07-01-12

Chinese staatstelevisie voor inwoners van New York

China heeft de lancering van het Amerikaans televisiekanaal TodayChina aangekondigd. Dat heeft Yan Xinxia, directeur van het China Internet Information Center, bekend gemaakt. Het initiatief kadert in de strategie van China om de activiteiten van zijn staatsmedia naar het buitenland uit te breiden en een grotere internationale culturele invloed te kunnen uitoefenen. TodayChina zal in New York vierentwintig uur per dag gratis digitale televisie aanbieden. Het initiatief loopt in samenwerking met het bedrijf CMMB Vision Holdings.

"Het is onze opdracht om informatie over China in het buitenland te verspreiden," merkt Yan Xinxia op tegenover het persbureau Bloomberg. Het nieuwe kanaal volgens hem nieuws en entertainment zowel in het Engels als in het Chinees met Engelse ondertiteling brengen. Het China Internet Information Center werd opgericht bij het begin van de eeuw en is onder meer eigenaar van het portal China.com.cn portal. De instelling heeft volgens Yan Xinxia content in tien verschillende talen beschikbaar.

Twee jaar geleden startte ook het Chinese staatsnieuwsagentschap Xinhua al met een buitenlands televisiekanaal dat vierentwintig uur per dag uitzendt. Bovendien lanceerde het Chinese ministerie van handel dat jaar op de Britse omroep BBC en op de Amerikaanse zender CNN ook verschillende commercials. De Chinese president Hu Jintao benadrukte eerder al dat het land met de grootste culturele invloed in een geglobaliseerde wereld een concurrentieel voordeel zal verwerven.

09:56 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, televisie, propaganda, todaychina |  Facebook |

09-06-11

Etnische minderheden zien sociale netwerken als campagneplatform

Etnische minderheden zijn meer geneigd om sociale netwerken te beschouwen als een platform om hun ideeën te verspreiden en steun te vinden voor hun zaak. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het Center for Social Impact Communication van de Georgetown University en Ogilvy Public Relations Worldwide. Daarbij wordt opgemerkt dat 65 procent van de Latino-Amerikanen en Afro-Amerikanen aangeven dat sociale netwerken de visibiliteit van hun zaak kunnen verbeteren. Bij blanke Amerikanen is dat slechts 60 procent.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat 58 procent van de Afro-Amerikanen en 51 procent van de Latino-Amerikanen ervan overtuigd is dat sociale netwerken een uitstekend platform vormen voor het verspreiden van ideeën. Bij de blanke Amerikanen is slechts 34 procent akkoord met die stelling. Ook zeggen 39 procent van de Afro-Amerikanen en 30 procent van de Latino-Amerikanen dat sociale netwerken kunnen helpen om steun te vinden voor een zaak. Ook daar is slechts 24 procent van de blanke Amerikanen het mee eens.

Er wordt wel opgemerkt dat zowel Latino-Amerikanen (57 procent) als blanke Amerikanen (47 procent) meer geneigd zijn om gewag te maken van een online vermoeidheid rond dergelijke bewegingen. Daarover wordt volgens hen teveel op het internet gecommuniceerd. Bij Afro-Amerikanen maakt daarentegen slechts 41 procent van een vermoeidheid. Volgens 75 procent van de blanken en 69 procent van de Latino-Amerikanen lijken dergelijke communicaties vaak op spam. Daar is slechts 55 procent van de Afro-Amerikanen het mee eens.

11-09-06

Amerikaanse betaalt kritische Castro-artikels

Het Amerikaanse dagblad El Nuevo Herald, de Spaanstalige zusterkrant van The Miami Herald, heeft drie journalisten ontslagen omdat ze door de Amerikaanse regering werden betaald om kritische artikels te schrijven over de Cubaanse president Fidel Castro. In totaal zou de Amerikaanse regering tien journalisten hebben betaald, meestal in dienst van de zender Marti, die radio- en televisieprogramma's doorstuurt naar Cuba.

Journalist Pablo Alfonso van El Nuevo Herald zou sinds 2001 bijna 175.000 dollar ontvangen hebben van de Amerikaanse regering om kritische artikelen te schrijven over Fidel Castro. Radioverslaggever Armstrong Williams zou zelfs een bedrag van 240.000 dollar hebben ontvangen. Cuba beweert al lang dat de Amerikaanse regering journalisten betaalde voor negatieve berichtgeving over het Castro-regime, maar dat is nu ook voor de eerste keer bevestigd.

Radioverslaggeefster Ninoska Perez-Castellon van het populaire Radio Mambi in Miami had in totaal 1.550 dollar ontvangen voor een documentaire reeks, maar merkte op in die betaling niets verkeerds te zien. Ook haar werkgever was volgens haar op de hoogte. Als Cubaanse was het volgens haar niet verkeerd om het Cubaanse volk te informeren. volgens Al Tompkins, docent ethiek aan het Poynter Institute for Media Studies in St. Petersburg noemt het aanvaarden van overheidsgeld voor een journalisten een belangenconflict.

Volgens federale onderzoekers heeft de regering van George W. Bush geregeld de wet overtreden door bedekte propaganda te verspreiden. The Los Angeles Times bracht bovendien aan het licht dat het Amerikaanse ministerie van defensie miljoenen dollar had betaald aan een pr-bedrijf om propaganda te voeren in de Iraakse media en Iraakse journalisten te betalen.

De Amerikaanse regering betaalde dit jaar 37 miljoen dollar aan Marti, hoewel de zender volgens The New York Times slechts een klein gedeelte van de Cubanen bereikt. De zender wordt immers geblokkeerd door de Iraakse overheid. Dit jaar investeerde de Amerikaanse regering bovendien 10 miljoen dollar voor de bouw van een vliegtuig dat de programma's van Marti efficiënter zou kunnen verspreiden over het Cubaanse grondgebied.

14:40 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: fidel castro, propaganda |  Facebook |