01-02-08

Onrust bij Al-Jazeera English

Het gaat niet goed met de Engelstalige versie van de Arabische televisiezender Al-Jazeera. Een aantal journalisten is opgestapt of zag zijn contract niet vernieuwd. De arbeidsomstandigheden zouden allesbehalve ideaal zijn. Het personeel zou van mening zijn dat de opstartkosten van het Engelstalige kanaal zo hoog lagen, dat nu hoofdzakelijk gewerkt wordt aan besparingen, die ten koste zou gaan aan de kwaliteit van de programma’s.

Het Engelstalige kanaal van Al-Jazeera vierde in november vorig jaar zijn eerste verjaardag. Maar een groot gedeelte van het personeel, waaronder een aantal topfiguren, zou inmiddels zijn opgestapt of te kennen gegeven te hebben het mediabedrijf te zullen verlaten. Maar er zouden ook spanningen zijn met de Arabische tak van Al-Jazeera, die een grotere invloed zou willen uitoefenen over het Engelstalige kanaal.

De Engelse versie van Al-Jazeera wordt hoofdzakelijk bemand door westerse journalisten. “Ibrahim Hilal, hoofdredacteur van Al-Jazeera, zou eisen dat het Engelse kanaal een islamitischer standpunt zou innemen,” aldus de Britse krant The Guardian. Een aantal personeelsleden hebben al klacht ingediend wegens discriminatie op seksueel, religieus en raciaal vlak. De aantijgingen worden echter door Al-Jazeera ontkend.

The Guardian stelt echter dat ook Nigal Parsons, de topman van Al-Jazeera English, zijn frustraties al heeft laten blijken. Al-Jazeera kwam in 1996 op de markt. Het hoofdkwartier van Al-Jazeera English is gevestigd in Doha. Er is echter sprake van dat er nog dit jaar zou uitgeweken worden naar Gaza en Naorobi. Al-Jazeera kan op dit ogenblik bekeken worden is zestig verschillende landen.

Meer over media en cultuur

14:09 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, al-jazeera |  Facebook |

14-12-06

Israel kiest voor Al-Jazeera

De Israelische satellietaanbieder Yes TV heeft het doorzenden van BBC World stopgezet en vervangen door de uitzendingen van de nieuw gelanceerde Al-Jazeera English. Het is de eerste belangrijke slag die de internationale tak van de Britse omroep krijgt sinds de Arabische Al-Jazeera vorige maand in het Engels is beginnen uit te zenden.

"BBC World blijft in Israel nog wel beschikbaar op de kabel, maar zal door het stopzetten van de samenwerking met Yes TV toch ongeveer de helft van zijn publiek verliezen," aldus de Britse krant The Guardian. De BBC geeft toe ontgoocheld te zijn, maar hoopt dat de onderhandelingen met Yes TV alsnog heraangeknoopt kunnen worden.

Door de samenwerking met Yes TV bereikt Al-Jazeera Englisch nu wereldwijd tachtig miljoen gezinnen. "De markt voor internationale nieuwszenders wordt steeds drukker," aldus de krant. "BBC World en CNN krijgen steeds meer concurrentie. Ook France24 is inmiddels met internationale nieuwsverslaggeving begonnen."

De BBC heeft het met zijn nieuwsverslaggeving over Israel volgens The Guardian altijd al moeilijk gehad. "De zender werd geregeld zowel door Israel als de Palestijnen van vooringenomen beschuldigd," aldus de krant. "Eerder dit jaar werd bij de BBC dan ook een onafhankelijke commissie opgericht om de verslaggeving over het Israelisch-Palestijns conflict opnieuw te bekijken."

14:52 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bbc, israel, al-jazeera |  Facebook |

08-09-06

Al-Arabiya verbannen uit Irak

De Iraakse regering heeft het Arabische televisiestation Al-Arabiya verplicht om zijn bureau in Bagdad voor één maand te sluiten. Dat meldt het persbureau Associated Press. Al-Jazeera, het andere Arabische televisiestation, moest twee jaar geleden al zijn kantoor in de Iraakse hoofdstad sluiten.

Al-Arabiya, dat zijn hoofdkwartier heeft in Dubai, meldde dat de Iraakse politie de activiteiten van het kantoor in Bagdad inmiddels heeft stilgelegd. Het bevel was afkomstig van het kabinet van de Iraakse eerste minister Nouri al-Maliki. Al-Arabiya zegt niet te weten wat de motivatie van de Iraakse regering is om de activiteiten van de zender stil te leggen.

In juli had al-Maliki de televisiezenders al gewaarschuwd voor uitzendingen die de stabiliteit van het land zouden kunnen ondernemen. De Iraakse regering stelde dat de verslaggeving misbruik maakte van de slachtoffers van terroristische aanslagen. Al-Maliki riep de media op om de waardigheid van de mensen te respecteren en niet in de val te trappen van terroristen, die het Iraakse volk in een angstpsychose willen onderdompelen.

Volgens al-Maliki moesten televisiezenders hun ethische code respecteren indien ze wilden vermijden dat de regering maatregelen zou nemen. In november 2003 werd Al-Arabiya al eens verbannen nadat de zender een geluidsopname had laten horen van Saddam Hoessein, die toen nog op de vlucht was. Kort daarna mocht de zender zijn activiteiten echter opnieuw opnemen.

In augustus 2004 werd ook het kantoor van Al-Jazeera in Bagdad gesloten. De zender werd ervan beschuldigd aan te zetten tot geweld. Het kantoor is gesloten, maar opereert nu vanuit het Koerdisch gebied in het noorden van Irak. Al-Jazeera werd al uit achttien landen - al dan niet tijdelijk - verbannen. Het televisiesignaal van de zender werd al in dertig landen geblokkeerd.

14:37 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: al-arabiya, al-jazeera, irak, bagdad |  Facebook |