18-08-08

General Motors trekt zich terug uit Oscar-sponsoring

AcademyAwardsDe Amerikaanse autoconstructeur General Motors trekt zich terug uit de sponsoring van de Amerikaanse Academy Awards, wereldwijd één van de belangrijkste televisiegebeurtenissen van het jaar. General Motors zegt dat de jaarlijkse Oscar-uitreiking een schitterend evenement blijft, maar dat het gebeuren niet in zijn plannen voor volgend jaar past. Daardoor verliest de Amerikaanse televisiezender ABC, dochter van Walt Disney, één van de belangrijkste sponsors van de Academy Awards, die in februari zullen worden uitgereikt.

"General Motors is één van de traditionele reclamepartners van de Academy Awards," stipt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal aan. "Het voorbije jaar besteedde de autoconstructeur 13,5 miljoen dollar aan reclame rond de uitzending van de Oscar-uitreiking. Over de voorbije elf jaar heeft General Motors meer dan 110 miljoen dollar reclamegeld besteed tijdens de Oscar-uitzendingen. De constructeur betaalde zelfs extra om exclusief autoreclame te mogen uitzenden tijdens de uitreikingen en stelde tientallen auto's ter beschikking om de beroemdheden naar het evenement en allerhande party's te voeren."

Eerder besliste General Motors ook al zich terug te zullen trekken als sponsor van de Emmy Awards, die eveneens door ABC worden uitgezonden. De autoconstructeur staat onder druk om kosten te besparen, maar verschuift tevens belangrijke reclamebudgetten van de traditionele reclame naar digitale marketing, zoals betaalde zoekopdrachten. "General Motors probeert een groter gedeelte van zijn reclamebudgetten te investeren in media die een meetbare return-on-investment opleveren," aldus nog The Wall Street Journal.

ABC heeft volgens de krant nog wel tijd genoeg om nieuwe adverteerders te vinden, maar er wordt aan toegevoegd dat dit door de huidige economische toestand mogelijk niet gemakkelijk zal worden. De Oscar-uitzendingen brengen ABC jaarlijks ongeveer 80 miljoen dollar aan reclamegelden op. Andere belangrijke adverteerders zijn onder meer American Express, Coca-Cola en McDonald's.

12:41 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: abc, reclame, general motors, academy awards |  Facebook |

10-07-06

Rusland beperkt Amerikaanse zenders

De Russische regering heeft een drastische beperking ingesteld op het aantal zenders die programma's van Radio Free Europe/Radio Liberty en de Voice of America mogen uitzenden. Daarmee wil de regering van president Wladimir Putin volgens critici de persvrijheid en de democratie verder beknotten. De Russische autoriteiten stellen echter dat alles te maken heeft met vergunningen waaraan de radiozenders moeten voldoen.

"De betrokken radiostations zeggen echter dat door de beperkingen een aantal essentiële informatiebronnen worden afgesloten, vooral in verafgelegen gebieden waar er minder media aanwezig zijn dan in Moskou of Sint-Petersburg," aldus het persbureau Associated Press. "In Moskou is er nog enige vorm van vrijheid," vertelde Boris Mazin, programmadirecteur van een mediabedrijf in Kazan, ongeveer 700 kilometer ten oosten van Moskou. "Maar in de afgelegen regio's is er van vrijheid geen sprake meer."

In mei vorig jaar waren er nog dertig Russische zenders die programma's van Radio Liberty uitzenden, maar dat is volgens topman Jeffrey Trimble drastisch teruggelopen. "Het gaat nog om amper een handvol stations," benadrukte hij. "De stations hebben ons laten weten dat ze onder enorme druk staan om onze programmering te schrappen. Dit past duidelijk in de strategie van de Russische overheid om een grotere controle uit te oefenen op de media." Bij Voice of America is het aantal zenders teruggelopen van 42 stations tot amper vijf.

Volgens Yevgeny Strelchik, woordvoorder van het mediadepartement van het Rusissche ministerie van cultuur, heeft de maatregel te maken met het feit dat vele radiostations de programmering van Radio Liberty uitzenden, maar daar in hun vergunningen geen gewag van maken. "We hebben geen enkele klacht tegen Radio Liberty," benadrukte hij. "Het gaat louter om vergunningen en zenders die hun programmeringsovereenkomst overtreden."

"Radio Liberty was tijdens de Sovjet-periode één van de weinige ongecensureerde informatiebronnen in Rusland," aldus Associated Press. "In 1991 liet toenmalig Sovjet-president Boris Yeltsin de organisatie toe om een bureau te openen in Rusland. Maar nadat Putin in 1999 aan de macht kwam, worden media steeds meer aan banden gelegd." Volgens een anonieme Russische zender zouden de restricties te maken hebben met een interview van Radio Liberty met Shamil Basayev, de Tsjetsjeense leider die verantwoordelijk wordt geacht voor de zwaarste Russische terroristische aanslagen.

Het interview werd door Radio Liberty niet uitgezonden, maar het kwam in juli vorig jaar wel op de Amerikaanse zender ABC. De Russische overheid reageerde furieus en weigerde de vergunning van ABC te vernieuwen. Er werd ook gedreigd met maatregelen tegen Radio Liberty.