10-07-06

Rusland beperkt Amerikaanse zenders

De Russische regering heeft een drastische beperking ingesteld op het aantal zenders die programma's van Radio Free Europe/Radio Liberty en de Voice of America mogen uitzenden. Daarmee wil de regering van president Wladimir Putin volgens critici de persvrijheid en de democratie verder beknotten. De Russische autoriteiten stellen echter dat alles te maken heeft met vergunningen waaraan de radiozenders moeten voldoen.

"De betrokken radiostations zeggen echter dat door de beperkingen een aantal essentiële informatiebronnen worden afgesloten, vooral in verafgelegen gebieden waar er minder media aanwezig zijn dan in Moskou of Sint-Petersburg," aldus het persbureau Associated Press. "In Moskou is er nog enige vorm van vrijheid," vertelde Boris Mazin, programmadirecteur van een mediabedrijf in Kazan, ongeveer 700 kilometer ten oosten van Moskou. "Maar in de afgelegen regio's is er van vrijheid geen sprake meer."

In mei vorig jaar waren er nog dertig Russische zenders die programma's van Radio Liberty uitzenden, maar dat is volgens topman Jeffrey Trimble drastisch teruggelopen. "Het gaat nog om amper een handvol stations," benadrukte hij. "De stations hebben ons laten weten dat ze onder enorme druk staan om onze programmering te schrappen. Dit past duidelijk in de strategie van de Russische overheid om een grotere controle uit te oefenen op de media." Bij Voice of America is het aantal zenders teruggelopen van 42 stations tot amper vijf.

Volgens Yevgeny Strelchik, woordvoorder van het mediadepartement van het Rusissche ministerie van cultuur, heeft de maatregel te maken met het feit dat vele radiostations de programmering van Radio Liberty uitzenden, maar daar in hun vergunningen geen gewag van maken. "We hebben geen enkele klacht tegen Radio Liberty," benadrukte hij. "Het gaat louter om vergunningen en zenders die hun programmeringsovereenkomst overtreden."

"Radio Liberty was tijdens de Sovjet-periode één van de weinige ongecensureerde informatiebronnen in Rusland," aldus Associated Press. "In 1991 liet toenmalig Sovjet-president Boris Yeltsin de organisatie toe om een bureau te openen in Rusland. Maar nadat Putin in 1999 aan de macht kwam, worden media steeds meer aan banden gelegd." Volgens een anonieme Russische zender zouden de restricties te maken hebben met een interview van Radio Liberty met Shamil Basayev, de Tsjetsjeense leider die verantwoordelijk wordt geacht voor de zwaarste Russische terroristische aanslagen.

Het interview werd door Radio Liberty niet uitgezonden, maar het kwam in juli vorig jaar wel op de Amerikaanse zender ABC. De Russische overheid reageerde furieus en weigerde de vergunning van ABC te vernieuwen. Er werd ook gedreigd met maatregelen tegen Radio Liberty.