07-02-12

The Daily heeft nog niet alle vragen opgelost

The Daily, het tablet-dagblad van News Corporation, heeft op één jaar tijd 100.000 abonnees verworven. Dat heeft een woordvoerder van de uitgave bekend gemaakt. Daarmee zit de tablet-krant op één vijfde van zijn oorspronkelijke doelstelling om winstgevend te worden. News Corporation merkt echter op dat een nieuwe gedrukte publicatie er ongeveer vijf tot zeven jaar over doet om break-even te draaien en zegt een gevoelige voorsprong te hebben op die deadlines. Critici waarschuwen echter dat in cyberspace zeven jaar een eeuwigheid is waarin er bijzonder veel kan gebeuren.

News Corporation investeerde 30 miljoen dollar in de oprichting van The Daily. "De tablet-krant heeft nu 100.000 abonnees aan een bedrag van 99 dollarcent per week of 39,99 dollar per jaar en heeft 250.000 unieke lezers per maand," merkt de Amerikaanse krant The New York Times op. "Uitgever Greg Clayman zegt dat de tablet-krant daarmee op het voorziene schema zit om over vijf jaar break-even te draaien. The Daily heeft het echter moeilijk om door te dringen in de nationale conversatie en nieuws te creëren dat zijn merk zou kunnen helpen vestigen."

Volgens The New York Times wordt de tablet-krant gedeeltelijk afgeremd door de structuur van de applicatie. "De applicatie wordt één tot twee keer per dag aangepast, afhankelijk van de actualiteit," aldus The New York Times. "Maar daarmee mist de tablet-krant de flexibiliteit van de websites van andere nieuwsaanbieders, blogs of Twitter. Volgens critici is The Daily bijzonder statisch in vergelijking met andere online actualiteit-aanbieders." Naar eigen zeggen wordt The Daily echter anders gelezen dan online nieuwssites en maakt de gebruiker speciaal tijd vrij om het tablet-dagblad te lezen."

De gemiddelde gebruiker zou dertig minuten per dag besteden aan de applicatie.

19:38 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, news corporation, the daily |  Facebook |

20-04-11

Geen sprake van verkoop Formule Eén

Er is geen sprake van dat het mediaconcern News Corporation van Rupert Murdoch de Formule Eén zou overnemen. Dat heeft Bernie Ecclestone, topman van de Formule Eén, gezegd in een reactie op Britse mediaberichten, waar gemeld werd dat News Corporation samen met de Mexicaanse miljardair Carlos Slim, sponsoring van het Sauber-team, een bod zou willen doen op de Formule Eén. Ecclestone benadrukte dat de Formule Eén niet te koop staat. Naast Carlos Slim zou volgens berichten ook Ferrari bij de overname worden betrokken.

De Formule Eén is eigendom van het investeringsfonds CVC Partners, dat in het midden van het voorbije decennium een bedrag van 1,7 miljard dollar betaalde voor het sportevenement. Elke overname zou echter leiden tot een herziening van het Concorde Agreement, een commerciële overeenkomst tussen de raceteams, CVC Partners en de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Daarin zijn onder meer de televisierechten op de wedstrijden vervat.

"Er is geen sprake van een verkoop, maar een overdracht naar een mediagroep zou zeker zijn uitgesloten," voerde Ecclestone aan tegenover de Engelse krant The Times. Een overname door News Corporation zou ook tot problemen kunnen leiden met de concurrentie-autoriteiten. Op het einde van de jaren negentig probeerde News Corportation al de Engelse voetbalclub Manchester United over te nemen, maar die verkoop werd door de Britse concurrentie-waakhond geblokkeerd omdat zender BSkyB, dochter van het het mediaconcern, daardoor zijn dominantie nog zou uitbreiden.

19:23 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: formule eén, news corporation, sport |  Facebook |