03-01-08

Drie jaarlonen voor satelliettelevisie

De regering van Burma heeft het abonnementsgeld op een satellietverbinding voor de ontvangst van buitenlandse televisiestations met 16.700 procent opgedreven. Daardoor moet nu één miljoen kyatt of 400 Britse pond betaald worden voor een abonnement. Dat is drie keer het gemiddelde jaarsalaris van de Burmaanse werknemer. Op die manier wil de regering van het Aziatische land de toegang tot buitenlandse informatie op een niet-gewelddadige manier beperken.

“De beslissing werd niet aangekondigd en de televisiekijkers ontdekten de drastische verhoging wanneer ze hun abonnement wilden verlengen,” aldus het magazine The Register. Volgens de BBC wil de regering van Burma, die een strikte perscensuur hanteert, buitenlandse zenders zoals de Britse omroep zelf, de Voice of America en de Democratic Voice of Burma blokkeren.

Satelliettelevisie was voor de Burmezen de belangrijkste informatiebron over de gewelddadige reactie van de overheid op de betoging van september vorig jaar, waarbij minstens 31 doden vielen. Op dit ogenblik heeft satelliettelevisie 66.000 Burmezen abonnees, vooral uit de middenklasse en de bedrijfswereld. Die worden het belangrijkste slachtoffer van de beslissing van de overheid.

Meer over cultuur en media

16:43 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie, burma, media |  Facebook |