19-10-10

Russische editie van Newsweek wordt opgedoekt

Het magazine Newsweek heeft zijn Russische editie opgedoekt. Dat heeft uitgever Axel Springer Russia bekend gemaakt. Het magazine is bijna zes jaar op de Russische markt verschenen, maar is er tijdens die periode volgens de uitgever nooit in geslaagd break-even te draaien. Het magazine had een officiële oplage van 50.000 exemplaren en zou meer dan 200.000 lezers hebben en oogstte heel wat lof voor zijn ernstige en kritische verslaggeving, maar lukte er niet in om winstgevend te worden. Ralph Büchi, verantwoordelijke voor de internationale activiteiten van de Duitse groep Axel Springer, zegt dat men er niet in geslaagd is om het magazine een solide economische basis mee te geven.

"Er zijn ook geen vooruitzichten op een winstgevende toekomst," gaf Büchi toe tegenover de Russische krant The Moscow Times. Axel Springer brengt ook de Russische edities van Forbes en het roddelblad OK op de markt. Op de redactie van het magazine werkten een vijftigtal mensen. Volgens de getroffen journalisten is het verdwijnen van het magazine een duidelijk bewijs dat de lezer weinig interesse heeft in politiek nieuws. Alleen zakelijke uitgaves zouden volgens hen in Rusland succesvol kunnen zijn. De Russische editie van Newsweek zou ongeveer een half miljoen dollar per jaar verliezen lijden. Ralph Büchi merkte op dat de Russische divisie van Axel Springer blijft uitkijken naar winstgevende overname-mogelijkheden.

Een aantal betrokken journalisten merken op dat de Russische regering ervoor gezorgd had dat gesprekken met een mogelijke investeerder geen resultaten opleverden. De Duitse uitgeverij zou in gesprekken geweest zijn met de Russische mediatycoon Mikhail Prokhorov over een overname van Newsweek. Prokhorov zou echter geen toelating hebben gekregen van de Russische overheid om de overname af te ronden. Dat werd door een woordvoerder van de Russische mediatycoon ontkend. Een reden waarom de gesprekken zijn afgesprongen, werd echter niet gegeven. Ook de Amerikaanse editie van Newsweek is al langere tijd verlieslatend en werd door eigenaar Washington Post Company de voorbije zomer voor 1 dollar verkocht aan zakenman Sidney Harman.