover en Method een interessante aanvulling vormen op het eigen assortiment van zijn bedrijf.

De Vlaamse bodemonderzoeker Abo heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 21,2 miljoen dollar. Dat betekende een stijging met 23,8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Onder meer kon worden geprofiteerd van de overname van het asbestlabo Translab, dat de omzet met 6 procentpunt deed toenemen. De nettowinst steeg van 110.000 dollar naar 620.000 dollar. Het bedrijf is gespecialiseerd in geotechniek en archeologische onderzoek en certificering van duurzaamheid en kon vooral profiteren van de heropleving van de activiteit in de bouwsector. Het bedrijf, onder meer betrokken bij de werven van Le Grand Paris Express, verwacht ook de volgende periode een verdere groei.

In Portugal is het openbaar ministerie een onderzoek gestart naar het technologiebedrijf Yupido, dat op dit ogenblik geen enkele activiteit heeft, maar wel bijna 28,77 miljard euro immateriële activa zou hebben. De onderneming heeft zijn thuisbasis in Lissabon, maar beschikt op het aangegeven adres enkel over een brievenbus. Er zijn ook geen werknemers. Een topman van Yupido zegt echter dat de onderneming over een technologie beschikt die een revolutie zal betekenen voor de interactie tussen bedrijven, personen en overheden. Er wordt aan toegevoegd dat Quaquado, het eerste product van de onderneming, volgend jaar op de markt zal worden gebracht. Dat zou aan tweehonderd mensen werk bieden.

Het mediaconcern SBS Belgium, de eigenaar van de tv-zenders Vier, Vijf en Zes, mag in de eerste helft van volgend jaar met een radiozender van start gaan. Dat heeft de Vlaamse regering beslist. Het radioproject wordt ontwikkeld in samenwerking met de mediagroep Mediahuis. Verdere details worden de volgende maanden uitgewerkt. Bedoeling is om het nieuwe radiostation tijdens de eerste helft van volgend jaar te lanceren. Geraamd wordt dat de nieuwe zender vooral concurrentie zal vormen voor Studio Brussel en QMusic. Het nieuwe project krijgt een licentie als netwerkradio, net zoals de Vrije Brugse Radio Omroep, Stadsradio Vlaanderen en Hit. Daarentegen kregen Topradio, Radio Maria en Ment geen licentie.

De Duitse keukenfabrikant Alno legt de productie stil tot een nieuwe overnemer is gevonden. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. Alno, dat in zware financiële moeilijkheden terecht was gekomen, had in juli een gerechtelijk akkoord aangevraagd. Daardoor kon de productie worden verder gezet tot een oplossing voor de moeilijkheden zou kunnen worden gevonden. Uiteindelijk bleek het echter onmogelijk te zijn om onder meer met de schuldeisers een compromis te kunnen bereiken. Daardoor worden geen nieuwe bestellingen meer aanvaard. Wel zou nog getracht worden een oplossing te vinden voor de klanten die de voorbije maanden onvolledige keukens geleverd hadden gekregen.

Er hebben zich vijf kandidaten aangediend om de Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin over te nemen. Dat is gebleken na de afsluiting van de eerste fase van het overnameproces, waarbij een officieel bod diende te worden gedaan. Er werden biedingen ontvangen van Lufthansa en EasyJet, maar ook van een concern rond luchtvaartondernemer Niki Lauda, de Duitse ondernemer Utz Claassen en het logistieke bedrijf Zeitfracht uit Berlijn. Tijdens de laatste week van de maand september wordt een definitieve beslissing verwacht. Air Berlin was in handen van de Arabische groep Etihad, die de voorbije zomer echter te kennen had gegeven niet langer in de verlieslatende Duitse maatschappij te willen investeren.

De Belgische modeholding FNG Groep - eigenaar van merken zoals Fred & Ginger, Claudia Sträter en Brantano, heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 228,3 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 1,1 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Er werd een nettowinst geboekt van 2,8 miljoen euro, tegenover een verlies van 1,8 miljoen euro tijdens de eerste zes maanden vorig jaar. Dieter Penninckx, topman van de holding, verklaart de sterke groei onder meer door de realisatie van synergievoordelen op het gebied van logistiek en aankoop en de webplatformen. Onder meer wordt een significante prestatieverbetering gemeld bij Brantano en Miss Etam.

Het Nederlandse financiële concern ING Groep start een samenwerking met de Duitse online vermogensbeheerder Scalable Capital, gespecialiseerd in gerobotiseerd financieel advies. Door de samenwerking zullen Duitse particuliere klanten van de Nederlandse groep hun vermogen volledig digitaal kunnen beheren. De samenwerking past volgens het Nederlandse concern in zijn strategie om de klanten een persoonlijke, passende en relevante ervaring te bieden. Indien de samenwerking met Scalable een succes blijkt, zal het aanbod volgens de Nederlandse instelling wellicht verder worden uitgebreid. Opgemerkt wordt dat online vermogensbeheer een bijzonder aantrekkelijke en comfortabele manier van beleggen aanbiedt.

De Zweedse retailer Hennes & Mauritz (H&M) heeft tussen begin juni en eind augustus een omzet van 51,2 miljard Zweedse kroon of 5,4 miljard euro gerealiseerd. Dat betekende een stijging met 5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Wanneer geen rekening wordt gehouden met wisselkoerseffecten, zou een groei met 4 procent zijn gerealiseerd. Opgemerkt wordt dat zware prijzenacties werden georganiseerd, waardoor de omzetgroei onder druk stond. Er wordt aan toegevoegd dat de zomeruitverkoop uitvoeriger was dan vorig jaar. Er werd een groter aantal producten aangeboden met kortingen, die bovendien ook sterker waren dan de vorige zomer. De acties zorgden voor een belangrijke voorraadafbouw.

De Nederlandse staat heeft zich uit het kapitaal van verzekeraar ASR helemaal teruggetrokken. Een laatste gedeelte van 20,5 procent werd voor een bedrag van ruim 1 miljard euro verkocht. De verzekeraar, destijds onderdeel van de groep Fortis, diende tijdens de kredietcrisis negen jaar geleden door de Nederlandse overheid worden gered. Er werd destijds 3,6 miljard euro betaald voor de verzekeraar. De omgekeerde operatie leverde bijna 3,8 miljard euro op. Indien de winstuitkeringen en rentelasten worden meegerekend, heeft de Nederlandse overheid aan de hele operatie uiteindelijk een verlies van ruim 130 miljoen euro opgeleverd. ASR ging vorig jaar naar de beurs. De Nederlandse staat heeft nog een belang van 60 procent in ABN Amro.

15:52 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-09-17

Hitmuziek moet zowel herkenbaar als onderscheidend zijn

Vaak wordt opgemerkt dat populaire muziek vooral eenheidskoek weerspiegelt, maar in werkelijkheid blijken tophits vooral gecreëerd te worden met composities die weliswaar conformiteit tonen met de actuele muzikale voorkeuren, maar tegelijkertijd ook blijk van individualiteit geven. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan Insead en de Columbia Business School, gebaseerd op een analyse van meer dan 26.000 composities in de hitlijsten van Billboard sinds het einde van de jaren vijftig van de voorbije eeuw. De conclusies van de studie kunnen volgens de onderzoekers ook consequenties hebben voor de algemene populaire cultuur.

“Om de absolute top van de hitlijsten te kunnen halen, moet blijkbaar een evenwicht gezocht worden tussen familiariteit en nieuwigheid,” zegt onderzoeksleider Noah Askin, professor organisatiegedrag bij Insead. “De composities die de hoogste echelons van de hitlijsten bereiken, tonen gelijkenissen met andere populaire muziek die op datzelfde ogenblik op de markt kan worden opgemerkt, maar toch moeten een aantal unieke elementen kunnen worden aangegeven om zich te kunnen onderscheiden.” Volgens Askin is de muziek van Adele daarvan het beste bewijs, aangezien de zangeres zich fijne differentiaties bijzonder succesvol heeft getoond.

“Er bestaat een perceptie dat tophits kunnen worden gecreëerd op basis van de voorkeuren die door het publiek worden getoond, maar de rol van onzekere factoren kan niet worden uitgesloten,” zegt mede-onderzoeker Michael Mauskapf, professor management aan de Columbia Business School. “Zogenaamde hitsong-wetenschap zal de muzikant weinig vooruit helpen. Het is immers bijzonder moeilijk te voorspellen welk werk andere muzikanten zullen uitbrengen en welke factoren het publiek zal hanteren om de gepaste differentiaties te selecteren. Een compositie moet zich tegenover de concurrentie onderscheiden, zonder echter tot een aliënatie van de luisteraar te leiden.”

De onderzoekers merken op dat de conclusies van de studie ook implicaties kunnen hebben voor de populaire cultuur in het algemeen en het succes van innovaties. “Algemeen wordt verondersteld dat het succes van culturele producten grotendeels is gebaseerd op een samenspel van een aantal factoren zoals marketing-budgetten, het vroegere succes van de producenten, de context van de release en de relatieve populariteit van het genre,” zeggen de onderzoekers. “Er blijkt echter dat populariteit ook gelinkt kan worden aan lichte verschillen tegenover de jongste generatie successen, waardoor een constante evolutie wordt opgetekend.”

Lees Verder

15:28 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hitmuziek |  Facebook |

Gebruik van minderheden in reclame is gevoelig gegeven

Consumenten uit etnische minderheden reageren weliswaar positief op reclame en merken die aandacht aan hun eigen groep schenken, maar diezelfde houding kan niet worden opgemerkt tegenover commerciële boodschappen waarin andere raciale minoriteiten aan bod komen. In dat gval wordt vaak voorkeur gebleken aan reclame met blanke personages. Dat is gebleken uit een onderzoek van marketeers aan de Mount Royal University, de University of Manitoba en de Dalhousie University. De conclusie maakt volgens de Canadese onderzoekers duidelijk dat adverteerders omzichtig tewerk moeten gaan bij het gebruik van minderheden in hun campagnes.

“In Noord-Amerika is het gebruik van blanke personages gedurende vele decennia de norm geweest,” zeggen de onderzoekers Mohammed El Hazzouri, Kelley Main en Sergio Carvalho. “Daarin kon echter een belangrijke evolutie worden opgemerkt. Wanneer echter personages uit etnische minderheden worden ingeschakeld, wordt de aandacht van consumenten uit raciale minoriteiten getrokken. Indien die personages echter niet uit hun eigen groep komt, rijst bij velen blijkbaar de vraag waarom de adverteerder voor een ander ras of cultuur heeft gekozen. Er wordt in vraag gesteld waarom de eigen etnische groep werd gekozen. Dat kan voor een belangrijke terugslag zorgen.”

“Uit het onderzoek kon worden afgeleid dat consumenten uit etnische minderheden consequent positiever reageerden op reclame met blanke personages dan op commerciële boodschappen waarbij beroep was gedaan op modellen van andere raciale minoriteiten,” zeggen de Canadese onderzoekers. “Het gebruik van leden van andere etnische minderheden bleek tot een gevoel van uitsluiting te leiden. Het effect kon vooral worden opgetekend bij consumenten die het lidmaatschap van de eigen etnische groep bijzonder belangrijk achten. Ook reclame met modellen van verscheidene etnische groepen werden op negatievere reacties ontvangen.”

Er kon volgens de onderzoekers wel worden vastgesteld dat de negatieve reacties minder uitgesproken waren wanneer in de boodschap ideeën van mededogen naar voor werden gebracht. “Wanneer in de reclame gewag werd gemaakt van sympathie, vriendelijkheid en vergevensgezindheid konden minder afwijzende reacties worden geregistreerd,” zeggen de wetenschappers. “In het algemeen kan worden gesteld dat mededogen het gevoel van gelijkheid versterkt. Wanneer reclame gewag maakt van mededogen zullen andere personen, ongeacht hun etnische afkomst, vaker als een gelijke bestempeld.”

“Consumenten uit etnische minderheden zien zichzelf niet als één grote groep,” betogen El Hazzouri, Main en Carvalho. “Er wordt gekeken naar de etnische groepen die in de reclame worden gebruikt, waarbij negatief wordt gereageerd wanneer het eigen rad consistent over het hoofd wordt gezien.”

Lees Verder

14:43 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

Technologie steeds belangrijker in globale marketing-budgetten

Marketeers besteden op dit ogenblik gemiddeld 16 procent van hun budgetten aan technologie. Dat is de conclusie van een onderzoek van de consulenten Moore Stephens en Warc bij meer dan vijfhonderd marketeers in Noord-Amerika en Groot-Brittannië. Daarbij wordt opgemerkt dat de zogenaamde martech-markt op dit ogenblik een wereldwijde waarde van 34,3 miljard dollar vertegenwoordigt. Opgemerkt wordt dat het aandeel van martech in de totale marketing-budgetten de voorbije jaren gevoelig is gestegen, waarbij verwezen wordt naar een toenemend gebruik van data en programmatorische toepassingen.

Uit het onderzoek blijkt dat martech vooral wordt toegepast voor email, waar een score van 85 procent zou werd opgetekend. Er werd aan toegevoegd dat een meerderheid van de respondenten ook gewag maakt van martech bij sociale media en customer relationship management. Daarnaast wordt door 37 procent gewag gemaakt van toepassingen voor een versterking van de klantenbeleving en collaboratie-instrumenten. Er wordt wel opgemerkt dat deze toepassingen duidelijk aan populariteit winnen, aangezien nog eens 25 procent van de respondenten te kennen geeft van plan te zijn de volgende twaalf maanden in deze technologieën te investeren.

Er wordt echter ook vastgesteld dat de helft van de respondenten erkent ontevreden te zijn en op dit ogenblik niet over de gepaste technologie-instrumenten te kunnen beschikken om hun taken optimaal te kunnen uitvoeren. Er kon dan ook worden vastgesteld dat respectievelijk 46 procent en 38 procent van de marketeers in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten getuigt van plan te zijn om de volgende twaalf maanden hun investeringen in martech op te voeren. Daarentegen zou slechts 7 procent van de Amerikaanse respondenten zijn martech-investeringen de volgende twaalf maanden willen afslanken. In Groot-Brittannië krimpt dat aandeel verder terug tot 4 procent.

Lees Verder

14:11 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: martech |  Facebook |