21-06-17

Reiziger zoekt steeds meer naar culinaire bestemming

Het toerisme wordt steeds meer culinair getint. Dat is de conclusie van een analyse van de besprekingen op het toeristische platform Booking.com. Opgemerkt wordt dat voeding steeds vaker een centraal thema vormen in de besprekingen van de reiziger. Uit de analyse blijkt dat 75 procent van de reizigers aangeeft zijn volgende toeristische bestemming te zullen selecteren op basis van het imago voor voeding en drank. Dat geldt vooral vooral voor millennials, waar 79 procent voor een culinaire bestemming wil kiezen. De meest populaire locatie is Hongkong (China), gevolgd door Sao Paulo (Brazilië), Tokyo (Japan), Athene (Griekenland) en Kuala Lumpur (Maleisië). Brussel staat op een 24ste plaats.

Lees Verder

 

11:46 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vooral bedrijfsleiders zijn gevoelig voor identiteitsfraude

Vooral bedrijfsleiders zijn gevoelig voor identiteitsfraude. Dat blijkt uit een rapport van het Credit Industry Fraud Avoidance System (Cifas). Opgemerkt wordt dat in Groot-Brittannië vorig jaar 173.000 gevallen van identiteitsfraude werden vastgesteld. Dat betekent een stijging met 68 procent tegenover het begin van dit decennium. Tevens wordt er echter op gewezen dat bedrijfsleiders 19 procent van de totale groep slachtoffers uitmaken, terwijl deze categorie slechts 9 procent van de totale Britse bevolking omvat. Er wordt echter op gewezen dat over bedrijfsleiders bijzonder veel informatie beschikbaar is.

Lees Verder

 

10:15 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

Brouwer AB InBev overweegt zijn Duitse biermerken Hasseröder en Diebels te verkopen. Aan Deutsche Bank en Lazard is de opdracht gegeven een overnemer te zoeken. Dat heeft het persbureau Reuters gemeld. De transactie zou AB InBev mogelijk 200 miljoen euro kunnen opbrengen. De verkoop vormt onderdeel van een herschikking van de portefeuille van AB InBev nadat de groep vorig jaar sectorgenoot SABMiller overnam. In datzelfde kader werden eerder ook al de merken Peroni, Grolsch en Pilsner Urquell verkocht aan de Japanse groep Asahi. Hasseröder en Diebels worden alleen in Duitsland op de markt gebracht, maar kunnen wel sterke winstmarges aantonen.

Bouwmaterialengroep Eternit legt zich neer bij een arrest van het hof van beroep in Brussel, waardoor het bedrijf veroordeeld werd tot een schadevergoeding van 25.000 euro aan het gezin Jonckheere uit Kapelle-op-den-Bos, waar vier leden zijn overleden aan de gevolgen van longvlieskanker. De ziekte zou het gevolg zijn geweest van de inademing van asbest dat in de nabijgelegen fabriek van Eternit werd geproduceerd. In eerste aanleg was Eternit, dat inmiddels is opgegaan in de groep Etex, veroordeeld tot een schadevergoeding van 250.000 euro. Eternit zegt wel argumenten te zien om ook het jongste arrest aan te vechten, maar benadrukt van verdere acties af te zien.

De Belgische Modefederatie Creamoda wil een nationaal modelabel om de Belgische modemerken meer in de kijker te werken. Opgemerkt wordt dat de collecties van de Belgische modebedrijven weliswaar een sterke verkoop kennen, maar hebben de consumenten vaak geen weet van de herkomst van de merken. Tegelijkertijd wordt opgemerkt dat Belgische consumenten ook vaak aangeven de merken van eigen bodem beter te willen leren kennen en meer Belgische mode te willen kopen, maar daarvoor moet volgens Creamoda dan ook aan de bekendheid van de nationale modesector worden gewerkt. Concreet wordt gedacht aan de creatie van een specifiek modelabel voor Belgische merken.

De Portugese voetbalcoach José Mourinho, op dit ogenblik in dienst van de Engelse club Manchester United, zal zich in Spanje voor de rechtbank wegens belastingfraude moeten verantwoorden. Mourinho wordt ervan verdacht tijdens zijn periode als coach van Real Madrid de Spaanse fiscus te hebben opgelicht. In totaal zou Mourinho volgens de klacht voor 3,3 miljoen euro portretrechten hebben achtergehouden. De klacht tegen Mourinho past in een breder onderzoek, waarbij ook de voetballers Cristiano Ronaldo, Ricardo Carvalho, Angel Di Maria en Radamel Falcao zijn betrokken. Rond de portretrechten zouden constructies zijn opgezet met bedrijven op de Maagdeneilanden, Panama en Ierland.

Retailgroep Colruyt heeft vorig boekjaar een omzet gerealiseerd van 9,5 miljard euro. Dat was een stijging met 3,4 procent tegenover het jaar voordien. De nettowinst steeg met 4,6 procent tot 383,2 miljoen euro, maar die groei was vooral te danken aan de verkoop van de Franse dochter Pro à Pro, die 19 miljoen euro opleverde. Wanneer met die transactie geen rekening wordt gehouden, zou de nettowinst met 2 miljoen euro tot 364 miljoen euro zijn betaald. Die terugval is te wijten aan de prijsdalingen die moesten worden doorgevoerd wegens kortingen bij concurrenten. Het aandeel van de groep - die ook de ketens OKay en Spar omvat - op de Belgische markt steeg wel met 0,2 procentpunt tot 31,7 procent.

Tesla, de Amerikaanse constructeur van elektrische wagens, is niet verantwoordelijk voor een dodelijk ongeval met zijn systeem van automatische piloot. Dat heeft de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) geoordeeld. Een wagen van Tesla kwam in mei vorig jaar in Florida in aanrijding met een vrachtwagen. Joshua Brown, de chauffeur van de Tesla, kwam bij het ongeval om het leven. Achteraf bleek dat de man op het ogenblik van de aanrijding gebruik maakte van Autopilot, de zelfrijdende functie van Tesla. Uit onderzoek zou echter gebleken zijn dat Autopilot de chauffeur zes keer een veiligheidswaarschuwing had gestuurd, maar zou Brown daarop niet hebben gereageerd.

Het Europese Ruimtevaartbureau (ESA) heeft het ontwerp voor de ruimtetelescoop Planetary Transit & Oscillations of Stars (Plato) goedgekeurd. Daardoor kan met de bouw van de satelliet van start worden gegaan. De telescoop zou over negen jaar moeten worden gelanceerd. Plato bestaat uit zesentwintig identieke telescopen en moet met camera’s de helderheid van honderdduizenden sterren meten. Bedoeling is exoplaneten te zoeken die zich in een levensvatbare zone van hun moederster bevinden. Ook de universiteiten van Leuven en Luik zijn bij het project betrokken. Het Centre Spatial de Liège zal de camera's testen, terwijl het Leuvens Instituut voor Sterrenkunde mee verantwoordelijk is voor de planning van het onderzoek.

De Amerikaanse autobouwer Ford heeft dure investeringsplannen voor productie van zijn nieuwe Focus in Mexico volledig geschrapt. Voor de nieuwe versie van het model zal worden uitgeweken naar China, waar de productie over twee jaar van start zou moeten gaan. Nadien zal de Focus ook in Europa worden gebouwd. Dat heeft Ford bekend gemaakt. De nieuwe plannen zouden Ford een besparing van ongeveer 500 miljoen euro opleveren. De Amerikaanse president Donald Trump had zware kritiek geuit op autobouwers die voor de productie voor de Amerikaanse markt naar Mexico uitwijken. Ford blijft wel bij zijn voornemen om de Amerikaanse productie van de Focus volgend jaar stop te zetten.

Het Amerikaanse koeriersbedrijf FedEx heeft tijdens het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet gerealiseerd van 15,6 miljard dollar, tegenover 13 miljard dollar inkomsten dezelfde periode vorig jaar. Het concern boekte een winst van ruim 1 miljard dollar, tegenover een verlies van 70 miljoen dollar tijdens het vierde kwartaal vorig boekjaar, toen echter wel met eenmalige lasten moest worden rekening gehouden. Indien geen uitzonderlijke kosten in rekening worden gebracht, zou de winst van 897 miljoen dollar naar 1,2 miljard dollar zijn gestegen. FedEx maakt gewag van een recordwinst, die in belangrijke mate te danken was aan de groei van het online winkelen.

Het Amerikaanse softwarebedrijf Adobe Systems heeft tijdens het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet gerealiseerd van bijna 1,8 miljard dollar, tegenover 1,4 miljard dollar inkomsten tijdens dezelfde periode vorig boekjaar. Het bedrijf maakt gewag van een recordomzet. Gewezen wordt onder meer naar de toenemende populariteit die de divisie Creative Cloud, die onder meer het programma Photoshop omvat, te beurt valt. Het concern boekte een nettowinst van 374,4 miljoen dollar, tegenover een positief resultaat van 244 miljoen dollar tijdens het tweede kwartaal vorig boekjaar. Het bedrijf profiteert volgens Shantanu Narayen, chief executive van Adobe, volop van de digitale transformatie.

Koffieproducent Jacobs Douwe Egberts (DE) verwacht dit jaar veel van de prestaties in Brazilië. Daarbij wordt vooral gemikt op het premium marktsegment. Dat heeft Lara Brans, voorzitter van Douwe Egberts Brazilië, gezegd. Er wordt op gewezen dat de Braziliaanse bevolking, ondanks de economische crisis die hun land treft, in hun koffieconsumptie geen toegevingen willen doen. Naast de luxekoffie zullen volgens Brans ook de goedkopere merken betere prestaties laten optekenen. Brans verwacht dat de Braziliaanse omzet van Douwe Egberts dan ook, net zoals de voorbije jaren een dubbelcijferige groei zal laten optekenen. Douwe Egberts heeft in Brazilië een marktaandeel van 20,6 procent.

De Britse bank Barclays moet zich begin juli voor de rechter verdedigen tegen een beschuldiging van fraude bij een omstreden investeringsronde negen jaar geleden. Dat heeft het Britse Serious Fraude Office (SFO) gemeld. Ook voormalig topman John Varley en zijn gewezen medebestuurders Roger Jenkins, Tom Kalaris en Richard Boath worden voor de rechter gedaagd. De betrokkenen worden verdacht van malversaties rond een financieringsdeal die de bank negen jaar geleden sloot met het Qatarese staatsinvesteringsfonds. Door de Arabische steun kon Barclays vermijden beroep te moeten doen op staatssteun. De gebruikte financiële constructie heeft echter bij de Britse autoriteiten vragen doen rijzen.

De Amerikaanse autoconstructeur Tesla staat dicht bij een akkoord om in China elektrische wagens te bouwen. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Bloomberg gemeld. Tesla zou plannen hebben om in Shanghai een productie te starten. China is de grootste automarkt van de wereld. Om in China te kunnen produceren is wel een joint-venture met een lokale partner noodzakelijk. Over de identiteit van die partij werden nog geen gegevens bekend gemaakt. Tesla realiseerde in China vorig jaar een omzet van meer dan 1 miljard dollar. Dat betekende een verdrievoudiging tegenover het jaar voordien. Door een Chinese productie kan een importheffing van 25 procent worden vermeden.

De Canadese retailer Hudson’s Bay moet meer inkomsten halen uit zijn omvangrijke vastgoedbezittingen. Dat heeft de Amerikaanse investeerder Land & Buildings Investment Management, die een belang van 4,3 procent heeft in de Canadese groep, gezegd. De activistische investeerder zegt dat de focus meer moet worden gelegd op de verkoop van vastgoed dan geld te verliezen met succesloze fusies. Hudson’s Bay is onder meer eigenaar van het complex Saks Fifth Avenue in New York, dat 3,8 miljard dollar waard zou zijn. Ook wil Land & Buildings dat de retailer zijn notering aan de beurs zou stopzetten. Hudson’s Bay zegt de voorstellen te bestuderen en op een gepaste tijd een reactie te zullen geven.

Het Duitse autoconcern Daimler heeft de eerste steen gelegd voor een nieuwe fabriek voor dochtermerk Mercedes-Benz in Rusland. De nieuwe fabriek is gevestigd in de regio rond Moskou en moet over twee jaar beginnen met de productie van de E-Klasse voor de Russische markt. Later zullen in de vestigingen ook terreinwagens van de G-klasse van Mercedes worden gebouwd. De jaarlijkse productie moet oplopen tot 25.000 exemplaren. Daimler investeert ruim 250 miljoen euro in de fabriek, die voor meer dan duizend arbeidsplaatsen zal zorgen. Mercedes is naar eigen zeggen marktleider in het luxesegment van de Russische automarkt. Vorig jaar verkocht de autoproducent in Rusland bijna 37.000 wagens.

Lees Verder

09:59 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-06-17

Topkaders verkiezen informatie uit nieuwsmedia en zakelijke publicaties

Topkaders vinden dat algemene nieuwsmedia en zakelijke publicaties de meest waardevolle content ter beschikking stellen. Dat blijkt uit een studie van Forbes Insights en het Deloitte Center for Industry Insights bij nagenoeg driehonderd executives. Daarbij wordt echter ook vastgesteld dat 39 procent van de ondervraagden een voorkeur laat blijken voor online bronnen, terwijl 32 procent een gedrukte vorm verkiest. Er kon ook worden vastgesteld dat video slechts door 4 procent van de ondervraagden zou worden verkozen, terwijl ook podcasts, blogs en infographics weinig interesse genieten.

Lees Verder

 

15:53 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Omzet krantenindustrie met 2 procent gedaald

De omzet van de wereldwijde krantenindustrie heeft het voorbije jaar een daling met 2 procent moeten laten optekenen. Er kon weliswaar een stijging van de oplages worden gemeld, maar die groei woog niet op tegen het verlies van reclamebestedingen. Dat blijkt uit een rapport van de World Association of Newspapers (WAN). Opgemerkt wordt dat 56 procent van de kranteninkomsten het voorbije jaar door de verkoop van oplages werden gerealiseerd, tegenover 53 procent het jaar voordien en 51 procent drie jaar geleden. In Azië, Afrika en Latijns-Amerika kon het voorbije jaar nog wel een omzetgroei worden gerealiseerd.

Lees Verder

 

14:45 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Stemtechnologie ook interessant voor televisie

In Noord-Amerika maakt inmiddels al 10 procent van de bevolking gebruik van stemtechnologie om een televisieprogramma te selecteren. Dat is de conclusie van een onderzoek van Tivo bij meer dan drieduizend consumenten in de Verenigde Staten en Canada. Bovendien kon worden vastgesteld dat nog eens 18 procent van de consumenten aangeeft op dit ogenblik nog niet over deze technologie te kunnen beschikken, maar in de toekomst graag wel stemtechnologie willen hanteren om hun televisiecontent te beheren. Er wordt echter ook opgemerkt dat 52 procent van de ondervraagden geen interesse in de toepassing heeft.

Lees Verder

 

13:36 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Sociale media blijft voor marketeer cruciaal werkinstrument

Sociale media zijn voor 92 procent van de marketeers een cruciaal werkinstrument. Dat betekent een status-quo tegenover vorig jaar. Dat is de conclusie van een enquête van consulent Social Media Examiner bij meer dan 5.700 marketeers over de hele wereld. Daarbij kon worden vastgesteld dat 88 procent van een grotere blootstelling aan sociale media gewag maken, terwijl 78 procent getuigt een grotere trafiek rond hun activiteiten op het platform te hebben kunnen vaststellen. Daarentegen moest ook worden opgetekend dat slechts 52 procent die inspanningen in een sterkere omzetgroei heeft kunnen vertalen.

Lees Verder

 

12:26 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |