14-01-18

Pushnotificaties minder storend dan algemeen aangenomen

Pushnotificaties worden minder storend en indringend ervaren dan vaak wordt gedacht. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Localytics bij duizend smartphone-bezitters. Daarbij werd vastgesteld dat 52 procent van de ondervraagden blijkt te moeten toegeven dat pushnotificaties nuttiger zijn dan ze vooraf hadden gedacht. Slechts 10 procent van de ondervraagden is van mening dat de ervaring erger was dan oorspronkelijk was gevreesd. De onderzoekers waarschuwen dat de waarde van pushnotificaties door merken en marketeers nog altijd niet optimaal worden beseft. Er moet volgens Localytics dan ook worden bestudeerd op welke manier de notificaties beter kunnen worden gebruikt.

Lees Verder

19:25 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Tijdperk van betaaltelevisie nog niet afgelopen

Ondanks de opkomst van een brede reeks alternatieven, kent betaaltelevisie wereldwijd nog altijd een groei. Dat is conclusie van een rapport van consulent Dataxis. Opgemerkt wordt dat tijdens het derde kwartaal van vorig jaar wereldwijd ruim 1,07 miljard abonnees op betaaltelevisie konden worden geteld. Dat betekende een stijging met 1,2 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Er wordt aan toegevoegd dat het grootste aantal abonnees kunnen worden vastgesteld in Asia-Pacific, dat 62 procent van het wereldwijde klantenbestand vertegenwoordigt. Asia-Pacific kende met een toename van 1,5 procent ook de sterkste groei van de hele wereld.

Lees Verder

18:51 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Alternatieve financiële platformen winnen verder aan belang

Dit jaar zullen op alternatieve platformen wereldwijd 2,5 miljard geldtransacties worden uitgevoerd, tegenover 1,7 miljard opdrachten twee jaar geleden. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Juniper Research. Opgemerkt dat het fenomeen vooral gedragen wordt door de diensten van sociale mediaplatformen zoals WeChat of Facebook, die al een sterke groei hebben laten optekenen. Daarnaast wordt echter ook gewag gemaakt van nieuwe diensten zoals Apple Pay Cash en Zelle Pay. Er wordt aan toegevoegd dat Apple Pay Cash wellicht in de beginperiode een bescheiden start zal kennen, maar tegen het einde van dit decennium al bijna één miljard transacties per jaar zal laten optekenen.

Lees Verder

18:25 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Emotionele ambiguïteit hindert mobiele verkoop

In de mobiele verkoop moet nog altijd met een grote hoeveelheid uitval rekening worden gehouden. De consument blijkt immers tegenover de mobiele handel nog steeds een opmerkelijke emotionele ambigue houden te hanteren. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of East Anglia op basis van shoppingdata uit de Verenigde Staten en Taiwan. Gewag moet daarbij volgens de onderzoekers onder meer naar het kleinere scherm van de smartphone die bij de mobiele aankopen wordt gebruikt. Indien men het gedrag van de consument wil veranderen, moeten de twijfels over de transacties volgens de onderzoekers dan ook worden geminimaliseerd.

"Statistieken tonen aan dat twee jaar geleden al bijna de helft van de wereldwijde ecommerce-trafieken afkomstig was van mobiele apparaten," aldus onderzoeksleider Nikolaos Korfiatis, docent economie aan de University of East Anglia. "Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat amper 27 procent van de mobiele aankoop-sessies ook daadwerkelijk met een transactie worden afgerond. Mobiel shoppen wordt nochtans verondersteld het winkelen gemakkelijker te maken. Toch blijkt de consument geconfronteerd met selectietwijfels en vragen over de veiligheid van de transactie. Dat leidt tot een emotionele ambivalentie, waarbij de consument sneller geneigd kan worden de aankoop af te breken."

"De smartphone kan heel gemakkelijk worden meegedragen en is bijzonder gebruiksvriendelijk," erkent Nikolaos Korfiatis. "Anderzijds moet worden vastgesteld dat de consument geconfronteerd wordt met een scherm met beperkte afmetingen. Dat geeft aanleiding tot de aarzeling, omdat de consument niet het volledige beeld kan bekijken. Hij vreest daarbij verborgen kosten of betere aanbiedingen over het hoofd te zullen zien. Gekoppeld aan twijfels over de veiligheid van het platform, ontstaat een groter risico dat de transactie vroegtijdig wordt afgebroken. Vaak kan echter vastgesteld worden dat de transactie thuis - waar op een groter scherm kan worden gewerkt - alsnog verder wordt gezet."

"Het stimuleren van impulsaankopen in een dergelijke omgeving wordt echter bijzonder moeilijk," aldus nog Nikolaos Korfiatis.

Lees Verder

17:49 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: smzartphone |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De Chinese technologiegroep Huawei zal zijn smartphone Mate 10 Pro niet op de Amerikaanse markt kunnen verspreiden. Het toestel moest in de Verenigde Staten door telecomoperator AT&T worden verdeeld, maar dat bedrijf besliste zich uit de overeenkomst terug te trekken. Het toestl kan alleen online worden besteld. Vermoed wordt dat AT&T onder politieke druk is gezet. Huawei is wereldwijd de derde grootste fabrikant van smartphones. Met de Mate 10 Pro wou het Chinese bedrijf concurrent Apple, na Samsung de grootste partij op de markt, in eigen land onder druk zetten. Amerikaanse politici zouden echter gewag hebben gemaakt van Chinese spionage waarbij Huawei mogelijk betrokken zou kunnen zijn.

De Chinese luchtvaartmaatschappij Hainan Airlines vliegt half maart twee keer per week tussen Brussel en Shenzhen. Daardoor zal luchthaven Brussels Airport voortaan vier rechtstreekse verbindingen hebben met China. Daarbij kunnen in elke richting wekelijks meer dan een dozijn vluchten worden aangeboden. Hainan Airlines vliegt op dit ogenblik al tussen Brussel en Peking. Ook die frequentie wordt vanaf eind maart van vier tot vijf verbindingen per week verhoogd. Sinds eind oktober vorig jaar heeft de Chinese maatschappij verder ook drie verbindingen tussen Brussel en Shanghai. Tenslotte start ook Cathay Pacific eind maart met vluchten vanop Brussels Airport naar Hongkong.

Het Japanse technologieconcern Sony heeft een nieuwe generatie van zijn robothond Aibo gelanceerd. De nieuwe versie is uitgerust met artificiële intelligentie, waardoor volgens Sony veel meer mogelijkheden worden gecreëerd. Een eerste versie van Aibo werd al op het einde van de jaren negentig van de voorbije eeuw op de markt gebracht. De robothond kende verschillende evoluties, tot de productie twaalf jaar geleden volledig werd stopgezet. Een prijs van 2.000 euro voor beperkte toepassingsmogelijkheden bleek niet langer haalbaar. Robotica is sindsdien echter meer betaalbaar geworden, terwijl ook meer mogelijkheden kunnen worden geboden. Aibo zou ook in zorginstellingen en scholen kunnen worden ingezet.

Jack Dorsey, chief executive van Twitter, stelt zich niet herverkiesbaar voor een bestuursmandaat bij het entertainmentconcern Disney. Datzelfde geldt ook voor Sheryl Sandberg, chief operating officer van Facebook. Dat heeft Disney bekendgemaakt. Gewezen wordt op toenemende belangenconflicten. Sandberg zetelde sinds het begin van dit decennium in de bestuursraad van Disney. Drie jaar later volgde ook Dorsey. De voorbije jaren hebben zowel Facebook als Twitter echter een aantal activiteiten ontwikkeld die concurrentie voor Disney betekenen. Onder meer in de videosector tonen beide sociale mediabedrijven steeds meer interesse. Twitter werkt bij sportuitzendingen samen met concurrenten van Disney.

Waymo, een zusterbedrijf van Google, gaat in San Francisco zijn zelfrijdende auto op de openbare weg testen. Dat heeft Waymo bevestigd. Bij de proeven zal gebruik worden gemaakt van een aangepaste Chrysler Pacifica, die ook al bij tests in Phoenix wordt ingezet. San Francisco biedt met heuvelachtig terrein en mistige weersomstandigheden volgens Waymo echter de mogelijkheid om de technologie in een omgeving met een ander karakter uit te proberen. De zelfrijdende auto van Waymo is ook al actief in Mountain View, Austin, Kirkland en Detroit. John Krafcik, topman van Waymo, zou op basis van de zelfrijdende auto’s uiteindelijk een grootschalige taxidienst willen uitbouwen.

Het Britse industrieconcern GKN Group, het moederbedrijf van het luchtvaartbedrijf Fokker, heeft een overnamebod van Melrose Industries afgewezen. Melrose had een bod van 7 miljard pond uitgebracht op GKN Group. Volgens Anne Stevens, chief executive van GKN Group, is het bedrijf meer waard dan Melrose wil betalen. Gewag wordt gemaakt van een ongevraagd bod, dat door het bestuur van GKN Group unaniem zou zijn verworpen. Opgemerkt wordt dat GKN Group er de voorkeur aan geeft zijn eigen strategie voor de toekomst uit te werken. Daarbij zou de luchtvaartdivisie worden afgesplitst van de activiteiten die zich op de autobouw toespitsen. Een deadline voor die operatie is niet bekend.

Luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines heeft het voorbije jaar 68,6 miljoen passagiers vervoerd. Dat betekende een stijging met 9,3 procent tegenover het jaar voordien. De bezettingsgraad van de vliegtuigen steeg van 74,4 procent naar 79,1 procent. In december vorig jaar kon zelfs een bezettingsgraad van 79,7 procent worden geregistreerd. Met deze resultaten heeft Turkish Airlines opnieuw aangeknoopt met een groeitempo dat ook drie jaar geleden nog kon worden opgetekend. Het jaar nadien viel de groei echter terug tot 2,5 procent. Een aantal terroristische aanslagen en de internet politieke toestanden deden vele reizigers immers voor andere bestemmingen kiezen.

Drie groepen hebben een bod uitgebracht op de failliete luchtvaartmaatschappij Alitalia. Dat heeft Carlo Calenda, Italiaans minister van industrie, bekendgemaakt. De biedingen zijn afkomstig van de Duitse maatschappij Lufthansa, de Frans-Nederlandse combinatie AirFrance-KLM en de Amerikaanse investeerder Cerberus. De drie voorstellen zullen volgens Calenda nu met de bewindvoerders van Alitalia worden besproken. Daarbij zal onder meer bekeken worden welke voorwaarden bij de overnames worden gesteld. Bij Alitalia werken op dit ogenblik nog ongeveer 12.500 werknemers. Verwacht wordt dat kandidaat-overnemers een belangrijke afslanking zullen eisen.

Het verlichtingsbedrijf Philips Lighting zal in augustus zijn fabriek voor halogeencomponenten in Aken sluiten. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. Door de ingreep zullen bijna honderdzestig arbeidsplaatsen verloren gaan. De beslissing betekent ook dat Philips Lighting de productie van halogeencomponenten in Europa helemaal stopzet. Benadrukt wordt dat de sluiting van de fabriek nauw samenhangt met de nieuwe strategie die het bedrijf volgt en waarbij de nadruk steeds meer wordt gelegd op de productie van intelligente systemen voor led-verlichting. Bovendien wordt gewezen op de beslissing van de Europese Unie om de verkoop van halogeenlampen te verbieden. Dat verbod wordt begin september van dit jaar van kracht.

Kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) heeft zijn zeventien filialen in Zuid-Afrika tijdelijk gesloten. De maatregel is een gevolg van demonstraties tegen de groep, waarbij actievoerders de winkels waren binnengedrongen en vernielingen hadden aangericht. De acties waren gericht tegen een reclamecampagne van de onderneming, waarbij de critici gewag maakten van racisme. In de campagne werd immers gebruik gemaakt van een negerjongen, terwijl in de bijhorende slogan gesproken werd over apen in het oerwoud. Het bedrijf ontkent de aantijgingen, maar zegt dat de campagne mogelijk onvoorzichtig is geweest. De campagne is gestopt en de geadverteerde producten werden eveneens uit de verkoop gehaald.

Deutsche Bank zal door de brexit wellicht minder banen van Londen naar Frankfurt overhevelen dan algemeen wordt verondersteld. Dat heeft John Cryan, topman van Deutsche Bank, tegenover de Zwitserse kant Neue Züricher Zeitung gezegd. Deutsche Bank heeft op dit ogenblik in Groot-Brittannië ongeveer 8.600 werknemers. Volgens sommige bronnen zouden mogelijk vierduizend Britse banen verdwijnen en naar Frankfurt worden overgeheveld. Dat cijfer is volgens Cryan echter fel overdreven. Bankiers, informaties en handelaars die in Londen actief zijn, zouden immers daar ook verder willen blijven werken. Administratieve functies zouden daarentegen wel naar Duitsland verhuizen.

In Nederland onderzoeken het chemiebedrijf AkzoNobel en energieleverancier de mogelijkheden om op grote schaal duurzaam opgewekte elektriciteit om te zetten in waterstof, die vervolgens als brandstof zou kunnen worden gebruikt. De bedrijven willen daarvoor een grote installatie bouwen in het Chemie Park Delfzijl. Het complex zou met een capaciteit van twintig megawatt volgens AkzoNobel en Gasunie de grootste fabriek in zijn soort van Europa moeten worden. De installatie moet drie kiloton waterstof per jaar leveren. Dat is voldoende om driehonderd waterstofbussen te laten rijden. Er is echter nog geen definitieve beslissing genomen over de realisatie van de plannen. Daarover zal op een later ogenblik worden beslist.

Volkswagen heeft in Canada met ongeveer twintigduizend autobestuurders een schikking getroffen rond het emissieschandaal bij de Duitse autobouwer. In totaal wordt aan de betrokken bezitters een bedrag van 290,5 Canadese dollar of 191 miljoen euro uitbetaald. Dat heeft Volkswagen gemeld. De schikking heeft betrekking op modellen van de merken Volkswagen, Audi en Porsche. Verder betaalt Volkswagen aan de Canadese autoriteiten ook een boete van 2,5 miljoen Canadese dollar. In een vergelijkbare zaak in de Verenigde Staten moest Volkswagen in totaal 1,22 miljard Amerikaanse dollar betalen aan ongeveer 80.000 chauffeurs. Volkswagen heeft voor het schandaal in totaal 30 miljard dollar gereserveerd.

Shanghai krijgt een filiaal van het Centre Pompidou. Dat werd tijdens de eis van de Franse president Emmanuel Macron naar China bevestigd. Het gebouw wordt ontworpen door David Chipperfield. De Chinese divisie van het Franse museum wordt in de lente van volgend jaar geopend. Het museum zal worden ondergebracht in een nieuw gebouw met een oppervlakte van 25.000 vierkante meter. Het gebouw zal worden ingeplant langs de beroemde promenade naast de Huangpu-rivier, waar ook al andere musea gevestigd zijn. De collectie van het museum zal vooral aandacht besteden aan de hedendaagse Chinese kunst. De onderhandelingen rond het Chinese Centre Pompidou hebben meer dan een decennium geduurd.

In Nederland heeft De Bijenkorf aangekondigd zijn distributiecentrum in Woerden midden volgend jaar te sluiten. Door de ingreep zullen bijna honderdvijftig banen worden geschrapt. De betrokken medewerkers kunnen volgens de directie van de supermarkt echter op een sociaal plan terugvallen. Er wordt benadrukt dat de maatregel absoluut noodzakelijk was om de verdere toekomst van De Bijenkorf te kunnen garanderen. Vanuit het distributiecentrum in Woerden worden de winkels van de Bijenkorf bevoorraad, terwijl voor de online bestellingen gebruik wordt gemaakt van een distributiecentrum van Ingram Micro in Waalwijk. De Bijenkorf wil de distributie voortaan aan één externe partij toevertrouwen.

16:12 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Europese toerist denkt al aan zomervakanties

Wanneer de eindejaarsfeesten stilaan naar de achtergrond verdwijnen, begint het publiek aan zijn vakanties voor de rest van het jaar te denken. Vrije tijd wordt dan ook gretig gebruikt om met de toeristische planning van het gezin van start te gaan. Dat zegt het toeristische concern TUI Group. Daarbij wordt opgemerkt dat de zaterdagen van de maand januari in Europa op het gebied van toeristische boekingen meestal de absolute topdagen van het hele jaar zijn. TUI Group merkt daarbij op tijdens de eerste zaterdag van de maand januari van dit jaar op al zijn markten in totaal bijna één miljoen offline en online bezoekers te hebben gehad. Toch zijn er een aantal uitzonderingen.

“Psychologisch is deze reiskoorts onmiddellijk na de eindejaarsfeesten gemakkelijk te verklaren,” benadrukken experts. “De bevolking komt immers tot de vaststelling dat de gemoedelijkheid van de kerstperiode definitief tot het verleden behoort, terwijl het gewone werkritme zich opnieuw begint te laten voelen. Meestal laten ook de weersomstandigheden vooral grijze tinten zien. Het risico op de winterblues wordt rond deze periode dan ook gevoelig sterker. Die negatieve elementen kunnen echter best worden tegengegaan door zich op warmere en leukere dingen te richten, zoals een zomervakantie aan een zonnig strand. Dat zet vele consumenten aan tot een reservatie over te gaan.”

“Bovendien hebben veel gezinnen van de kerstvakantie gebruik gemaakt om al een reisplanning voor het hele jaar op te stellen,” wordt er nog opgemerkt. Er wordt echter aan toegevoegd dat niet overal op zaterdag de grootste reservatie-activiteit kan worden opgetekend. In de Scandinavische landen worden de grootste pieken niet op zaterdag, maar wel op zondag opgetekend. In die landen gebeuren de boekingen immers al massaal online. In België blijkt het hoogtepunt van de reservaties zelfs op maandag te moeten worden geregistreerd. Tevens moest worden vastgesteld dat in Nederland en Oostenrijk tot de laatste zaterdag van de maand januari wordt gewacht om te boeken.

Lees Verder

15:45 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: toerisme |  Facebook |

Shopping belangrijkste groeipijler op applicatiemarkt

De installatie van applicaties heeft het voorbije jaar nog een groei met 6 procent laten optekenen. Dat betekent een opmerkelijke vertraging tegenover het jaar voordien, toen nog stijging met 12 procent kon worden gemeld. Dat is conclusie van een rapport van consulent Flurry. Er moet volgens de onderzoekers worden vastgesteld dat er in de groeicijfers tussen de verschillende sectoren belangrijke variaties kunnen worden opgetekend. Daarbij wordt er onder meer op gewezen dat in op de shopping-markt applicaties een toename met 54 procent hebben laten optekenen. Ook bij de digitale portefeuilles kon een stijging met meer dan 40 procent worden gemeld.

“Ook muziek, media en entertainment lieten een stijging met 43 procent registreren,” aldus Flurry. “Dat cijfer kan worden gekoppeld aan de trend bij het publiek om bij de mediaconsumptie steeds meer naar mobiele platformen over te stappen. Dat fenomeen gaat ook gepaard met een toenemende interesse in phablets, smartphones met een groter beeldscherm, die inmiddels een marktaandeel van 55 procent hebben bereikt, tegenover 41 procent het jaar voordien. Bij de middelgrote smartphones moest daarentegen een terugval met 9 procentpunt tot 35 procent worden gemeld.” De resultaten tonen volgens Flurry bovendien dat de applicatie-markt steeds meer matuur wordt.

“In vele ontwikkelde markten bereikt de smartphone stilaan een saturatiepunt,” aldus Flurry. Dat laat zich voelen in de groei op de applicatiemarkt. Toch zijn er een aantal categorieën die nog altijd een sterke groei laten optekenen. Opgemerkt wordt daarbij dat smartphones met grotere schermen aan de consument ook toelaten om producten duidelijker te bestuderen of video’s gemakkelijker te bekijken. Bovendien wordt erop gewezen dat digitale portefeuilles zoals Apple Pay en Samsung Pay aan kopers een gemakkelijke toegang bieden tot betaalinformatie voor mobiele aankopen. De grootste terugval werd opgetekend bij applicaties voor lifestyle en games, waar een daling met respectievelijk 40 procent en 15 procent werd gemeld.

Lees Verder

15:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: applicatie |  Facebook |