15-07-17

Groei muziekstreams vooral gedragen door audio

In de Verenigde Staten werden tijdens de eerste helft van dit jaar 285 miljard muziekstreams aangevraagd. Dat betekende een stijging met 36,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van consulent Nielsen. Er wordt wel opgemerkt dat deze groei wordt gedragen door een stijging met 62 procent bij de audiostreams, want bij de videostreams is er met een toename van 5 procent stilaan sprake van een saturatie. Ook de groei van de audiostreams kent een vertraging, maar minder uitgesproken dan bij de videostreams. De totale Amerikaanse muziekconsumptie nam volgens Nielsen met 8,1 procent toe.

Lees Verder


14:48 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: muziekstream |  Facebook |

Snapchat sluit samenwerking met Formula One

Het Amerikaanse applicatiebedrijf Snap zal in de toekomst aan zijn gebruikers informatie over de Formule Eén kunnen bieden. Daarover heeft Snap met de groep Formula One, eigenaar van de races, een overeenkomst getekend. Het partnership vertegenwoordigt het eerste commerciële partnership dat Formula One met een groot digitaal platform heeft afgesloten. De overeenkomst vormt een onderdeel van de digitale klemtoon die de Formule Eén onder invloed van zijn nieuwe eigenaar Liberty Media wil leggen. De Formule Eén heeft ook al een eigen website en heeft al enkele tijd ook al een eigen applicatie.

In de overeenkomst met Formula One is onder meer voorzien dat de service Our Stories van Snapchat, de applicatie van Snap, content over de wedstrijden, aangeleverd door gebruikers die de wedstrijden bijwonen, verzamelt. “De overeenkomst met Snap is de eerste stap in de uitbreiding van onze sociale mediastrategie,” benadrukt Frank Arthofer, hoofd digitale activiteiten bij Formula One. “Snapchat is bij de millennials één van de meest populaire applicaties. Dankzij de applicatie kunnen we dan ook een sterker contact uitbouwen met de jongere leeftijdscategorieën, waarvoor het bedrijf een grote belangstelling heeft. De millennials vertegenwoordigen immers de toekomst van onze sport.”

Voor Snap is Formula One niet de eerste stap in de sportwereld. Het platform heeft eerder al akkoorden gesloten met een aantal sportcompetities en televisiezenders. Onder meer heeft Snap zijn partnership met de Amerikaanse National Basketball Association (NBA) verlengd. Daarnaast werd een akkoord gesloten met de Amerikaanse National Broadcasting Corporation (NBC) om volgend jaar de Olympische winterspelen te volgen. De overeenkomst met Snap is het eerste grote commerciële partnership dat door Formula One wordt gesloten sinds het bedrijf in januari dit jaar voor een bedrag van 8,5 miljard dollar door Liberty Media werd overgenomen.

Lees Verder

13:41 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: snap |  Facebook |

Chinese miljonair verrast graag zichzelf met een geschenk

Een groot aantal rijke Chinezen hebben de gewoonte zichzelf geschenken te geven. Dat blijkt uit een rapport van Hurun Report over meer dan vijfhonderd Chinese superrijken met een gemiddeld beschikbaar jaarlijks inkomen van 4,2 miljoen yuan. Daarbij werd vastgesteld dat 67 procent van de respondenten zichzelf het voorbije jaar een geschenk heeft gegeven. Bij rijke Chinese vrouwen loopt dat cijfer zelfs op tot 74 procent. Opgemerkt wordt dat de praktijk kadert binnen populaire concepten zoals de beleving van gelukkige ogenblikken, een gevoel voor ceremonie en een neiging om zichzelf te verwennen. Er wordt aan toegevoegd dat ook steeds meer unieke belevingen worden nagestreefd in plaats van unieke producten.

“Zichzelf een geschenk geven betekent meer dan een normale aankoop,” zeggen de onderzoekers. “Een geschenk leidt immers tot een sterker gevoel van tevredenheid en geluk. Er wordt daarbij vaak gekeken naar producten die een hoge kwaliteit en vakmanschap uitstralen (87 procent), gevolgd door een praktische toepassing (85 procent), unieke objecten (77 procent) en een attractieve verpakking (74 procent). Ook wordt gestreefd naar producten uit de hogere prijscategorieën (90 procent), waardoor de status verder kan worden versterkt. Daarnaast wordt ook belang gehecht aan de merkbekendheid (83 procent) en de overeenstemming tussen het product en het zelfbeeld van de koper (74 procent).

Wel wordt opgemerkt dat de prijs van het geschenk moet passen binnen de verwachtingen van de klant (61 procent). Uit het onderzoek bleek verder dat rijke Chinezen 97 procent van hun aankopen in fysieke winkels doen. Binnenlandse merkwinkels staan daarbij op de eerste plaats (76 procent), gevolgd door binnenlandse shoppingcenters (68 procent). Ook geeft 58 procent van de respondenten zich bij de aankoop te laten leiden door vrienden (58 procent). Verder wordt opgemerkt dat 74 procent van de betrokken ook in het buitenland geschenken voor zichzelf heeft gekocht, terwijl 69 procent gewag maakte van online aankopen.

Lees Verder

12:39 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china |  Facebook |

Voor meeste luchtvaartmaatschappijen wordt wifi nieuwe norm

Over vijf jaar zal meer dan de helft van de vloot vliegtuigen van commerciële luchtvaartmaatschappijen in de wereld met draadloos internet zijn uitgerust. Dat komt overeen met een wifi-aanbod aan boord van 14.419 vliegtuigen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Juniper Research. Op dit ogenblik is volgens de studie ongeveer een kwart van alle vliegtuigen van wifi voorzien. Daarbij wordt gewag gemaakt van 5.243 toestellen. De trend zal volgens Juniper gedragen worden door apparaten die door de reizigers zelf - ondanks de huidige controverses rond een eventueel laptopverbod - worden meegebracht.

“Sommige luchtvaartmaatschappijen zijn met de introductie van draadloos internet al verder gevorderd,” benadrukken de onderzoekers. “Onder meer de Australische groep Qantas wil tegen eind volgend jaar zijn volledige binnenlandse vloot - die uit ongeveer tachtig toestellen bestaat - van wifi hebben voorzien. Recent onderzoek van Qantas zou hebben uitgewezen dat momenteel al 33 procent van de reizigers zich op een bepaald ogenblik van de vlucht op het draadloos internet aanmelden. Vijf jaar geleden was dat amper 5 procent. Luchtvaartmaatschappij Emirates kondigde van zijn kant recent aan dat alle passagiers - ongeacht hun status - aan boord van de vliegtuigen gratis internet zouden krijgen aangeboden.”

UIt het onderzoek van Juniper blijkt dat de omzet van entertainment aan boord van de vliegtuigen de volgende vijf jaar een gemiddelde groei met 30 procent zal laten optekenen. Een belangrijk deel van de extra inkomsten zouden volgens de consulent worden gecreëerd door de bijkomende data die door de consument in de loop van de vlucht worden gekocht. Er moet volgens Juniper worden verwacht dat het systeem vooral zal werken met apparaten die door de passagiers op reis worden meegenomen. Die strategie zou vooral op kortere vluchten worden gevolgd. Op verre bestemmingen zou mogelijk gekozen kunnen worden voor vastgemonteerde systemen in de rugleuning van de zetels.

Dat zou de beleving van de consument verrijken, maar zou anderzijds het gewicht van het toestel doen toenemen.

Lees Verder

10:38 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: wifi |  Facebook |

Shopping voor Chinese toerist niet langer eerste prioriteit

Het internationale toerisme telt steeds meer Chinese toeristen, maar hun bestedingen aan product-shopping hebben inmiddels wellicht een piek bereikt. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Oliver Wyman bij tweeduizend Chinese reizigers. Er wordt aan toegevoegd dat de Chinese toerist in het buitenland steeds meer interesse toont voor ervaringen dan voor de aankoop van goederen. De onderzoekers wijzen er daarbij op dat product-shopping het voorbije jaar nog slechts de derde belangrijkste reismotivatie van de Chinese toerist was. Op de eerste plaats staat sightseeing, gevolgd door recreatie en entertainment. Twee jaar geleden stond shopping nog op een tweede plaats.

“De budgetten van de Chinese toerist heeft in het algemeen wel een toename gekend, maar het aandeel van shopping daarin is tijdens de voorbije twee jaar van 41 procent naar 33 procent ingekrompen,” benadrukken de onderzoekers. “Gedeeltelijk kan die trend worden toegeschreven aan de toenemende populariteit van grensoverschrijdende ecommerce, waardoor het niet langer noodzakelijk is om zich fysiek naar het buitenland te begeven voor de aankoop van goederen die in China zelf niet verkrijgbaar zijn. Deze aankopen vormden twee jaar geleden nog 8 procent van het totale budget van de internationale Chinese reiziger, maar dat is inmiddels teruggezakt tot amper 3 procent.”

Opgemerkt wordt dat de gemiddelde Chinese toerist vorig jaar ongeveer 6,705 yuan of 986 dollar op vakantie aan shopping besteedde, tegenover 8.050 yuan het jaar voordien. Tegelijkertijd nam het volledige vakantiebudget met 3,5 procent tot 20.317 yuan toe. Opgemerkt wordt dat deze trend op populaire vakantiebestemmingen een belangrijke tegenslag kan zijn voor onder meer grote winkels, taksvrije verkooppunten en juweliers, maar tegelijkertijd kunnen volgens de onderzoekers nieuwe opportuniteiten gecreëerd voor aanbieders van ontspanning en entertainment. Ook op de Chinese binnenlandse markt boekten ontspanning en entertainment de voorbije vijf jaar een groei met meer dan 70 procent tot 204 miljard dollar.

Lees Verder

10:37 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china |  Facebook |

Volgend jaar is Amazon Prime groter dan totale Amerikaanse kabeltelevisie

Amazon Prime zal bij de Amerikaanse bevolking snel een grotere populariteit genieten dan kabeltelevisie. Dat blijkt uit een enquête van het bureau Morningstar, waaruit moet blijken dat Amazon Prime in de Verenigde Staten 79 miljoen abonneestelt, terwijl verwacht wordt dat de groep kabelgebruikers tot 90 miljoen eenheden zal terugvallen. De studie wil weliswaar niet beweren dat de service Prime Video populairder is dan televisie, maar wel dat de service van het ecommerce-bedrijf  voor vele Amerikanen een dagelijks werkinstrument is geworden. In de loop van volgend jaar zal Amazon Prime volgens Morningstar groter zijn geworden dan de volledige Amerikaans kabelsector.

"Amazon Prime blijft voor de meeste consumenten een dienst die een snellere levering van aankopen garandeert," aldus Morningstar. "De service is erin geslaagd om in de Verenigde Staten een grote populariteit uit te bouwen. Amazon heeft daarmee dan ook tevens voor zichzelf een succes gecreëerd. Consumenten betalen een abonnement van 99 dollar per jaar om onder meer verzekerd te zijn van snelle thuisleveringen en een aanbod videostreams." Uit cijfers van het bureau Consumer Intelligence Research Partners blijkt bovendien dat de abonnees gemiddeld 1.300 dollar per aankopen doen op het ecommerce-platform van het bedrijf, terwijl bij de doorsnee klant gerekend kan worden op een jaarlijkse besteding van 700 dollar.

"Leden van Amazon Prime en andere klanten besteden gemiddeld nagenoeg hetzelfde bedrag aan een aankoop en tevens wordt bij één transactie ook ongeveer een even groot aantal producten besteld," benadrukt Mike Levin, topman van Consumer Intelligence Research Partners. "Wel blijkt dat leden van Amazon Prime gemiddeld vijfentwintig aankopen per jaar verrichten. Dat is nagenoeg twee keer meer dan de activiteit bij de gewone klanten. Dat fenomeen is wellicht te danken aan de gegarandeerde gratis leveringen, waarmee één van de obstakels voor het online shoppen worden weggenomen en Amazon Prime voor vele consumenten bij het online shoppen de eerste stopplaats is geworden.

Lees Verder

09:35 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: amazon |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar werden op Britse bedrijven in totaal 65.000 cyberaanvallen uitgevoerd. Dat betekende en toename met 52 procent tegenover het kwartaal voordien. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau ISP Beaming. Opgemerkt wordt dat het internet-of-things en geconnecteerde apparaten het belangrijkste doelwit bleken en 68 procent van het totale pakket aanvallen vertegenwoordigden. De snelste groei moest echter worden vastgesteld bij de aanvallen tegen de databanken van de ondernemingen, waar een toename met 673 procent tot meer dan 9.500 incidenten diende te worden gemeld. Het fenomeen bewijst volgens de onderzoekers de noodzaak aan een sterke online beveiliging.

Frankrijk en Duitsland willen een Europees systeem voor luchtgevechten ontwikkelen. De technologie moet op lange termijn de huidige vloot gevechtsvliegtuigen vervangen. Dat heeft de Franse president Emmanuel Macron gemeld na een recente ontmoeting met de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Macron benadrukte daarbij dat de twee landen aan een nieuwe generatie gemeenschappelijke gevechtsvliegtuigen willen werken. Het initiatief kadert in het streven naar een Europees defensiebeleid. Op dit ogenblik maken de Franse strijdkrachten gebruik van de Rafale, een gevechtsvliegtuig van Dassault. De Duitse luchtmacht werkt met de Eurofighter Typhoon en de Tornado.

De Oost-Vlaamse visproducent Aqua4C heeft een samenwerkingscontract gesloten met de supermarktgroep Carrefour. Dat heeft Stijn Van Hoestenberghe, oprichter van Aqua4C bekend gemaakt. Opgemerkt wordt dat de verkoop door het akkoord van één naar anderhalve ton vis per week toeneemt. De voorbije jaren leverde de visproducent al aan restaurants en speciaalzaken. Aqua4C maakt bij de kweek van de omegabaars gebruik van maïs, tarwe, soja, lijnzaad en zeewier, terwijl andere specialisten in aquacultuur vooral beroep doen op visolie en vismeel van onder meer ansjovis en haring. Aqua4C rekent dit jaar op een omzet van ongeveer 0,4 miljoen euro en wil midden volgend jaar winstgevend worden.

Streamingdienst Spotify doet geen beroep op nepartiesten om inkomsten te genereren. Dat heeft het bedrijf gezegd in een reactie op beschuldigingen dat Spotify afspeellijsten zou vullen met fictieve artiesten om de opbrengsten uit de activiteiten voor zichzelf te houden. Er wordt door een aantal partijen al langer opgemerkt dat Spotify van tientallen fictieve artiesten gebruik zou maken. Gewag werd gemaakt van een samenwerking met verschillende producers voor de creatie van composities die zouden kunnen worden gebruikt voor populaire afspeellijsten. Opgemerkt werd daarbij ook dat de betrokken artiesten - zoals Deep Watch of Enno Aare - nergens worden opgemerkt en ook geen concerten blijken te geven.

Ook de Zweedse groep Saab trekt zich terug uit een potentiële aanbesteding voor de levering van het volgende gevechtsvliegtuig voor het Belgische leger. De Zweedse autoriteiten hebben immers gemeld dat voor de levering geen mandaat kan worden gegeven. Eerder trok ook de Amerikaanse constructeur Boeing zich terug. De Zweedse overheid merkt op dat de Gripen, het gevechtsvliegtuig van Saab, perfect aan de Belgische vereisten voldoet, maar er wordt aan toegevoegd dat België ook een uitgebreide operationele steun van de leverende natie vraagt, maar daarvoor kunnen naar eigen zeggen binnen het Zweedse buitenlandse beleid op dit ogenblik onmogelijk de nodige toezeggingen worden gedaan.

De Duitse voetbalclub Bayern München ontvangt volgend jaar 95,84 miljoen euro uit de nationale en internationale verkoop van de televisierechten op de Bundesliga. Dat heeft het magazine Kicker gemeld. Borussia Dortmund staat op een tweede plaats met 86,5 miljoen euro, gevolgd door Schalke met 77,9 miljoen euro. Opmerkelijk is het verschil tussen landskampioen Bayern München en RB Leipzig, dat de competitie op een tweede plaats afsloot, maar met een bedrag van 28,78 miljoen euro op het gebied van televisierechten slechts op een achttiende plaats eindigt. De berekening is echter gebaseerd op de prestaties van de clubs de voorbije vijf jaar. RB Leipzig treedt slechts het tweede seizoen in de hoogste afdeling.

Het voorbije jaar werden tegen het personeel van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) 1.040 daden van agressie gepleegd. Dat betekende een ommekeer tegenover de voorbije twee jaar. Dat blijkt uit cijfers van François Bellot, federaal minister van mobiliteit. Drie jaar geleden werden 1.233 feiten geregistreerd, maar het jaar daarop was er sprake van 1.252 incidenten. Vier jaar geleden werden 1.276 daden van agressie opgetekend. Er werden vorig jaar 166 gevallen van slagen en verwondingen opgetekend, terwijl bij 219 incidenten sprake was van licht geweld. Het grootste aantal incidenten werd echter gemeld bij bedreigingen (401) en beledigingen (254).

Constructeur Mol Cy uit Roeselare, fabrikant van zware werfvoertuigen, heeft een contract gesloten voor de levering van trucks voor olievelden in Algerije en India. In totaal hebben de opdrachten een waarde van 25 miljoen euro. De contracten bieden Mol Cy naar eigen zeggen werk voor een periode van dertig maanden. Voor de Algerijnse staatsenergiegroep Sonatrach bouwt Mol Cy veertig trekkers met tachtig trailers. Het materieel zal worden ingezet bij de constructie van boortorens in de olievelden van Algerije in de Sahara. Daarnaast worden ook zes trucks geleverd voor olieboringen in India. De trucks hebben een kostprijs van ongeveer 0,5 miljoen euro en worden volledig op maat gemaakt.

In het dorp Ollolai op Sardinië worden een aantal woningen voor een symbolische prijs van 1 euro verkocht. Met het aanbod wil Efisio Arbau, burgemeester van Ollaloi, de ontvolking van het dorp tegengaan. Nieuwe eigenaars moeten zich wel engageren om het pand binnen een periode van drie jaar te renoveren. Hoewel Ollolai nog steeds twaalfhonderd inwoners telt, wordt het dorp geconfronteerd met een grote leegstand en verkrotting. Italië wordt al langer geteisterd door het probleem van spookdorpen. Drieduizend gemeentes werden door een drastische daling van het inwonersaantal getroffen, terwijl ongeveer zesduizend dorpen volledig zijn leeggelopen en geen enkele inwoner meer tellen.

De Nederlandse automatiseerder Getronics wordt door de Amerikaanse ondernemer Nana Baffour overgenomen van investeerder Aurelius. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 220 miljoen euro. Getronics werd tien jaar geleden door KPN Group ingelijfd, maar vijf jaar later grotendeels weer van de hand gedaan. Getronics realiseert een jaaromzet van ongeveer 500 miljoen euro en telt 4.500 werknemers. Het bedrijf nam vorig jaar de cloudactiviteiten van sectorgenoot Colt over. Nana Baffour is met het Braziliaanse concern Grupo Cimcorp actief in de informaticasector. De overname van Getronics gebeurt door Bottega Investco, waarin Baffour een meerderheidsbelang heeft.

Het Britse concern Reckitt Benckiser, het moederconcern van merken zoals Durex en Nurofen, heeft met een aantal financiële constructies zijn fiscale lasten gevoelig kunnen afbouwen. Dat heeft de organisatie Oxfam gemeld. Alleen al in België zou een fiscaal voordeel van 25 miljoen euro zijn gerealiseerd. Het Britse concern heeft wereldwijd 344 dochterondernemingen, waardoor het mogelijk wordt winsten te verschuiven naar locaties met een belastingvriendelijk klimaat. Naast België zouden volgens Oxfam onder meer ook Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland door de strategie van Reckitt Benckiser belangrijke fiscale inkomsten hebben moeten derven. Nederland kon een aantal activiteiten van de groep aantrekken.

De coöperatieve P&V Group neemt honderdzeventig zelfstandige agenten van verzekeraar Ergo Insurance, het vroegere Hamburg-Mannheimer, over. Ergo Insurance besliste vorig jaar niet langer levensverzekeringen aan te bieden besloot toen ook fors in het personeelsbestand te schrappen. In juni werd nog een akkoord bereikt waarbij 164 vaste banen werden geschrapt. Daarmee werd het personeelsbestand bijna gehalveerd. Voor de vijfhonderd zelfstandige agenten was echter nog geen oplossing gevonden. P&V Group heeft nu echter aangeven een aantal betrokkenen in zijn netwerk te kunnen opnemen. Een honderdtal agenten kunnen terecht bij P&V Group, terwijl zeventig anderen worden ondergebracht bij zusterbedrijf Vivium.

Uitzendgroep Vivaldis neemt zijn Duitse sectorgenoot Myra over. De transactie betekent voor Vivaldis de eerste uitbreiding in het buitenland. Vivaldis verwerft een belang van 70 procent in het Duitse bedrijf. Het resterende pakket blijft in handen van Mirce Filiposki, oprichter van Myra. Het Duitse bedrijf beschikt over een netwerk van zes kantoren. Vier filialen zijn gevestigd in de regio Frankfurt. Daarnaast heeft het bedrijf nog kantoren in Hamburg en Jena. Myra realiseerde vorig jaar een omzet van 18 miljoen euro. Dit jaar wordt gerekend op een omzet tussen 24 miljoen euro en 25 miljoen euro. Vivaldis heeft in België een netwerk van meer dan zestig kantoren, die samen bijna 100 miljoen euro omzet genereren.

De regionale regering van de Balearen in Spanje heeft in luchthavens en vliegtuigen een alcoholverbod ingevoerd. Dat heeft Pilar Carbonell, commissaris voor toerisme op de Balearen, gemeld. De maatregel is volgens de autoriteiten noodzakelijk om de overlast van dronken toeristen op Mallorca en Ibiza tegen te gaan. Ook moet volgens de overheid de veiligheid van de passagiers en het personeel worden gewaarborgd. In de maand mei van dit jaar moest de Spaanse politie nog uitrukken naar luchthaven Palma de Mallorca om een gevecht tussen drie dronken passagiers van een vlucht van Ryanair vanuit Manchester te beëindigen. Er moet volgns Carbonell paal en perk worden gesteld aan het antisociale toerisme.

Het bedrijf VCST Technologies uit Sint-Truiden, fabrikant van tandwielen, gaat zijn fabriek in Alba Iulia in Roemenië uitbreiden. Met het initiatief is een investering van ruim 14 miljoen euro aan gebouwen en machines gemoeid. Door de investering wordt de capaciteit van de fabriek meer dan verdubbeld, waarmee het bedrijf hoopt tegemoet te kunnen komen aan de toenemende vraag. Op dit ogenblik realiseert de fabriek een omzet van 26 miljoen euro, maar dat moet volgend jaar al zijn opgelopen tot 35 miljoen euro. Tegen eind dit decennium wordt naar een jaaromzet van 40 miljoen euro gestreefd. Het bedrijf zegt ook in China een sterke groei te verwachten. Ook daar wordt naar een verdere uitbreiding gekeken.

Meer Nieuws

09:12 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |