15-06-17

Nieuwsoverzicht

Tapijtproducent Balta heeft met zijn beursgang een bedrag van 145 miljoen euro opgehaald. De beursgang kost het bedrijf ruim 7 miljoen euro, waarna de onderneming over bijna 138 miljoen euro kan beschikken om zijn schuldenlast van 385 miljoen euro af te bouwen. Daardoor kan de groep zijn balans zuiveren, waardoor Balta gemakkelijker in staat zal zijn overnames te realiseren. Daarbij wordt zowel naar Europa als de Verenigde Staten gekeken. Balta wil vooral uitbreiding zoeken op het gebied van karpetten en commerciële toepassingen, zoals hotels en universiteiten. Door de beursgang daalt het aandeel van investeerder Lone Star in het bedrijf tot 53,9 procent.

Deutsche Bank heeft in de Verenigde Staten opnieuw met een aantal investeerders, waaronder het California State Teachers Retirement System, een schikking getroffen. De investeerders hadden Deutsche Bank ervan beticht met een aantal andere financiële partijen de Euribar-rentetarieven gemanipuleerd te hebben. Door de schikking zou de Duitse groep aan de benadeelde partijen 170 miljoen dollar betalen. Het akkoord moet nog wel door een rechtbank in New York worden goedgekeurd. De bank benadrukt echter geen schuld te bekennen en is de schikking alleen bedoeld om een rechtszaak te vermijden. Deutsche Bank betaalde de voorbije acht jaar al 15 miljard euro boetes en schikkingen.

De Chinese verzekeraar Anbang, het moederbedrijf van Bank Nagelmackers en Fidea, heeft zijn voorzitter Wu Xiaohui tijdelijk met vakantie gestuurd. Dat heeft Anbang officieel bekend gemaakt. Opgemerkt wordt dat Wu Xiaohui wegens persoonlijke redenen tijdelijk niet in staat is zijn functie te vervullen. Er werd al verscheidene maanden gespeculeerd over het lot van de man, die volgens een aantal bronnen het doelwit zou zijn van een onderzoek van Chinese financiële toezichthouders. Eerder was ook al gemeld dat Wu Xiaohui een verbod had gekregen het land te verlaten. De ingreep is mogelijk een poging van de Chinese overheid om meer greep te krijgen op de nationale financiële sector.

De Britse tabaksgroep Imperial Brands - het voormalige Imperial Tobacco - heeft Simon Langelier binnengehaald. De operatie kadert in de inspanningen die het bedrijf doet om nieuwe markten te exploreren. Langelier (30) was sinds begin dit decennium voorzitter van het Canadese bedrijf PharmaCielo, verkoper van medicinale cannabisolie. Voordien was hij bij tabaksproducent Philip Morris verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Imperial Brands zou met het aantrekken van Langelier willen anticiperen op een federale legalisering van cannabis in de Verenigde Staten. Geraamd wordt dat die sector nog dit decennium een waarde van ruim 50 miljard dollar kan halen.

De Belgische voedingsgroep Greenyard, verwerker van groenten en fruit, neemt het Poolse bedrijf Mykogen, producent van champignonsubstraat, over van Abris Capital. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 93 miljoen euro. Mykogen heeft vier productievestigingen in Polen en Oekraïne en telt ongeveer driehonderd medewerkers. De substraten van Mykogen zijn volgens Greenyard essentieel om in Oost-Europa hoogwaardige champignons te kweken. Greenyard wordt door de overname naar eigen zeggen een belangrijk leverancier voor de grootste champignonkwekers. Het Poolse bedrijf verwacht dit jaar een omzet van 40 miljoen euro te kunnen realiseren.

De Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft een contract voor de bouw vierentwintig lagevloertrams toegewezen aan de Spaanse groep Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). Het order is een eerste schijf van een bestelling van in totaal 146 trams voor een totaalbedrag van 295 miljoen euro. De Lijn had het contract vorig jaar al aan de Spaanse groep toegewezen, maar de Canadese constructeur Bombardier had bij de Raad van State de bestelling met succes aangevochten. Het contract voor vierentwintig trams is nu echter bevestigd. De Spaanse groep heeft rond het order wel een commerciële samenwerking met Bombardier aangekondigd.

Supermarktgroep Colruyt zal de volgend twaalf jaar in 234 winkels renovatiewerken doorvoeren, waarbij energiebesparende maatregelen zullen worden doorgevoerd. Met de werken is een investering gemoeid van 75 miljoen euro. Dat heeft Colruyt bekend gemaakt. De voorbije tien jaar heeft de groep alleen nog winkels met een energie-efficiënte infrastructuur gebouwd, maar nu worden ook de oudere vestigingen aangepast. Onder meer zal bijkomende isolatie worden aangebracht, terwijl bij de verwarming ook met duurzame energie zal worden gewerkt. Bedoeling is om ongeveer twintig winkels per jaar - van de merken Colruyt en Okay - aan te passen.

Scheepvaartgroep Compagnie Maritime Belge (CMB) heeft tijdens het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 385 miljoen dollar, tegenover 415 miljoen dollar inkomsten het jaar voordien. Het verlies liep op van 81 miljoen dollar naar 175 miljoen dollar. Alleen luchtvaartdivisie ASL Aviation kon een bescheiden positief resultaat - 2,6 miljoen dollar - melden. Bij rederij Bocimar, gespecialiseerd in droge bulk, nam het verlies met ongeveer 33 procent tot 160 miljoen dollar toe. Rederijen Delphis en Bochem boekten een negatief resultaat van respectievelijk 12,7 miljoen dollar en 2,5 miljoen dollar. Ook de verkoop van de schepen Mineral Water en CMB Maxime zorgde voor een verlies van bijna 30 miljoen euro.

Het Nederlandse productiehuis Talpa van John de Mol heeft een formeel tegenbod uitgebracht op de Telegraaf Media Groep (TMG). De Mol biedt 6,5 euro per aandeel van Telegraaf Media. Daarmee waardeert hij Telegraaf Media op een bedrag van ruim 300 miljoen euro. Het voorstel van Talpa ligt 0,5 euro hoger dan het gecombineerde bod van de groepen Mediahuis en Puijenbroek, de huidige grootaandeelhouder van Telegraaf Media. Mediahuis en Puijenbroek hebben gezamenlijk een participatie van ongeveer 60 procent in Telegraaf Media. Talpa kan alleen in zijn opzet slagen indien één van de beide andere groepen bereid zou kunnen worden gevonden zijn participatie te verkopen. Dat lijkt echter uitgesloten.

Borstelfabrikant PDC Brush uit Roeselaere komt in handen van de familiale groep Vande Vyvere. Guillaume Dumarey, die het bedrijf vijf jaar geleden overnam van investeringsmaatschappij Gimv en voor een ondergang behoedde, vertrekt. Guy Vande Vyvere had drie geleden al een belang van 50 procent genomen in PDC Brush, dat jaarlijks meer dan twintig miljoen borstels verkoopt. Het bedrijf realiseerde vorig jaar een omzet van 23,5 miljoen euro en zou dit jaar meer dan 25 miljoen euro inkomsten boeken. Recent heeft de onderneming ook nog een contract gesloten met de Franse supermarktgroep Auchan voor een verkoop in elf landen. Ook wordt geïnvesteerd in nieuwe machines en een nieuw gebouw.

Het ecommerce-bedrijf Coolblue heeft een Franstalige webwinkel geopend. Daarmee wil de Nederlandse winkel zijn activiteiten naar Brussel en Wallonië uitbreiden. Een verdere expansie naar andere buitenlandse markt, zoals Frankrijk, is volgens Pieter Zwart, directeur van Coolblue, voorlopig niet aan de orde. België is ook op dit ogenblik al een belangrijke markt voor Coolblue. De Nederlandse ecommerce-onderneming is ongeveer een decennium actief op de Belgische markt, die inmiddels 27 procent van de totale omzet van de groep zou vertegenwoordigen. Coolblue realiseerde vorig jaar een omzet van 857 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 55 procent tegenover het jaar voordien.

Winkelketen Euro Shoe Group heeft de Amerikaanse sportartikelenfabrikant Nike voor de rechter gedaagd. Daarmee reageert Euro Shoe op de beslissing van Nike om de samenwerking met schoenwinkelketens stop te zetten. Dat heeft de krant De Tijd gemeld. Door die beslissing zijn producten van Nike niet meer in de 270 winkels van Bristol, dochter van Euro Shoe, in België en Nederland beschikbaar. Nike zou met de beslissing zijn imago van premiummerk willen beschermen en zou weigeren om nog langer in de rekken naast een grote reeks goedkope schoenen van huismerken verkocht te worden. Euro Shoe zegt wel het aanbod aan te vullen met schoenen van andere merken.

De Belgische concurrentieregulator heeft de overname van de kabelmaatschappij SFR Belux (Coditel) door Telenet goedgekeurd. Daarbij is wel bepaald dat Telenet zijn kleinere concurrent Orange toegang moet verstrekken tot het kabelnetwerk van Coditel in Brussel en Wallonië. Aan die vereiste zal volgens Telenet binnen een periode van vier maanden kunnen worden voldaan. Door de overname breidt Telenet zijn dekking in Brussel uit naar twee derde van de gemeenten, zodat het bedrijf de grootste kabeloperator van de Belgische hoofdstad wordt. Telenet nam SFR Belux eind vorig jaar voor een bedrag van 400 miljoen euro over van het Franse concern Altice.

Het chemiebedrijf Christeyns uit Gent heeft een fabriek geopend in Brazilië. Op de nieuwe site zullen wasproducten voor industriële installaties worden geproduceerd. Christeyns heeft in Brazilië al zes jaar een verkoopkantoor, maar met de bouw van een eigen productievestiging wil de onderneming een betere service kunnen bieden en ook sneller op nieuwe marktontwikkelingen te kunnen reageren. De nieuwe fabriek is gevestigd in de stad Cosmopolis, ongeveer honderd kilometer van Sao Paulo. Met de bouw van de fabriek was een investering gemoeid van 3 miljoen euro. De nieuwe fabriek produceert detergenten, wasverzachters en desinfecterende middelen voor hotels en ziekenhuizen.

De Franse supermarktketen Carrefour zet de verkoop van hondenvlees in China stil. Dat heeft Carrefour beslist nadat het bedrijf was geconfronteerd met zware protesten van de dierenrechtenorganisatie Animals Asia. De organisatie wijst erop dat Carrefour vijf jaar geleden al beloofde in China geen hondenvlees meer te verkopen, maar zich niet aan die overeenkomst te houden. Tijdens inspecties in twee filialen van Carrefour in de Chinese provincie zouden immers producten met hondenvlees zijn aangetroffen. Carrefour maakt gewag van een geïsoleerd incident en zegt dat de producten meteen werden verwijderd. In China worden elk jaar tien miljoen honden voor consumptie gedood.

Meer Nieuws

08:09 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-06-17

Glimlachend gelaat wordt enkele jaren ouder ingeschat

Een gelaat met een glimlach wordt in het algemeen enkele jaren ouder geschat. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Western Ontario en de Ben-Gurion University. Het fenomeen moet volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan de rimpels rond de ogen die bij de glimlach worden gevormd. Het onderzoek toont volgens de wetenschappers echter vooral dat mensen een oprecht geloof koesteren, maar toch op een compleet tegenovergestelde manier handelen. De meeste mensen zijn er immers van overtuigd dat een glimlach een verjongende invloed op het uiterlijk heeft.

Lees Verder

 

16:45 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Namiddagploeg voor politie meest vermoeiend en stresserend

De namiddagploeg lijkt vaker tot vermoeidheid te leiden dan de ochtendshift. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Buffalo bij meer dan driehonderd Amerikaanse politiemensen. Opgemerkt wordt dat in de namiddagploeg dubbel zoveel van gevoelens van vermoeidheid gewag wordt gemaakt, waardoor het risico op ongevallen, fouten en stress volgens de onderzoekers gevoelig toeneemt. Er wordt wel opgemerkt dat agenten tijdens de namiddagploeg ook met de drukste agenda worden geconfronteerd. Anderzijds bleken vrouwelijke agenten efficiënter met stress en vermoeidheid te kunnen omgaan da    n hun mannelijke collega’s.

Lees Verder

 

 

15:59 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Netwerking vaak belangrijkste element van sollicitatie

Netwerking is vaak het belangrijkste onderdeel van de sollicitatie. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Korn Ferry Futurestep bij ruim achttienhonderd executives in Groot-Brittannië. Volgens 77 procent van de ondervraagden is netwerking het belangrijkste wapen dat op de arbeidsmarkt, die volgens hen met een steeds grotere concurrentie wordt gekenmerkt, kan worden gebruikt. Daarentegen verwees slechts 3 procent naar het curriculum vitae. Hoewel alle respondenten opwierpen het curriculum vitae van de kandidaten tijdens het recruteringsproces te lezen, gaf 51 procent aan de inhoud minder dan vijf minuten te besteden. Bij 13 procent is er sprake van minder dan twee minuten.

Lees Verder

 

 

14:53 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Ouderen tonen grotere hulpvaardigheid tegenover onbekenden

Ouderen tonen zich sneller bereid om aan onbekenden een donatie te geven dan jongeren, ook wanneer de kans op een wederdienst beperkt is. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de National University of Singapore. De sterkere vrijgevigheid is voor ouderen volgens de onderzoekers mogelijk een middel om een betere emotionele voldoening te realiseren en een sterkere zin aan het leven te geven. Er wordt daarbij vergeleken met eerdere studies, waaruit is gebleken dat ouderen zich ook sneller als vrijwilliger zullen opgeven of meer aandacht tonen voor ecologische problemen.

Lees Verder

13:46 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Televisie-interviews goed voor salaris executives

Chief executives die op televisie verschijnen, kunnen vaak rekenen op een hoger salaris. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Nanyang Business School en de SKKU Business School over meer dan vierduizend chief executives van ruim zesentwintighonderd Amerikaanse bedrijven, gebaseerd op meer dan honderdduizend nieuwsartikels en meer dan zesduizend interviews op Consumer News and Business Channel (CNBC). Een optreden voor een interview op het zakelijk televisiekanaal bleek gemiddeld tot een salarisverhoging van 210.239 dollar te leiden.

Lees Verder

 

 

12:39 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Amerikanen en Europeanen meer op vakantie

Na een dalperiode vorig jaar maken opnieuw meer Amerikanen en Europeanen dit jaar plannen voor toeristische initiatieven. Dat is de conclusie van een onderzoek van verzekeraar Generali Global Assistance. Opgemerkt wordt dat 66 procent van de Amerikanen deze zomer een vakantiereis wil ondernemen. Dat betekent een stijging met 5 procentpunt tegenover vorig jaar. Ook bij de Europeanen kon een stijging met 9 procentpunt tot 63 procent worden opgetekend. Wel werd vastgesteld dat beide groepen plannen hebben voor kortere vakanties. Bij de Amerikanen valt de duur van een vakantie van 1,7 weken tot 1,4 weken terug, terwijl de Europeanen een inkrimping van 2,4 weken naar 1,9 weken melden.

Lees Verder

 

11:24 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |