07-07-10

Plannen voor economische ontwikkeling noordelijke Kaukasus

De Russische eerste minister Vladimir Poetin heeft 400.000 nieuwe banen beloofd voor de explosie regio van de noordelijke Kaukasus. Dat heeft hij bekend gemaakt tijdens een interregionale vergadering van de politieke partij United Russia in de stad Kislovodsk. Poetin stelde daarbij dat de chronische werkloosheid wellicht de meest acute sociale en psychologische ramp is in de noordelijke Kaukasus. De Russische premier beloofde ook een oliecentrum in Tsjetsjenië en skigebieden van de Zwarte Zee tot de Kaspische Zee. Critici stellen echter dat Poetin weinig gezegd heeft over de plannen van de Russische regering om de blijvende corruptie en nepotisme, die in de regio de economische ontwikkeling en de stabiliteit ondermijnen, aan te pakken. Vladimir Poetin wees erop dat de Russische regering de voorbije tien jaar een bedrag van 27 miljard dollar heeft geïnvesteerd in de noordelijke Kaukasus.

In de noordelijke Kaukasus is op dit ogenblik 20 procent van de arbeidsbevolking werkloos. "Nadat het verscheidene jaren relatief rustig is gebleven na de zware strijd tegen Tsjetsjeense separatisten, werd de Russische regering na een reeks terroristische bomaanslagen vorig jaar opnieuw met de problematiek van de noordelijke Kaukasus geconfronteerd," merkt de krant The Moscow Times op. "Alexander Khloponin, door de Russische president Dmitry Medvedev aangesteld als hoofd van het nieuwe federale district van de noordelijke Kaukasus, heeft vorige maand een vijftienjaren-plan voorgelegd voor de ontwikkeling van de regio. United Russia heeft zelf een eigen tienjarenplan uitgewerkt voor het gebied. De beloftes van Poetin zouden in belangrijke mate overeenkomen met de voorstellen van Khloponin."

De skigebieden tussen de Kaspische Zee en de Zwarte Zee zouden volgens de Russische eerste minister 100.000 bezoekers tegelijkertijd moeten kunnen ontvangen. De projecten zouden in de regio ongeveer 160.000 banen moeten creëren. Poetin had het over een realistisch en haalbaar zakelijk idee, dat niet alleen Russische investeerders zou moeten kunnen aantrekken, maar ook interesse zal opwekken in het buitenland. Tot nu toe zijn buitenlandse investeerders door de onrust en rellen grotendeels weggebleven uit de noordelijke Kaukasus. Vladimir Poetin zegt dat dit jaar een budget van 65 miljoen dollar zal worden voorzien voor de skigebieden. De Russische ontwikkelingsbank Vneshekonombank, verantwoordelijk voor de selectie van regionale ontwikkelingsprojecten, zal in de noordelijke Kaukasus een regionaal kantoor openen.

18:25 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tsjetsjenie, rusland, kaukasus |  Facebook |

12-05-08

Tsjetsjenië heeft eigen auto

VazEen autofabriek in de buurt van de Tsjetsjeense hoofdstad Grozny heeft zijn eerste exemplaar geassembleerd. Het eerste exemplaar van de Vaz-21074 is bestemd voor de Tsjetsjeense president Ramzan Kadyrov, zelf al eigenaar van een Porsche en een Ferrari. De opstart van de Tsjetsjeense autoproductie wordt bestempeld als een overwinning van de Russische regering, die de regio probeert herop te laten leven.

De Vaz-21074 is een Lada-achtige auto. Op dit ogenblik worden er in de fabriek twee auto’s per dag geassembleerd. Op termijn zou de productie opgedreven worden tot twintig exemplaren per dag. De fabriek zou werk creëren voor ongeveer tienduizend mensen. “Dat is bijzonder belangrijk voor de Tsjetsjeense republiek,” aldus het persbureau Reuters. “De werkloosheid bedraagt er op dit ogenblik 75 procent.”

De productie van het Vaz-model gebeurt in samenwerking met de Russische autoproducent AvtoVaz. Na de bloedige Tsjetsjeense oorlog is er de voorbije jaren volgens het persbureau ook zwaar gewerkt aan de heropbouw van de wegenstructuur van Tsjetsjenië en de heropbouw van Grozny, die door de Verenigde Naties ooit werd bestempeld als de meest vernielde stad van de wereld.

Meer over vervoer en verkeer

14:48 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tsjetsjenie, vaz, auto |  Facebook |

10-07-06

Rusland beperkt Amerikaanse zenders

De Russische regering heeft een drastische beperking ingesteld op het aantal zenders die programma's van Radio Free Europe/Radio Liberty en de Voice of America mogen uitzenden. Daarmee wil de regering van president Wladimir Putin volgens critici de persvrijheid en de democratie verder beknotten. De Russische autoriteiten stellen echter dat alles te maken heeft met vergunningen waaraan de radiozenders moeten voldoen.

"De betrokken radiostations zeggen echter dat door de beperkingen een aantal essentiële informatiebronnen worden afgesloten, vooral in verafgelegen gebieden waar er minder media aanwezig zijn dan in Moskou of Sint-Petersburg," aldus het persbureau Associated Press. "In Moskou is er nog enige vorm van vrijheid," vertelde Boris Mazin, programmadirecteur van een mediabedrijf in Kazan, ongeveer 700 kilometer ten oosten van Moskou. "Maar in de afgelegen regio's is er van vrijheid geen sprake meer."

In mei vorig jaar waren er nog dertig Russische zenders die programma's van Radio Liberty uitzenden, maar dat is volgens topman Jeffrey Trimble drastisch teruggelopen. "Het gaat nog om amper een handvol stations," benadrukte hij. "De stations hebben ons laten weten dat ze onder enorme druk staan om onze programmering te schrappen. Dit past duidelijk in de strategie van de Russische overheid om een grotere controle uit te oefenen op de media." Bij Voice of America is het aantal zenders teruggelopen van 42 stations tot amper vijf.

Volgens Yevgeny Strelchik, woordvoorder van het mediadepartement van het Rusissche ministerie van cultuur, heeft de maatregel te maken met het feit dat vele radiostations de programmering van Radio Liberty uitzenden, maar daar in hun vergunningen geen gewag van maken. "We hebben geen enkele klacht tegen Radio Liberty," benadrukte hij. "Het gaat louter om vergunningen en zenders die hun programmeringsovereenkomst overtreden."

"Radio Liberty was tijdens de Sovjet-periode één van de weinige ongecensureerde informatiebronnen in Rusland," aldus Associated Press. "In 1991 liet toenmalig Sovjet-president Boris Yeltsin de organisatie toe om een bureau te openen in Rusland. Maar nadat Putin in 1999 aan de macht kwam, worden media steeds meer aan banden gelegd." Volgens een anonieme Russische zender zouden de restricties te maken hebben met een interview van Radio Liberty met Shamil Basayev, de Tsjetsjeense leider die verantwoordelijk wordt geacht voor de zwaarste Russische terroristische aanslagen.

Het interview werd door Radio Liberty niet uitgezonden, maar het kwam in juli vorig jaar wel op de Amerikaanse zender ABC. De Russische overheid reageerde furieus en weigerde de vergunning van ABC te vernieuwen. Er werd ook gedreigd met maatregelen tegen Radio Liberty.